Důsledkem sporů je vedle jiného i stále odsouvané řešení hlavního problému haldy, jejího postupného prohořívání a s ním spojených dopadů na životní prostředí a zdraví obyvatel v okolí.
Do poněkud nepřehledné situace se postupně zapojilo hned několik firem. Vedle státního podniku Diamo jsou stěžejními hráči společnosti Ostravská těžební a cresco&finance, propojené spolumajitelem Daliborem Tesařem.
První na haldě postavila v roce 2017 obří třídičku, druhá zde pak vlastní velkou část pozemků. Do sporů zasáhly rovněž ostravské společnosti Ridera a OKK Koksovny.
Zajímavá může být i role polské přepravní firmy PKP Cargo, která se do hry dostala poté, co před lety koupila někdejší podnik společnosti OKD – OKD Doprava.
1 Pozemky
Právě u společnosti OKD a její privatizace na přelomu tisíciletí totiž celý zamotaný příběh začíná. A leží zde i začátek problému a jádro současných sporů.
Při privatizaci OKD se totiž velká část ostravských šachet, v té době již několik let nečinných, včetně odvalů a dalších pozemků, převedla na státní podnik Diamo, který se měl starat o jejich následnou sanaci. S několika výjimkami.
Jednou z nich byl právě heřmanický odval. Jeho část si totiž OKD nechalo, na Diamo byla převedena jen zhruba polovina plochy haldy.
V Ostravě zkoušejí využít teplo z haldy, uvnitř je až 800 stupňů![]() |
Důvod, proč si OKD nechalo část odvalu, byl prozaický. S částí pozemků se počítalo pro vznik skládky komunálního odpadu. To byla už v té době lukrativní záležitost.
A je dodnes. Což může být – podle zástupců Diama – jeden z důvodů, proč se současná situace v areálu odvalu tak vyhrotila.
Pozemky pro vznik skládky nebo možné průmyslové zóny, zde totiž mohou být využity až v okamžiku, kdy budou dekontaminovány a vyčištěny. A až bude vyřešen hlavní problém haldy, tedy prohořívající hlušina. Právě ta je podle Dalibora Tesaře největším současným problémem haldy. A důvodem, proč podle jeho vlastních slov tlačí na Diamo, aby jej vyřešilo.