Pátek 25. června 2021, svátek má Ivan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 25. června 2021 Ivan

V Ekově se budou vyrábět tramvaje pro Ostravu, naplánoval nový majitel

  14:22
Novým majitelem ostravské společnosti Ekova Electric, bývalých dílen Dopravního podniku Ostrava, se stane společnost Škoda Transportation. Za začlenění společnosti do skupiny zodpovídá Martin Bednarz, předseda představenstva společnosti Škoda Vagonka.

Předseda představenstva společnosti Škoda Vagonka Martin Bednarz. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Co se teď bude v Ekově dít?
Po podpisu pro nás začíná období, kdy chceme Ekovu připravit na začlenění do skupiny. První velkou investicí bude tolik diskutovaná oprava střechy haly, následovat bude rozšíření kolejových stání, kapacity povrchových úprav a podobně. V průběhu roku bychom takto chtěli investovat zhruba 200 milionů korun, celkově přibližně 320 milionů. Další důležitou věcí bude vzdělávání lidí.

Budete chtít více zaměstnanců?
Zhruba stovku lidí. Ty budeme potřebovat, abychom kapacitně zvládli naše plány. Ostrava by se měla stát jedním z našich center pro opravy a výrobu tramvají.

Jaké máte výrobní plány?
Do půl roku chceme mít Ekovu připravenou pro zakázkové opravy tramvají, příští rok na jaře bychom rádi začali s výrobou tramvají, nejdříve těch, které budeme dodávat Ostravě. Ale to všechno bude záviset časově na tom, kdy se podaří opravit střechu.

Předpokládám, že nebudete chtít vyrábět jen pro ostravský dopravní podnik.
Zachování spolupráce s ostravským dopravním podnikem je pro nás důležité. Vedle toho ale chceme do Ostravy přenést část zakázek, které jsme vysoutěžili jinde, počítáme i se spoluprací při vývoji nových tramvají. Předpokládáme tedy zvýšení směnnosti, abychom všechny tyto plány naplnili.

Budou to všechno stávající zaměstnanci zvládat?
Co se týče odbornosti, jsou na tom současní zaměstnanci dobře. My si je budeme muset jen zaškolit pro potřeby naší výroby. Půjde nám hlavně o kapacitní navýšení jejich počtu. Techniků i dělníků.

Kdy ty stavy chcete začít navyšovat?
Předpokládám, že na jaře příštího roku.

Jak to bude s vývojem?
Vývoj řešíme v rámci celé skupiny, budeme tedy využívat i ostravské techniky, stejně jako už nyní využíváme ostravské vývojáře při vývoji vlaků. Při dnešních komunikačních schopnostech je téměř jedno, kde vývojáři fyzicky sedí.

Při podepisování smlouvy z vaší strany mnohokrát padlo, jak je pro vás nákup Ekovy důležitý, jak vám pomůže s vašimi zakázkami a expanzí. Neprodala vám ji tedy Ostrava moc levně?
Cena je vždy otázka nabídky a poptávky. My jsme nabídli svou cenu, Ostrava to akceptovala, víc se k tomu asi vyjadřovat nebudu.

Berete Ostravu i jako dveře do Polska?
O zakázky v Polsku a na Slovensku, v příhraničí, se určitě chceme ucházet. Navíc je tady velký projekt dodávek pro varšavské metro, na kterém by se Ostrava také mohla podílet.

Ekova měla v Polsku několik zakázek, ze kterých pak ale vedení firmy samo vycouvalo. Budete na ně chtít navázat?
Určitě to budeme zkoušet. Jsou tady Vratislav, Katovice, Varšava... Polsko je rozhodně zajímavý trh.

V únoru jste avizovali plán získat do Vagonky 450 nových zaměstnanců, jak se vám to daří?
Jsme spokojeni. Zatím jsme získali zhruba 200 nových zaměstnanců, do konce roku chceme získat dalších 150, zbytek chceme doplnit v dalším roce.

Pomohl vám třeba i jistý pokles ekonomiky v posledních měsících a problémy některých firem?
Pomohlo nám to. Lidé se k nám hlásí, zájem dokonce předčil naše očekávání.

Daří se vám hledat zaměstnance v profesích, které potřebujete, nebo je trh přebraný?
Daří se to. U svářečů samozřejmě potřebujeme nějakou dobu, než získají správný grif, než se zaběhnou, ale třeba u elektrikářů se to daří. Trochu máme obavy z přelomu roku, kdy chceme udělat nábor lakýrníků, což je jeden z úzkých segmentů trhu, ale snad vše dopadne dobře.

Jak dlouho trvá, než se zaměstnanec zaučí?
Pokud není úplné nemehlo, dá se to do dvou tří měsíců naučit. Musím říct, že nám tady roste hezký příběh. Vagonka bude mít 900 lidí, Ekova bude mít zhruba 300, k tomu Digital, to je 1 300–1 400 zaměstnanců jen v Ostravě. To se mi líbí, to je hezký příběh.

Co Baník? Sponzorujete slavný ostravský fotbalový klub. Jaký to je příběh? Jak se vám takový sponzoring vyplácí?
Vyplatí se to. Je to součástí naší společenské odpovědnosti vůči regionu. Všichni víme, že je Baník fenomén. Tímto pomáháme zviditelňování kraje. Ale není to jen Baník, ale třeba i Janáčkův máj a další sportovní i kulturní akce.

Jak se vás dotkl nebo dotkne koronavirus?
Čekáme, co se stane s OKD, jak se vir bude šířit. My jsme přijali zpět opatření, která jsme měli v době největšího rozšíření. Tehdy jsme měli osm pozitivních zaměstnanců, v karanténě bylo asi 70 lidí, další museli zůstat doma, takže nám vznikl skluz proti plánu. Problém byl i s dovozem materiálu, ale výpadky chceme dohnat. Aby se to neopakovalo, vytvořili jsme skupiny lidí, které se nepotkávají, kdo může, pracuje z domu. Udělali jsme, co jsme mohli. Máme čisté svědomí, udělali jsme maximum.

Hodně se mluví o průmyslu 4.0, o robotizaci. Je u vás také možná, vyplatila by se?
Zvažovali jsme to, ale technologicky a hlavně prostorově to nebylo možné realizovat. Navíc jde o vysokou investici. U nás je osmdesát procent práce tvořeno lidmi. Ti musí číst plány, přiříznout podlahu, zapojit kabel. V tomto si automatizaci zatím moc představit neumím.

  • Nejčtenější

Dvacet let používaný lék chrání před covidem, ukázala ostravská studie

Lékaři Fakultní nemocnice Ostrava přišli s dobrou zprávou. Zveřejnili totiž výsledky klinické studie, která dokázala,...

S čerstvým řidičákem se řítil obcí 186 km/h. Jedu pro tátu, řekl hlídce

Obvinění z obecného ohrožení si vyslechl devatenáctiletý řidič z Bruntálska, který se prohnal v obci kolem policejní...

Mami, mám vadu na srdci. Marina Vaclíková o strachu o syna i kuličce v uchu

Premium Možná by byl skvělým lékařem nebo právníkem. Namísto toho řeší útočné operace soupeře a hájí zájmy českého fotbalového...

Porubě hrozí dopravní kolaps, k opravě mostu přibude další uzavírka

Řidiče mířící z Ostravy na Hlučínsko, kteří se už nyní musejí vyhýbat opravovanému mostu přes Odru v Petřkovicích a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pomlouvají nás lumpové placení Číňany, hájí se šéf baterkárny v Horní Suché

S následky pandemie koronaviru i problémy v zásobování se v současnosti potýká společnost Magna Energy Storage...

Kdo staví dům, musí si připlatit. Kvůli prudkému nárůstu cen nestačí hypotéky

Premium Martin Hájek buduje v lokalitě Loukovec v Příhrazských skalách v Českém ráji dům, do kterého se nejspíš s rodinou nikdy...

Ralsko 30 let poté. „Český Černobyl“ je skanzenem sovětské okupace

Premium Zem je tu děravá jako ementál, naládovaná střelivem a nasáklá ropnými látkami. Co krok, to azbukou vyrytý nápis. Tu na...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

  • Další z rubriky

Hotelům na léto ubývají volné termíny, velký zájem je o Beskydy i Jeseníky

Najít o prázdninách volný pokoj například v Beskydech se pomalu začíná rovnat malému zázraku. Hotely i penziony jsou...

Muž potrestaný zákazem řízení odjel od soudu autem, chytila ho policie

Ani jednání před frýdecko-místeckým soudem nepřimělo devětatřicetiletého muže, aby začal dodržovat zákony. Hned poté,...

Pomlouvají nás lumpové placení Číňany, hájí se šéf baterkárny v Horní Suché

S následky pandemie koronaviru i problémy v zásobování se v současnosti potýká společnost Magna Energy Storage...

Dvacet let používaný lék chrání před covidem, ukázala ostravská studie

Lékaři Fakultní nemocnice Ostrava přišli s dobrou zprávou. Zveřejnili totiž výsledky klinické studie, která dokázala,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nabídka lokálních potravin za hranicemi vyrazí dech, v Česku rozhoduje cena

Je všední letní den v bavorském příhraničí na německé straně Šumavy. Česká rodina si právě nakoupila v supermarketové...

S Ivou Pazderkovou jsme se za naši svatbu styděli, přiznal Pavlásek

Lukáš Pavlásek (42) je sice zasnoubený, ale do svatby se nehrne. Veselku zatím překazila konoravirová opatření. Komik v...

Kdo vám dovolil fotit? A my, že jsme tady doma. Takhle odcházeli Sověti

Před třiceti lety odešli z bývalé ČSFR poslední sovětští vojáci. Jejich odchod zachytila ale jen hrstka dokumentaristů....

Připravte se na epický kolaps, varoval burzovní amatéry slavný investor Burry

Michael Burry, který vydělal miliardy na tzv. internetové horečce nebo úderu poslední finanční krize, ostře zkritizoval...

Hlásí vám Google na mobilu chybu? Nejste sami, na vině je aktualizace

V posledních hodinách se objevilo mnoho případů, kdy uživatelům Androidu neustále systém ukazuje chybovou hlášku, že...