Vizualizace vzhledu křižovatky ulic Zikova a Schweitzerova po dokončení...

Vizualizace vzhledu křižovatky ulic Zikova a Schweitzerova po dokončení výstavby druhé etapy tramvajové trati na Nové Sady. | foto: Magistrát města Olomouce

Město Olomouc odstartovalo stavbu tramvajové trati na sídliště Nové Sady

  • 1
V Olomouci oficiálně odstartovalo dlouho očekávané prodloužení tramvajové trati na sídliště Nové Sady. Cestujícím začne linka sloužit už na podzim příštího roku. Kvůli koronaviru hrozila projektu za více než půl miliardy korun opakovaně stopka.

Trať povede přes Zikovu na Schweitzerovu ulici, bude mít tři zastávky a délku 1200 metrů. Přijde na 469 milionů korun.

„Stavbu považujeme za podstatný krok k rozšíření kvalitní ekologické městské hromadné dopravy v Olomouci. Od počátku bylo zřejmé, že tramvajová trať z centra na Nové Sady bude plně funkční až po prodloužení do centra sídliště, což se právě touto stavbou stane,“ vysvětlil primátor Olomouce Miroslav Žbánek (ANO).

Dnes si stavební firma převzala staveniště a začala si připravovat zázemí na zelené ploše mezi ulicemi Rooseveltova a Zikova. Následovat bude kácení stromů a demolice starého domu v Rooseveltově ulici. V průběhu března se veřejnost musí připravit na krátkodobé uzavírky parkovišť v místech, kde se bude kácet. Půjde vždy o dva až tři dny.

Stavbě opakovaně hrozila stopka. Vedení olomoucké radnice ještě na konci roku 2019, tedy před vypuknutím koronavirové krize, kvůli dlouhodobě napjatému rozpočtu zvažovalo, zda se do investice vůbec pustit. Město nakonec pokračovalo, po startu pandemie však radnice přípravy výběrového řízení znovu přerušila. Loni na podzim se situace otočila a rada nakonec zakázku nechala vypsat.

Se stavbou nesouhlasí opozice. „Stavba tramvajové tratě je financována z velké části novým úvěrem. V současné situaci vůbec netušíme, jestli bude město letos provozuschopné, a to jak kvůli dopadům pandemie, tak kvůli výpadkům spojeným s daňovým balíčkem,“ poznamenal opoziční zastupitel za Piráty a STAN Viktor Tichák.

Tramvajová doprava je z dlouhodobého hlediska pro městský rozpočet finančně náročná. „Zadlužit se kvůli investici, která nepřinese žádné úspory, ale naopak vyšší náklady na provoz, je nezodpovědné,“ řekl Tichák.

Část půlmiliardové investice pokryje dotace

Vedení radnice stavbu obhajuje. Argumentuje tím, že po dokončení druhé etapy trať a její tři nové zastávky obslouží hustě osídlenou část Nových Sadů, kde žijí tisíce lidí.

„Už první etapa přitom získala mezi veřejností oblibu, sčítání cestujících ukázalo, že zájem o jízdu na této trati postupně rostl,“ uvedl náměstek primátora Olomouce Martin Major. Novou tratí tramvajemi s čísly 3 a 5 jezdí přibližně dva miliony cestujících ročně.

Větší část investice přitom podle náměstka pokryje dotace. „Investice je rozdělena do dvou let, město na ni bude čerpat také dotaci téměř 346,6 milionů korun,“ sdělil Major. Dopravní podnik zároveň vybuduje také nové servisní středisko pro tramvaje ve Fibichově ulici, což je pro rozšíření tramvajové dopravy nezbytné.

Olomoučané se musí připravit na to, že od dubna do září letošního roku bude částečně uzavřena Rooseveltova ulice mezi zastávkou Trnkova a ulicí Zikova, zůstane v ní ale zachován obousměrný provoz. Úplně uzavřena bude ulice Trnkova v místě výstavby parkoviště. 

Kromě tramvajových kolejí projekt počítá i s výstavbou komunikací, chodníků, cyklostezek, nových parkovacích stání, přechodů pro chodce, zastávek MHD a semaforů. Pokácené dřeviny nahradí 92 nových stromů s obvodem kmene 14 až 16 centimetrů a více než tři tisíce keřů.