Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ptení odřízlo kamiony se dřevem od nádraží, posílá je křižovat Prostějov

  11:54
Velké pozdvižení vyvolalo uzavření rozbité cesty v Ptenském Dvorku, místní části Ptení na Prostějovsku, pro těžkou nákladní dopravu. Železniční překladiště dřeva, které je nyní kvůli kůrovcové kalamitě vytížené, tak totiž zůstalo odříznuto. Dřevařské firmy i správa železnic jsou naštvaní, kamiony teď musejí do Prostějova, kde z nich mají obavy.

Obyvatele Ptení trápí nadměrná těžká doprava mířící do pily, některým jezdí až dvě stovky nákladních vozů přímo před okny. Teď ovšem může kvůli uzavřené cestě k železničnímu překladišti podobný problém postihnout i nedaleký Prostějov. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Když před více než deseti lety obec Ptení zdarma přebírala od kraje místní silnici k nádraží, šlo o málo využívanou 150 metrů dlouhou cestu s pár domky. Před dvěma lety však ptenská pila oplotila do té doby fungující cestu na železniční překladiště, a přetížené kamiony se dřevem tak začaly jezdit po zmíněné místní komunikaci.

Stačilo pár měsíců a bylo jasné, že cesta stavěná na malý provoz nemůže obrovské zatížení vydržet. Nyní zde proto úřady kamiony úplně zakázaly.

„Zpráva odborné společnosti uvádí, že na úseku ulice k nádraží je porušení vozovky klasifikováno jako havarijní. Také únosnost vozovky je pro dané zatížení lokálně nedostatečná,“ rozhodl o zákazu vjezdu aut nad 7,5 tuny vedoucí odboru dopravy na prostějovském magistrátu Miroslav Nakládal.

A strhla se bouře. Kamiony se dřevem totiž musejí zajíždět až do Prostějova, kde je další železniční překladiště, a to přináší komplikace.

Starosta Ptení Jiří Porteš vysvětluje, že nebyla jiná možnost. „Cestou začaly jezdit plně naložené padesátitunové kamiony a silnice se začala propadat. Podle znaleckého posudku tam není žádné podloží, není to cesta stavěná pro těžký provoz. Jsou tam však veškeré sítě, plyn, voda i kanalizace a měli jsme obavy, aby se něco nestalo, aby něco neprasklo. Nic jiného nešlo dělat,“ tvrdí.

Kamiony mířící na prostějovské nádraží pojedou přes celé město

Dřevařské firmy, vojenské lesy, železničáři i správa železnic však zuří. Tvrdí, že doplácí na zanedbanou údržbu jedné komunikace.

„Nákladní dopravci musí nyní dřevo překládat v Prostějově. Proti rozhodnutí o veřejné vyhlášce chystáme podat žádost o přezkoumání k příslušnému krajskému úřadu,“ prohlásil mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

Podle Petra Pořízky z firmy Dřevo-Málek je zákaz nešťastný pro všechny. „My máme zkomplikovanou dopravu po železnici a musíme hledat náhradní cesty. Vše se tím zpomaluje. Pokud se však nebude postupovat rychle, bude to mít vliv na šíření kůrovce,“ varuje.

V Prostějově se teď děsí, že přeprava dřeva zhorší už tak nedobrou dopravní situaci ve městě.

„Už je tady kamionů dost, a když další pojedou z Ptení k hlavnímu nádraží, musí jet přes celé město a to bude obyvatele hodně obtěžovat,“ obává se náměstkyně primátora Prostějova odpovědná za dopravu Alena Rašková.

Je to konkurenční boj, říká náměstkyně. Firma to odmítá

Před pár dny se proto byla ve Ptení osobně podívat. Chyb se podle ní stalo víc. Například kamiony neměly jezdit tak přetížené a SŽDC nemusela zrušit všechna ostatní překladiště. Podle Raškové jde také trochu o konkurenční boj, protože místní pila, která oplotila původní příjezdovou cestu, je schopná hodně dřeva zpracovat, a tak nemá moc zájem, aby se vozilo jinam.

To však šéf ptenské pily Javořice Jan Vařeka jednoznačně odmítl. „Přes náš areál, kde máme i prodejnu, se dříve automaticky jezdilo na nádraží, ale protože jsme opakovaně řešili po nocích rozkradené dřevo, tak jsme náš areál museli oplotit,“ vysvětlil.

Podle něj je za současné kůrovcové kalamity opravdu potřeba co nejrychleji dostat dřevo z lesa, proto pila nabídla, že přes svůj areál umožní průjezd. Dokonce na své náklady v plotě postavila bránu.

„Chceme se domluvit na nějakém režimu a systému, kdy bychom za malou úplatu umožnili nakládání na železnici, aby překladiště nebylo odříznuté od světa,“ přiblížil Vařeka.

Nemůžeme dopustit, aby nám kamiony zničily sítě, brání se Ptení

Starosta Ptení Porteš zároveň ubezpečuje, že obec by chtěla místní komunikaci k nádraží opravit, aby se tam kamiony mohly vrátit, ale nemá na to peníze.

„Tuto cestu jsme chtěli vrátit kraji, ale už ji nikdo nechce. V obci máme další zdevastované cesty, kudy jezdí kamiony se dřevem a kde bydlí daleko víc lidí. Nevíme, kam dřív skočit, která cesta je prioritní a kterou dřív opravit. Letos spravujeme hned dvě komunikace a kromě toho máme i další investice,“ shrnul starosta.

„My chceme, aby šlo dřevo po železnici, ale nemůžeme dopustit, aby nám kamiony zničily sítě,“ dodal.

Prostějov teď kvůli vyřešení problému pomůže Ptení s vyhledáním dotačních programů, které by opravu pokryly. Náměstkyně primátora Rašková už doporučila experta pro sestavení žádosti o dotaci, a projektanta, který je schopen připravit projekt do konce letošního roku. Za této situace by Ptení mohlo získat na opravu cesty až 90 procent dotací.

  • Nejčtenější

Žena přecházela silnici vedle přechodu, řidič jedoucí na zelenou ji srazil

30. května 2024  17:30

Určením viny v případu sražení chodkyně autem se už týden zabývají policisté ze Šumperka, kteří...

V pasti se mění i rovné silnice. Můžou za to hlavně riskující řidiči

4. června 2024

Tady je lepší sundat nohu z plynu. Z deseti nejrizikovějších míst v Olomouckém kraji je v „nejlepší...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Na váhu? Raději zaplatí pokutu. Na kamiony chybí páky, volá se po úpravě zákonů

30. května 2024  5:39

Způsoby, jak zlepšit stav silnic v Olomouckém kraji, hledají místní politici. Hejtmanství například...

Díky pomerančové příchuti Hanácká kyselka přežila, líčí pravnuk zakladatelky

2. června 2024

Premium Za minerálním pramenem z Moravy stojí francouzská společnost, která na místě hledala ložiska uhlí....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Sudeťák bez zášti. Helmut Kopetzky celý život bojoval se zatrpklou matkou

3. června 2024

Premium Po druhé světové válce musel on i jeho matka nedobrovolně opustit domov v Šumperku. Po mnoha...

Prostějov i letos podpoří rodiny, seniory a místní obchodníky až pěti miliony

6. června 2024  4:54

V Prostějově začala registrace do druhého ročníku projektu Corrency, který má podpořit seniory či...

Zloděj ukradl psa čekajícího u obchodu, po dvou dnech ho uvázal ve městě

5. června 2024  15:05

Krádež psa za bílého dne v centru města plného kolemjdoucích vyšetřují už týden kriminalisté z...

U hnojiště na Olomoucku někdo pohodil nemocná štěňata, zřejmě jsou z množírny

5. června 2024  13:03

Dvě pohozená štěňata stará zhruba dva až tři měsíce našli lidé v úterý v podvečer ve Štěpánově na...

Olomoucké svátky města jsou tu. Krajčo, Janda či Pavlica zazpívají s filharmonií

5. června 2024  11:23

Hudební hvězdy jako Richard Krajčo, Petr Janda, Josef Vojtek, Renata Drössler, Aneta Langerová či...

Rozdáváme ortodontické dudlíky MAM zdarma!
Rozdáváme ortodontické dudlíky MAM zdarma!

Už vaše miminko odrostlo dupačkám a začíná objevovat svět? Rostou mu první zoubky a vy přemýšlíte, jaký pokračující dudlík mu pořídit? Máme pro vás...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...