Neděle 16. ledna 2022, svátek má Ctirad
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 16. ledna 2022 Ctirad

Krajská firma na svoz odpadků vás poškodí, zrazuje obce nadnárodní koncern

  4:51
Nadnárodní gigant FCC ze Španělska napadl řešení likvidace odpadů, které kvůli nové legislativě připravuje Olomoucký kraj. Miliardový byznys zásadně promění zákaz skládek a jde o to, kdo si nově ukousne větší díl. V kuloárech se v souvislosti s tím zmiňuje i jméno francouzské Veolie.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Nakládání s odpady pro obce v Olomouckém kraji by měla řešit akciová společnost, která se ale zatím rodí jen pomalu. Krajské zastupitelstvo její vznik schválilo až na třetí pokus a například vedení Prostějova těsně před prázdninami vstup do firmy odložilo.

Servisní společnost odpady Olomouckého kraje, jak zní celý název firmy, má vybudovat nový systém likvidace odpadků, než začne platit zákon o zákazu skládek. Dosud se do ní rozhodly vstoupit radnice v Olomouci, Uničově, Mohelnici, Konici a dalších pěti menších obcích. Mezi komunálními politiky má však plán řadu kritiků.

Teď se navíc do věci vložila těžká váha: nadnárodní společnost FCC ze Španělska, která v odpadovém hospodářství působí téměř v šedesátce zemí a zaměstnává desetitisíce lidí. Ředitel prostějovské pobočky FCC Štěpán Špaček starostům v regionu rozeslal e-mail, v němž obce před vstupem do krajské akciovky varuje.

„Dovolte mi, abych upozornil na problematické aspekty související s možností centralizovaného svozu komunálního odpadu a na některé velmi závažné důsledky, které mohou nastat,“ nabádá.

Podle něj krajský projekt do fungujícího systému vloží nepotřebný mezičlánek v podobě překladiště, což může znamenat významné zdražení. Relevantní kalkulace ceny totiž zatím neexistuje a podle Špačka má projekt neurčité smluvní podmínky, zásadně omezí svobodné rozhodování obcí, naruší hospodářskou soutěž a stopne dotace.

„Apeluji na obce Olomouckého kraje, aby vzaly tyto argumenty v potaz při rozhodování o zavedení centralizovaného systému svozu komunálního odpadu.“

Španělé, Francouzi, český odpad a „schizofrenní“ Prostějov

Krajský systém je navržený tak, že servisní společnost by provozovala překladiště a jednotlivé obce by se po dobu 15 až 30 let zavázaly dodávat do něj odpad. Ten by pak putoval do koncového zařízení, jehož provozovatelem by byl soukromý subjekt, který by vzešel z výběrového řízení a za likvidaci by dostával zaplaceno. V dlouhodobém horizontu se hraje až o miliardy korun.

Servisní společnost by se zároveň zavázala k dodávkám minimálního množství odpadu, jinak budou hrozit sankce.

Neoficiálně se jako o možném strategickém partnerovi často mluví o dalším nadnárodním gigantu – francouzské skupině Veolia, která je v České republice známá především z byznysu s vodou. Samotná Veolia nicméně nyní svůj případný zájem nekomentovala.

„Dokud nebudou jasné parametry výběrového řízení, tak se nebudeme vyjadřovat,“ sdělila mluvčí Veolie v ČR Marcela Dvořáková.

Paradoxní je, že útok na krajský odpadový plán vede FCC Prostějov s. r. o., v němž má čtvrtinový podíl město Prostějov. Tedy stejná radnice, která zároveň totožný plán podporuje. A náměstek primátora Prostějova Jiří Pospíšil je navíc v Servisní společnosti odpady Olomouckého kraje jediným členem dozorčí rady.

„O dopise jsme se dozvěděli, a proto jsme zahájili jednání se zástupci odpadových firem, abychom si vše vysvětlili. Myslím, že jsme poskytli dostatek informací, které představitelům svozových firem chyběly. Nyní se snažíme hledat společnou cestu,“ reagoval Pospíšil.

Hrozí stejný tunel jako s vodou, kritizuje plány opozice

Ke kritikům krajského projektu se řadí i opozice. Podle prostějovského zastupitele Aleše Matyáška jde o stejnou situaci jako u vody, kdy trubky zůstaly obcím, ale zisky plynou strategickému partnerovi.

„Opět přijde byznysmen a bude se ucházet o zpracování odpadu. Kraj založil akciovou společnost, která se postará o svoz odpadu na určená místa, kde ho má předat konečnému soukromému zpracovateli. My vytvoříme jakési trubky, skrze něž opět přitečou byznysu naše peníze formou poplatků za odpad. Tyto peníze se rozdělí na zaplacení nákladů a na zisk a záleží na tom, komu bude zisk říkat pane,“ namítá Matyášek.

Obce se podle něj už nesmí znovu zbavovat kontroly nad strategickými komoditami. „Čeká nás dvojí úkol. Získat vodu zpět a nepřipustit další tunel s odpady,“ varuje.

Náměstek a člen dozorčí rady krajské firmy Pospíšil takový výklad odmítá. „To je mylné uvažování. Po zákazu skládkování budeme muset zbytkový odpad likvidovat, proto je třeba hledat koncovku, tedy někoho, kdo odpad zlikviduje,“ prohlásil.

Spolek obcí bude podle něj ten, kdo zajistí likvidaci pro své členy: „V rámci soutěže vybere partnera, jenž nabídne nejlepší podmínky pro všechny, kteří se do projektu zapojí,“ shrnul.

  • Nejčtenější

Srážka nákladních vlaků na Přerovsku omezila koridor na Ostravu

Ve stanici Prosenice na Přerovsku se v noci srazily dva nákladní vlaky. Tři vozy se dřevem a lokomotiva vykolejily na...

Kdo by je lovil, když je musí zakopat. O kožešiny škůdců není zájem

Stát nově usnadnil lov nepůvodních zvířat v tuzemské přírodě, v Olomouckém kraji však tento boj naráží na potíže. Dříve...

I v Ostravě lze najít zlato, zjistil geolog

David Stejskal rýžuje zlato od dětství. Když začal psát bakalářskou práci na toto téma, hledal v řekách ve Zlatých...

Zloději ustřihli u trati dva kilometry kabelů, nebyly ještě pod proudem

Krádež se škodou téměř čtvrt milionu korun začali nyní vyšetřovat kriminalisté z Přerovska. Nahlásila ji firma, která u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vlak houkal marně, řidič pod vlivem pervitinu u přejezdu nezastavil

Srážka vlaku s dodávkou zastavila na Olomoucku dočasně jednu z lokálních tratí poté, co šofér auta přehlédl...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Testování zkomplikuje výrobu, zní z firem. Nedostatku testů se však nebojí

Výrazné změny v testování na covid musejí zvládnout jak úřady, tak firmy i krizová infrastruktura v Olomouckém kraji....

Jesenická škola otestuje maturitu s absolventskou prací místo zkoušek

Nový model maturitních zkoušek na středních odborných školách, který připravilo ministerstvo školství, si letos na jaře...

Silničář zavadil pluhem o protijedoucí auto, poškodil i svodidla

Dopravní značku před mostkem, která upravuje přednost v jízdě ve prospěch protijedoucích vozidel, ignoroval řidič auta...

Mladý řidič nezvládl předjíždění, dostal smyk a zemřel při nárazu do stromu

Na Uničovsku zemřel ve čtvrtek večer třiadvacetiletý řidič, který nezvládl předjíždění. Dostal smyk a narazil do...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Lela má poměr s jiným. Hrál si na kamaráda, spal s mou ženou, říká Vémola

Karlos Vémola (36) se v emotivním nočním živém vysílání na sociálních sítích svěřil s tím, že opět řeší problémy ve...

Ženy před objektivem: Když činžák ukrývá milovnici BDSM

Je to jako nahlédnout do života neobyčejné obyvatelky obyčejného domu. Fotoset slovenské modelky Patrície naznačuje, že...

Chybné ceny Lega vyvolaly vlnu nákupů. E-shop objednávky stornoval

První lednový víkend byl plný slev napříč všemi kategoriemi. Ovšem pro milovníky Lega se stal infarktovým momentem. Na...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Mrzneme a furt nabíjíme. Zima ukázala, proč elektroauta nejsou budoucnost

Premium Z Prahy do Mnichova dojedete „normálním“ autem za tři až tři a půl hodiny, podle provozu. Já jel elektrickým zázrakem...