Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Cihla, MAFRA

Praxe i vydělané peníze. Žáci odborných škol dělají zakázky za statisíce

  • 2
Udělají práci, za kterou by se nemuseli stydět ani experti kovaní v oboru. Zároveň si přivydělají a současně pomohou i své škole a zviditelní ji. Studenti řady středních odborných škol v Olomouckém kraji stále častěji pracují na veřejných zakázkách, které by jinak dostaly soukromé firmy.

„Jde o takzvanou doplňkovou činnost. Přináší žákům cenné zkušenosti. Práce na veřejné zakázce jim dá přece jen víc než odborná výuka,“ uvedl vedoucí odboru školství Olomouckého kraje Miroslav Gajdůšek. Podle něj vedle ekonomického efektu mají takové zakázky příznivý dopad i na propagaci.

„Je to nejlepší reklama, když lidé uvidí výslednou práci a řeknou si, že zakázku dělali žáci té a té školy,“ doplnil Gajdůšek.

Ze škol v regionu má v této oblasti velké zkušenosti například Střední škola gastronomie a farmářství Jeseník, která má ještě několik oborů ve vzdálených Horních Heřmanicích nedaleko polských hranic. Právě tam škola vychovává umělecké kováře, kteří teď pracují na zakázce pro nedalekou Bílou Vodu.

„Potřebovali jsme zabezpečit hluboké koryto potoka, který teče poblíž kostela. A chtěli jsme, aby ochranný plot také pěkně vypadal. A protože víme, že žáci učiliště umí dělat pěkné věci, oslovili jsme přímo školu. Obec to přijde levněji, přitom kvalita je srovnatelná,“ je přesvědčen starosta Bílé Vody Miroslav Kocián.

Zájem je větší, než můžeme uspokojit, říká ředitelka

Ředitelka školy Sylvie Pernicová bere takzvanou doplňkovou činnost jako nedílnou a osvědčenou součást výuky.

„Žáci se dostanou na zakázkách k činnostem, které by v rámci běžné výuky nedělali,“ uvedla. Podle ní si přivydělají a přinesou peníze také do školní kasy.

„Navíc pro prezentaci školy je to nejlepší reklama,“ potvrdila Pernicová. Škola je nejen na Jesenicku známá i tím, že zajišťuje kvalitní cateringové služby na různých akcích.

„Oslovují nás samosprávy, spolupracujeme s lázněmi, ale děláme i svatby a zajišťujeme také obsluhu na akcích. Mohu říct, že zájem je větší, než můžeme uspokojit,“ sdělila ředitelka.

Polygrafické škole dávají zakázky firmy i úřady

Podobně má zkušenosti se zakázkami i Střední škola polygrafická Olomouc. Zákazníci si u ní objednávají grafickou přípravu i tisk na ofsetových nebo digitálních tiskařských strojích.

„Máme už pravidelné zákazníky od privátního sektoru po úřady a školy, ale zájem je i od dalších,“ přiblížila ředitelka školy Marcela Hanáková. Podle ní musí být škola konkurenceschopná a nabídnout kvalitní práci za nižší ceny než privátní firmy.

„Je důležité, že takové zakázky motivují studenty, aby dodrželi potřebnou kvalitu, protože práce je spojena s určitou finanční odměnou. Navíc se naučí provést celou zakázku,“ sdělila Hanáková.

Nezanedbatelný příjem má z těchto aktivit také samotná škola. Podobně jako v té jesenické zhotoví i studenti olomoucké střední polygrafické školy ročně zakázky za statisíce korun.