Záchranka měla od listopadu do začátku února zapůjčený vůz Volkswagen ID.4 GTX, který nasadila v systému randez-vous, kdy na místo vyjíždí lékař a řidič-záchranář.
„Byl používán ve dvanáctihodinovém provozu pouze na denní směně, v noci probíhalo nabíjení. Celkem bylo najeto 6 002 kilometrů. Vůz vykázal vysokou míru spolehlivosti, za celou dobu nedošlo k závadě, která by znemožnila pokračovat v jízdě k pacientovi,“ popsala mluvčí krajské záchranné služby Lucie Mikisková.
Za čtvrt roku používání bylo podle ní nutné řešit jen dvě menší závady v podobě poruchy natáčení světlometů a potíží s dotykovým panelem, které byly ale autorizovaným servisem bezodkladně a rychle opraveny.
Řidiči si u elektromobilu pochvalovali zejména jeho velmi dobré jízdní vlastnosti, a to i ve ztížených podmínkách na zasněžené silnici. Dále také akceleraci, která je u elektromobilů obecně lepší než u aut se spalovacími motory, a rychlost.
Dojezd nestačil ani po plném nabití
Zásadním problémem se ale ukázala být nedostatečná kapacita baterie a z toho plynoucí dojezd. A to i přesto, že vůz vyrážel do služby vždy po úplném nabití, kvůli kterému přitom nemohl být k dispozici nepřetržitě.
Volkswagen ID.4 GTX 220 kWKapacita baterie: 77 kWh zdroj: ZZS OK |
Další výhrady měli řidiči ke složitosti ovládání dotykového panelu, jenž podle nich odváděl pozornost od řízení.
„Pro vozidlo zvláštního určení s právem přednosti v jízdě byla rovněž velmi problematická nutnost opakované deaktivace některých asistentů. Ty jinak při jízdě s výstražným světelným a zvukovým zařízením obtěžovaly, a navíc se po vypnutí motoru a opětovném nastartování vozu znovu automaticky aktivovaly,“ doplnila Mikisková.
Podle ředitelky krajské záchranné služby Andrey Rakovičové byl tříměsíční test cennou zkušeností.
„Dal nám nahlédnout do problematiky provozu plně elektrických vozidel u záchranné služby. Dost jsme se poučili a nasbírali zkušenosti nejen ze samotných jízd, ale i ohledně údržby, nabíjení a provozování takového vozu,“ shrnula.