Zájem o takzvaný carsharing roste, masovějšímu rozšíření ovšem zatím podle výzkumu akademiků brání zejména tradiční návyky společnosti.
Elektromobily do druhého města v ČR po Brně přinesla společnost Autonapůl.
„Poptávka po možnosti jet elektromobilem je čím dál vyšší. Ozývají se nám i uživatelé z dalších měst. Touto cestou se snažíme jít dlouhodobě. Události posledních měsíců ukazují, že aktivní snižování závislosti na dovozu ropných paliv v provozu ve městech dává smysl i z jiných důvodů, nejen ekonomických nebo ekologických,“ řekl ředitel Autonapůl Michal Šimoník.
Zatímco u auta se spalovacím motorem má řidič povinnost doplnit pomocí tankovací karty v autě palivo, pokud stav nádrže klesne pod polovinu, u elektroauta by dobíjení na různých místech komplikovalo provoz.
„Tři firmy v republice kvůli tomu v posledních letech ukončily provoz. Podle nás jedním z důvodů bylo, že si uživatel vyzvedával na ulici nabité auto a následně ho tam zase nechával. Takový způsob ale není rentabilní. Proto hledáme vhodné partnery, se kterými jsme schopni zajistit parkování plus nabíjení vyhrazené pro elektrický vůz,“ uvedl Šimoník.
Nabíjení v Olomouci, možná i v Šumperku
Klient služby se pak většinou nemusí nabíjením vůbec zabývat. Baterie se totiž dobije v pauzách mezi rezervacemi.
Sdílené elektromobily |
Dvě nové Dacie Spring parkují u dobíjecích stojanů firmy Auto Kubíček. „Umožníme nabíjení u nás, máme tu jednu veřejnou nabíjecí stanici, kterou budeme doplňovat o další. Možnost nabíjení aut je v Olomouci přínos. Rád bych chtěl do budoucna při naší spolupráci tuto službu přinést i do Šumperka, kde máme sídlo firmy,“ sdělil jednatel společnosti Lukáš Kubíček.
Pokud budou nicméně řidiči potřebovat, mohou auta nabíjet i sami, například když si auto půjčí na více dní a budou mimo Olomouc.
„Do vozidel dáváme čip na nabíjení na rychlodobíjecích stanicích na delší cestě, konkrétně od dodavatele energie PRE - Pražské energetiky, která nabízí nejširší síť díky tomu, že jejich čipy jsou akceptovány na rychlodobíjecích stanicích ČEZ, E.ON i v zahraničí,“ dodal Šimoník.
Mantinely sdílení
Zájem o sdílená auta podle něj roste za poslední roky každý měsíc, výjimkou byly březen a duben před dvěma lety, kdy přišel lockdown kvůli koronaviru.
I přesto, že na rozdíl od půjčovny se u sdílených aut platí jen za čas rezervace a ujeté kilometry, narážejí poskytovatelé na různé bariéry bránící většímu využívání.
Dokládá to výzkum, který podnikli vědci na Univerzitě Palackého v Olomouci.
„Jedná se zejména o tradiční nastavení společnosti preferující osobní vlastnictví, nižší finanční gramotnost projevující se chybnými propočty výdajů spojených s vlastnictvím automobilu či celkově chybějící osvětu spotřebitelů v oblasti sdílené ekonomiky,“ shrnul Ondřej Kročil, vedoucí katedry ekonomických a manažerských studií, která se spolu s katedrou psychologie na výzkumu podílí.
Motivací je naopak úspora peněz a času, šetření životního prostředí a kultivace měst, jelikož jedno sdílené auto dokáže podle statistik nahradit až patnáct automobilů v soukromém vlastnictví. Zároveň odpadají investice do servisování auta nebo pojištění.