Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Obří průšvih levných elektroaut

Mysleli jsme si, že už se to dnes nemůže stát. Že všechna moderní auta mají zaručenou alespoň nějakou míru bezpečnosti při havárii, pevnou karoserii, která ochrání posádku před nárazem. No, spletli jsme se. Výsledky nejnovějších crashtestů organizace EuroNCAP ukázaly, že i v roce 2021 se na trhu můžou objevit auta s tragickou úrovní ochrany při bouračce. Jsou to dva elektromobily.
Crashtest Renaultu Zoe

Crashtest Renaultu Zoe | foto: EuroNCAP

První, pro mnohé nepřekvapivě, značky Dacia. I pro její model Spring, o kterém se teď hodně mluví, protože je nejlevnějším bateriovým autem v Evropě (zároveň nejmenší, nejpomalejší a nejdražší dacií), je však výsledek pouhé jedné hvězdy za 49% ochranu dospělé posádky tragický.

Testy EuroNCAP jsou přísné, a tak je třeba výsledky důkladně prostudovat a zkoumat jejich dílčí parametry.

A to ten průšvih ještě zdůrazní. Dacie „tradičně“ ztrácely body za chybějící asistenční systémy (jsou to levná auta), ale při samotném nárazu zajišťovala kabina ochranu třeba u nové Dacie Sandero 70 %, to znamená, že samotné „železo“ chránící posádku je na dobré úrovni. Jednoduše řečeno: čert vem chybějící elektronické hlídače, ale to auta má podle všeho měkkou karoserii.

Jenže to není jediná tragédie pro koncern Renault-Dacia. Ještě hůř dopadl další mini elektromobil Renault Zoe, který je z pohledu image a prodejů francouzské automobilky důležitější než Spring. Zoe nedostal vůbec žádnou hvězdu – a jen 43 % za ochranu při nárazu. A to Zoe není – jak je u elektroaut běžné – žádná láce, startuje na tři čtvrtě milionu korun. Aktuální druhá generace bateriového renaultu technicky výrazně vychází z předchůdce.

A v tom je ten zádrhel. Když před deseti lety dorazilo první Zoe, dostalo z crashtestů plný počet pěti hvězd. A po „přestavbě“ na novou generaci nula? Na omluvu můžeme říci, že se metodika crashtestů EuroNCAP a hodnocení změnily. Více důrazu se klade právě na bezpečnostní asistenty, tedy prvky aktivní bezpečnosti. Jenže na druhou stranu můžeme říci, že podle stejných požadavků stavějí auta všichni, EuroNCAP „rozbíjí“ většinu aut napříč trhem.

Schematické znázornění „zranění“ figuríny za volantem springu při crashtestu se v hodnocení EuroNCAP červená, na to už dlouho zvyklí nejsme. Za pozornost stojí i zmínka, že u zbořeného vraku bylo třeba vyvinout víc síly na otevření dveří. To v reportech z crashtestů také nebývá obvyklé. To všechno naznačuje, že samotný technický základ – to železo – není v podání indicko-čínské Dacie zrovna nejrobustnější.

To všechno velmi dobře ilustruje slabinu současných malých elektromobilů – když do maličkého auta nacpete těžké baterie a bouchnete s ním o bariéru, nemůže to dopadnout úplně dobře. To jo fyzika.

U modelu Zoe je to trochu jiná písnička, i když podle reportu EuroNCAP měl potíže s konstrukcí přístrojové desky. Elektrický renault doplácí hlavně na to, že mu automobilka nedopřává dnes obvyklou nálož asistenčních systémů. A důkazem šetření na nesprávném místě může být nahrazení bočního airbagu jiným (podle všeho menším), který nezafungoval zrovna ideálně a neochránil dobře hlavu.

U obou aut EuroNCAP zjistil špatnou ochranu krční páteře zadních cestujících, to naznačuje špatnou konstrukci hlavových opěrek. Vozy Zoe i Spring pak tratily body za chybějící středový airbag, bránící střetu řidiče se spolujezdcem při bočním nárazu – to je novinka posledních sezon, kterou oběma vozům vyčítat nemůžeme.

Pro Renault je to nečekaná rána, na bezpečnosti si vždy zakládal. Jeho model Laguna byl v roce 2001 prvním autem, jež dosáhlo na maximálních pět hvězd v crashtestech, od té doby měla automobilka vždy „pětihvězdičkové“ portfolio. A i jeho nové clio, jež NCAP řadí do stejné kategorie supermini, dostalo předloni maximálních pět hvězd a 96 % za čelní náraz.

Ani jiná miniauta nemívala dříve s bouráním takové problémy (Škoda Citigo 81 %, Peugeot 208 91 %). Nejnovější průšvih budou jistě marketéři Renaultu svalovat na ledacos, my však máme podezření, že za tím může být současný děsivý chaos v autoprůmyslu a překotný vývoj „nových a levných“ elektromobilů.

Vždyť spring je vlastně předělaný indický model Kwid, kde vládnou jiné bezpečnostní standardy, který do Evropy doputoval přes Čínu (tam se jmenuje Renault City K-ZE).

Ale pro Renault to není úplně omluva – vždyť konkurenční minielektromobil Fiat 500e dostal velmi pěkné čtyři hvězdy a 76procentní ochranu dospělých pasažérů.

„Považuji za cynické nabízet levné ‚zelené‘ auto, za cenu vysokého rizika zranění posádky v případě nehody,“ okomentoval fiasko bateriového dua Renaultu Michiel van Ratingen, generální tajemník EuroNCAP. Obě značky se v reakci snaží ujistit publikum, že modely Zoe i Spring jsou bezpečné vozy vyhovující všem povinným bezpečnostním standardům.

A další překvapení nejnovější várky crashtestů – protože pět hvězd pro Škodu Fabia a další plejádu aut považujeme za standard – jsou dobré, ba skvělé výsledky automobilů z Číny. Těm se v minulosti nedařilo plnit bezpečnostní očekávání Evropanů, nyní však tři elektromobily – MG Marvel R, Lynk&Co 01 a NIO ES8 – získaly v případě MG čtyři (80 %), oba další však plných pět hvězd.

Lynk dokonce zabodoval o maličko lepší ochranou pasažérů než český elektromobil Škoda Enyaq (96 vs. 94 %). To jsou dobré zprávy – ale zděšení z debaklu levných a relativně dostupných elektromobilů zaplašit nedokážou...

Crashtesty EuroNCAP prosinec 2021
ochrana dospělých ochrana dětí ochrana chodců asistenční systémycelkem
BMW iX  91 % 87 % 73 % 81 %5*
Dacia Spring  49 % 56 % 39 % 32 %1*
Fiat 500e  76 % 80 % 67 % 67 %4*
Genesis G70 89 % 87 % 76 % 88 %5*
Genesis GV70 89 % 87 %64 %87 %5*
Mercedes-Benz EQS  96 % 91 % 76 % 80 %5*
MG Marvel R  80 % 75 % 55 % 80 %4*
Nissan Qashqai  91 % 91 % 70 % 95 %5*
Renault Zoe  43 % 52 % 41 % 14 %0*
Škoda Fabia  85 % 81 % 70 % 71 %5*
VW Caddy 84 % 82 % 69 % 79 %5*


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Život s teslou: Cesta do Itálie byla jednodušší než jízdy po Česku

S teslou na dovolenou do Itálie

VIDEO Jsou na místě obavy z cestování elektroautem na zahraniční dovolenou? Více než 2 300 kilometrů...

Pořízení elektromobilu Škoda nebylo nikdy snazší


V AUTO Brandýs nad Labem Stará Boleslav si právě teď můžete pořídit akční model Škoda Enyaq Tour s...

Marný boj o záchranu automobilek z EU. Číňané vytáhli fintu se skládačkami

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují...

VIDEO Čínské automobilky jsou připraveny vyrábět elektromobily v řadě evropských zemí, od Španělska až po...

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Minikaravan SteelDrop od LifeStyleCamper je určený na silnice, prázdný váží 500...

VIDEO Exkluzivně Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs...

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých...

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Faceliftovaná Dacia Spring

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže...

OBRAZEM: Technologický chrám, kde bude Ferrari vyrábět svůj elektromobil

Nová budova obdélníkového tvaru si udržuje osobitou identitu, polo-zastřeným...

Automobilka Ferrari se připravuje na výrobu svého prvního elektrického modelu. Aby konstrukce emise...

  • Nejčtenější

Evropské automobilky čelí krizi, v ohrožení je mnoho pracovních míst

Evropské automobilky jsou v krizi, skoro třetina hlavních závodů na výrobu osobních automobilů pěti největších evropských automobilek, tedy BMW, Mercedes-Benz, Stellantis, Renault a Volkswagen, byla...

16. září 2024

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rudá vlajka nad Českem. Značka čínských aparátčíků přiveze vrcholný luxus

Od příštího roku se u nás začnou prodávat vozy Hongqi tradiční značky čínských prezidentů a tamní komunistické elity. Její jméno znamená „Rudá vlajka“ a nově svým opulentním provedením vyzývá na...

18. září 2024

Auto po povodni zaplatí jen některé pojistky. Hlavně neuklízejte a neopravujte

Velká voda napáchala za poslední dny obrovské škody. To bohužel odnese i řada automobilů. Auto poškozené povodní bohužel zaplatí jen některé pojistky. Hlavně nic hned neuklízejte a neopravujte....

17. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW může propustit až 15 tisíc lidí a zavřít víc továren, zjistila banka

Volkswagen zvažuje zrušení nejméně patnácti tisíc pracovních míst, protože bojuje s tvrdou konkurencí a poklesem ziskovosti. Analytici newyorské investiční banky Jefferies to předpovídají po třech...

19. září 2024

Diář petrolheada: Na sever za rychlostí. Lužná přivítá americké ploutve

Zatímco minulý víkend musela být kvůli nepřízni počasí řada akcí zrušena či přeložena na jiný termín, o nadcházejících volných dnech bude, co se týče akcí prosycených vůní benzínu, díky pozdně...

20. září 2024

Audi hledá kupce pro nepotřebný bruselský závod, ve hře jsou Číňané

Německá prémiová automobilka Audi ze skupiny Volkswagen se snaží najít kupce pro svůj závod v Bruselu. Zřídila pro tento účel speciální pracovní skupinu. Pokud nikoho nenajde, hrozí, že továrna bude...

20. září 2024

Škoda nabízí záruku až 9 let. Platí i na elektromobil, ale ne na baterii

Dva roky ze zákona, pět let většinou už žádná výjimka, sedm let nabízí Kia nebo MG. Záruční doby na auta ale teď trumfne Škoda, u které si můžete pořídit až devítiletou záruku.

20. září 2024

Prodeje elektroaut v EU se v srpnu propadly, v Německu o 69 procent

Počet registrací nových aut v Evropské unii v srpnu klesl o 18,3 procenta na 643 tisíc vozů. Dvouciferné ztráty zaznamenaly tři největší trhy, tedy německý, francouzský a italský. Téměř o třetinu se...

20. září 2024

Příkrmy, které chutnají opravdu všem dětem: Přečtěte si, jak na to!
Příkrmy, které chutnají opravdu všem dětem: Přečtěte si, jak na to!

Redaktorky otestovaly dětskou výživu Lambini, privátní značku Rohlíku, která slibuje zdravé, chutné a kvalitní produkty pro ty nejmenší. Při...

Radil jsem bratrovi, aby se neupil a neufetoval, říká Jakub Prachař

Premium Mluví jakoby žertem, ale za svými slovy si stojí. Moderátorovi Liboru Boučkovi to Jakub Prachař občas natře před...

Bydlí nad Strahovským tunelem v Praze. V bytě má ocelové mostní nosníky

Do bytu na pražském Smíchově se majitelka přestěhovala před sedmi lety z menšího města. Bydlí ve třetím patře projektu...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...

Do výstřihu nekoukat! Fotbalové Ústí vzbudilo ve světě rozruch českou Pamelou

Ústecký fotbal zase dobyl svět, byť opět ne na hřišti. Po „kazmovině“ s tlouštíkem propírají média po celé planetě...

To monstrum znal jen ze hry. Nyní tank s největším kanonem v historii ožil

Původní myšlenka vznikla při hraní populární videohry World of Tanks, kde patří mezi nejvražednější volby. Stíhač tanků...