ilustrační snímek | foto: ŘSD

Výstavba D1 jde podle plánu, poslední část u Přerova má být hotová za dva roky

  • 14
Stavba posledního úseku dálnice D1 z Přerova do obce Říkovice, která začala na začátku loňského roku, pokračuje podle harmonogramu. Na novém dálničním úseku by se měli řidiči projet na jaře 2026, řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který se zúčastnil kontrolního dne stavby. Stavba dálnice D1 začala v Česku před 55 lety.

Poslední desetikilometrová část dálnice D1 do Říkovic, pětistovkové obce v jihovýchodní části Olomouckého kraje, bude stát téměř sedm miliard korun a po dokončení má vyřešit dlouhodobě špatnou dopravní situaci v Přerově.

„Měl jsem možnost si spolu s panem generálním ředitelem (Ředitelství silnic a dálnic Radkem Mátlem, pozn. red.) projet fakticky téměř celou stavbu, která se opravdu velmi intenzivně hýbe dopředu,“ uvedl Kupka.

Výrazně podle něj pokročila například stavba téměř kilometr dlouhé dálniční estakády.

„Má už většinu nosníků na pilířích. Co se týče dalších částí, tak i tady se z hlediska harmonogramu opravdu daří plnit všechno podle plánu. Nic nenaznačuje, že by se v harmonogramu něco zásadně komplikovalo. Míříme tedy k dokončení tohoto díla na jaře roku 2026,“ řekl Kupka.

U Přerova začala dostavba posledního úseku D1, otevře se na jaře 2026

Podle ministra dopravy patří poslední úsek D1 u Přerova mezi nejdůležitější dopravní stavby na české dálniční síti.

„V tuto chvíli neevidujeme nějaké zásadní nároky ze strany zhotovitele na prodloužení termínu. To znamená, že vše probíhá podle harmonogramu. Zároveň neřešíme nějaké zásadní změny během výstavby, které by měly vliv na samotný průběh prací,“ sdělil Radek Mátl.

Generální ředitel ŘSD ovšem dodává, že stavaře ještě čekají dvě další náročné stavební sezony. Na budovaný úsek dálnice bude například nutné navézt dva miliony metrů krychlových zeminy.

ŘSD se v případě stavby D1 u Přerova podle Mátla daří i v právní rovině. „To znamená, že veškerá soudní řízení, která zde probíhají, tak jsou pro nás v tuto chvíli vítězná. Stavba není ze strany správních rozhodnutí nikterak blokována,“ dodal Mátl.

Krajský soud v Ostravě nedávno zamítl žalobu ekologického spolku Děti Země proti rozhodnutí ministra dopravy, kterým byla v prosinci 2022 potvrzena právní moc stavebního povolení na budování dálnice D1 u Přerova.

Stavba posledního úseku D1 může pokračovat, soud zamítl žalobu Dětí země

Stavba dálnice D1 začala v Česku před 55 lety, přičemž o posledním úseku u Přerova se posledních 17 let vedly spory, debaty a připravovaly se plány. Desetikilometrový úsek D1 je posledním, který chybí k tomu, aby byl dálniční tah z Prahy přes Brno do Ostravy a na polské hranice kompletní.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

,