Diskuze

Nádražní lípa pamatuje císaře, teď má padnout při modernizaci železnice

Zanedlouho měla vysoká košatá lípa stojící na nádraží v Bohuňovicích na Olomoucku oslavit jubileum. Vysadili ji při stavbě stanice během budování tratě do Šternberka, kam začaly vlaky jezdit už v roce 1870. Teď ale lípě hrozí pokácení a to právě kvůli železnici, která jí před téměř 150 lety vdechla život. Obec s tím nesouhlasí.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

P98a64v77e88l 55Š72i42m22e42k

3. 10. 2019 10:13

Dobrý den, lípu je možno se pokusit zachovat tak, že se napodobí přírodní proces.

Lípy mají velkou výmladnou schopnost, a když lípa doroste velikého rozměru a oslabený kmen již neunese korunu, tak se rozlomí či zlomí a na zbytku kmene vyroste nová menší a lehčí koruna, podobně jak lze vidět například u lípy na návsi za kostelem v Mladějovicích. Není třeba hned lípu celou kácet. Proto doporučuji lípu odborně dle doporučení arboristy ve vhodném místě ve výšce několika metrů nad zemí seříznout a doufat ve vytvoření náhradní koruny, tak bude vyhověno potřebám bezpečnosti, ČD i zájmu na zachování lípy.

S pozdravem pamětníka PŠ [>-] EU

0 0
možnosti

https://tinyurl.com/y6gsrbxd Udělejte to takhle a lípa přežije. :-)

0 0
možnosti

Bohuňovice by se mohly přejmenovat na Kocourkov.

0 0
možnosti

Tak lípy by bezesporu byla škoda.

Nicméně nechápu argument obce, že chtějí zachovat stanici a nestačí jim zastávka. To přece s počty dojíždějících nemá absolutně žádnou souvislost. Ať se pánové zajedou podívat do Německa, jak tam mají optimalizovanou infrastrukturu - stanice/kousek dvoukolejky je jen tam, kde podle taktového JŘ vychází křižování.

0 0
možnosti

Nikdo jim nebrání mít vedle na obecním pozemku nádražní budovu. Jestli v kolejišti budou výhybky, nebo ne, není podstatné.

0 0
možnosti

J63a26k96u60b 82K36o10s

3. 10. 2019 7:51

Pro obec je evidentně důležité jak nádraží, tak lípa. To se dá chápat. Takže navrhuji, že SŽDC strom přesadí a obec to zaplatí. Když se dá přesunout kostel, určitě jde i lípa .

0 0
možnosti

TO je přesně ten rozpor: ochranné pásmo dráhy v. památný strom. Kdo má mít navrch, když obojí vedle sebe stát nemůže? Z článku víme, že první byla na místě železnice. A celé roky růstu stromu se ochranné pásmo porušovalo (přehlíželo, tolerovalo... ). Hlavy pomazané musely tušit, že je něco špatně.

To, že úředník dotčeného OÚ nevydá souhlas s kácením nepřekvapí. Otázkou je, proč odvolání dávno nevyřešil kraj.

2 0
možnosti

To si jako představují, že kvůli lípě se udělá "obchvat" toho nádraží? Nebo jak by se měl změnit projekt, aby byli spokojeni?

5 0
možnosti

A vejdou se tam troleje a bezpečná vzdálenost stromu od trolejí? Aniž bych tam byl, klidně se vsadím, že za celou dobu si nikdo na strom nevzpomenul, nikdo neprořezal suché větve, ani se nepostaral o jiné práce, ale najednou je strom strašně nutný a důležitý...

3 0
možnosti

Kdyby stačila zastávka, místo by bylo,ale když se má "nádraží" tak už není místo. Navíc už dnes je Lípa ohrožující protože její vzdálenost od krajní koleje je menší než její výška, takže při pádu v případě větru, zastaví provoz. A to pak budou nářky proč vlaky stojí a proč nebyla lípa včas pokácena.

5 0
možnosti

J88a66n 87B33u79r48i24a93n

3. 10. 2019 6:15

Přesně tak - a navíc obci jistě nic nebrání v tom si někde na vhodném místě vysadit třeba 10 lip jako náhradu.

2 1
možnosti