Jestliže jdete do servisu s telefonem, který již není v záruční lhůtě, a vy počítáte s tím, že jeho oprava vás bude něco stát, nebudete případným poplatkem tolik překvapeni. Ostatně, platit ho budete jen v případě, že si opravu nenecháte provést (například bude-li nevýhodně drahá). V opačném případě zaplatíte za opravu a manipulační poplatek se vás netýká.
Méně příjemný je však případ s telefonem v záruční době. Pokud zjistíte u takového přístroje nějaký zádrhel, celkem klidně zamíříte do servisu, případně se obrátíte na dealera či operátora, od kterého jste telefon koupili. I když mobilu ještě běží garanční doba, nemusí to nutně znamenat, že máte nárok na záruční opravu. Jak jsme již psali v tomto článku, pokud vnitřek telefonu zkorodoval v důsledku vniknutí tekutiny, záruka se na závady nevztahuje. Podobné je to i s jinými chybami způsobenými špatným zacházením, ovšem oxidace je přeci jen tím nejčastějším případem.
Odevzdáte tedy telefon do záruční opravy, později vám však v servisu oznámí, že jste o záruku přišli a oprava vás bude stát X korun. Pokud pro vás bude X nepřijatelně vysoké, opravu si neobjednáte a budete si chtít telefon vzít zpět. Jaké je ale často překvapení zákazníka, který se ocitne v této situaci, když mu pracovník servisu oznámí, že od něj musí vybrat manipulační poplatek za zjištění závady. Ten se servis od servisu liší, pohybuje se však v rozmezí od 200 do 550 Kč. Chcete-li telefon zpět, nezbude vám než zaplatit.
Vyplatí se zeptat včas
Abyste zabránili smutku nebo vzteku (podle povahy) z této situace, je třeba dát si pozor a informovat se předem. Servis totiž má právo si tento poplatek za zjištění závady účtovat, nicméně je také povinen vám ho oznámit. Jestliže ho nenajdete v běžně přístupném ceníku, neváhejte a ptejte se. Jestliže dokonce vlastníte některý z telefonů značek Motorola nebo Nokia, které mají více autorizovaných servisů, můžete si zjistit ceny i předem, dříve než do servisu vyrazíte. Ačkoliv má totiž například Nokia v České republice více autorizovaných servisů, cena za zjištění závady se liší. Rozdíly ovšem nejsou příliš veliké, většinou nejde o více než 300 korun.Z tohoto standardu vystupuje servisní středisko Siemens, které se nachází v centrále firmy na ulici Evropská v Praze 6. Manipulační poplatek zde činní 403 korun, což je jedenapůlnásobek běžně účtované sazby.
Nezapomeňte také, že v případě posílání mobilu poštou vám opravna přístroj pošle zpět na dobírku a k manipulačnímu poplatku bude připočteno navíc ještě poštovné a balné. To může klidně být dalších 100 až 150 korun. Celý poplatek se pak snadno vyšplhá i na 550 korun.
V případě, že jste telefon koupili u dealera nebo v prodejně operátora, můžete se obrátit přímo na něj. V takovém případě však neovlivníte výběr servisu. Proto je rozumné obrátit se na servis přímo, pokud je tedy váš telefon oficiálně dovezený a má platný český záruční list. Jestli tomu tak je, můžete zjistit podle pravidel v tomto článku. Pro snadnější hledání se podívejte na seznamy autorizovaných servisních center jednotlivých výrobců:
Další podrobnosti zde.
Příště už vás tedy nepřekvapí, když po vás servis bude chtít nějaké peníze za pouhé zjištění závady. Rozhodně je však nejlepší vůbec se do podobné situace nedostat. Proto se snažte hlavně o svůj telefon dobře starat a nezapomínejte na nejdůležitější heslo - jakákoliv tekutina v jakékoliv formě je pro telefon tím nejhorším (nezapomeňte na páru). Chcete-li se pojistit proti nečekaným výdajům, nebojte se v servisu zeptat. Rozhodně vám budou schopni říct výši manipulačního poplatku a poštovného. Vše ostatní už je jen otázka toho, jak špatně na tom vám mobil je.