Se smartphony a mobily Gionee jsme se mohli nejčastěji setkat v Asii. Značka byla silná v domácí Číně a v poslední době i v Indii. V letošním roce držela zhruba pět procent tamního trhu, což vůbec není špatné. Gionee byl i častým vystavovatelem na veletrzích, nutno ovšem dodat, že jeho nabídka málokdy přinesla něco výjimečného.
Jenže firma už delší čas prodělávala v podstatě každý měsíc. Někdy v přepočtu jen pár milionů korun, v některých měsících se ztráta prohloubila až na v přepočtu stovky milionů. To samozřejmě vysávalo firemní kasu i peníze investorů a finance od bank.
Koncem listopadu tak Gionee vyhlásilo bankrot, protože celkové dluhy se vyšplhaly na závratných 20 miliard RMB, což je v přepočtu přes 66 miliard korun. Původně to vypadalo na likvidaci společnosti, žádost podalo více jak dvacet dodavatelů Gionee. Jenže před Vánoci šen-čenský soud rozhodl o restrukturalizaci firmy.
Pokud se restrukturalizace podaří, tak by značka mohla fungovat dál. Jenže to nebude jednoduché a hrozba likvidace stále hrozí. Zakladatel a šéf firmy Liu Lirong bude muset společnost pravděpodobně opustit.
A není to možná bezdůvodné. Čínská média informovala, že Lirong prohrál mnoho peněz v kasinu na ostrově Saipan. Odhady uváděly částku až deset miliard RMB, tedy v přepočtu závratných 33 miliard korun. Sám Lirong pro web Security Times uvedl, že v kasinu prohrál jen desetinu uváděné sumy, i tak to je v přepočtu 3,3 miliardy korun. Zatím není jasné, jestli prohrané peníze byly přímo firemní hotovost.
V každém případě to má Gionee aktuálně dost těžké. Na trhu panuje silný konkurenční boj a ceny jsou stlačené na minimum. Výhodou značky je silná pozice na trhu v Indii, který stále roste, jako jeden z mála zdaleka není nasycen a přitom je obrovský. Ale absorbuje především levné modely s minimální marží.