Klasický iPad osmé generace nerozeznáte od jeho předchůdce.

Klasický iPad osmé generace nerozeznáte od jeho předchůdce. | foto: AppleTechnet.cz

Apple drtí konkurenci, v tabletech je světovou jedničkou

  • 56
Podle výzkumné agentury Counterpoint je jasnou světovou jedničkou na trhu tabletů Apple. Meziročně si výrazně polepšil. Dařilo se i Samsungu nebo Lenovu. Naopak Huawei a menší výrobci zažívají propad prodejů.

Tablety jsou jedním z vítězů koronavirové pandemie. Kdysi velmi žádané zboží v posledních letech příliš netáhlo. Prostě sortiment pro užší skupinu zákazníků. Částečně je nahradily mobily se stále se zvětšujícími se displeji, částečně tablety doplatily na svou velmi dlouhou životnost. Zákazníci je mění po mnoha letech na rozdíl od mobilů.

Výrobci tak inovují pomalu, obvykle stačí uvádět novinky v ročním i delším cyklu. A i tak se především levnější tablety příliš neliší od modelů o generaci či dvě starších. S pandemií koronaviru a především s prací z domova se však situace změnila. 

Podle agentury Counterpoint vzrostly prodeje za rok 2020 meziročně skoro o 20 procent. A poslední loňský kvartál pak byl pro tablety nejsilnějším za posledních pět let. Letos pak zájem o tablety nepolevuje, v prvním čtvrtletí byl meziročně vyšší o 53 procent, což je pro výrobce pozitivní zpráva. Konkrétní čísla však Counterpoint nezveřejnil, jen podíly na trhu. 

Samotných výrobců je však mnohem méně než u mobilů. V podstatě je nabízejí jen ty značky, které se do výroby pustily už dávno. Naopak plno čínských výrobců tento sortiment ignoruje, výjimkou je Realme, které by mělo tablet brzy představit

Ale to jsou jen drobky. Podíl menších výrobců meziročně výrazně poklesl. Stejně tak se nedařilo Huaweii, který si ještě loni držel celosvětový podíl 11 procent a byl světovou trojkou, ale letos se o dvě místa propadl a jeho podíl klesl na pět procent. 

Je to další efekt amerického embarga. To sice nemá na tablety v případě softwaru takový vliv jako u mobilů, výraznější problém zde bude s nedostatkem součástek.  

Polepšilo si Lenovo, kterému meziročně vzrostl podíl na trhu z pěti na devět procent. Zhruba na svém je světová trojka/čtyřka Amazon se stejným podílem. Tedy v Česku málo známá značka přístrojů největšího světového online prodejce, který k tomu má i vlastní ekosystém. 

První kvartál se povedl Samsungu, který si polepšil o čtyři procenta z loňských šestnácti na letošních 20 procent. Je jasnou světovou dvojkou, ale na první Apple výrazně ztrácí. Letošní podíl Applu je totiž skoro stejný, jako součet druhého Samsungu, třetího/čtvrtého Amazonu a Lenova. 

Apple prostě trhu s tablety zcela dominuje. Meziročně si v prvním čtvrtletí polepšil o sedm procentních bodů, jeho aktuální podíl je 37 procent. Podle Couterpointu tvoří většinu prodejů levnější iPady s podílem 56 procent. iPady Air a iPady série Pro mají podíl na prodejích tabletů Applu 19 a 18 procent.