Richard to uvedl v rozhovoru pro Bloomberg a dodal, že zejména pro Evropany bude příští iPhone nepříjemně drahý. Důvodem je přetrvávající krize v eurozóně, stále širší nabídka chytrých telefonů a také cenový boj mezi výrobci.
Takový scénář Richard předvídá na základě vývoje u France Telecomu v posledních třech letech, kdy ceny nabízených služeb klesly o 25 procent, snížily se marže a klesla i hodnota akcií podniku.
V důsledku toho má dnes operátor velice výhodné nabídky. Pro představu: za tarif s měsíčním plněním 20 eur (kolem 520 korun) mají nejen neomezené volání a SMS, ale i 3 GB dat pro internetový provoz.
Takové podmínky jsou přitom zhruba na úrovni tarifu u amerického T-Mobilu, za který si však účtuje zhruba dvojnásobek (50 dolarů). Přesto je tarif v USA vnímán jako velmi výhodný. Ale v Evropě to není nějak výjimečná nabídka, podobné ceny mají operátoři v mnoha dalších zemích.
Výborně vybavený smartphone už není jen top
Výkon smartphonů jde stále nahoru a jejich displeje se zvětšují a zjemňují, jenže výborně vybavený přístroj, který bychom ještě před rokem označili za špičkový a našli na něm cenovku okolo 15 tisíc korun, lze dnes sehnat podstatně levněji. A to nemluvíme jen o loňských vrcholných modelech, protože i nové modely vyšší třídy přicházejí s kompletní výbavou a příznivou cenou. Právě tato kategorie smartphonů by mohla v budoucnu značně posílit.
Špičkové modely již totiž nedisponují novinkami a funkcemi, které by pro masy uživatelů byly nezbytné. Spíše mluvíme o příjemných drobnostech.
Ty nejlepší jsou stále dražší
Ačkoliv šéf France Telecomu snížení odbytu předpovídal až příští generaci iPhonu, lze jeho vizi bezpochyby rozšířit i na celou řadu těch aktuálně nejlepších telefonů. Vždyť pokud srovnáme cenu Galaxy S 4, zjistíme, že je o něco dražší než je 16GB verze iPhonu 5.
Apple dobře ví, že je iPhone drahé zařízení, a proto s příchodem nové verze ještě nějakou dobu doprodává starší generace za nižší cenu. Ale cenové zvýhodnění zaostává za konkurencí. Například iPhone 4S za více než 14 tisíc korun jednoduše není právě ohromující nabídka.
Zároveň platí, že výrobci ceny svých vlajkových modelů rok od roku zvyšují. Příkladem budiž vrcholná řady Galaxy S od Samsungu. První generace byla po uvedení v roce 2010 v prodeji za 13 tisíc korun, Galaxy S II šlo o rok později do prodeje za bezmála 15 tisíc. O několik stovek více si výrobce řekl loni v červnu za Galaxy S III se stejnou pamětí. Ale zde byl mezigenerační nárůst cen nejmenší. V případě současné čtvrté generace však cena opět vyskočila znatelně. Verze s 16 GB paměti stojí necelých 17 tisíc korun a podobně vzestupný trend lze vypozorovat i u klíčových modelů dalších značek.
Velkorysé dotace operátorů při úvazku spíše výjimkou
Trendem je také stále menší ochota operátorů velkoryse dotovat ty nejdražší modely, což se samozřejmě odrazí i na odbytu daného modelu. Operátoři totiž pro výrobce představují důležité odbytiště.
Otázkou zůstává, zda rostoucí ceny topmodelů spolu s klesajícími dotacemi skutečně mohou způsobit velký odliv zájmu o příští generaci takových přístrojů.