Operátor O2 vydal zajímavou vánoční statistiku. O tom, že rekordy v počtu uskutečněných hovorů a odeslaných SMS na Štědrý den a Nový rok jsou dávno minulostí, není pochyb. Smartphony a služby s nimi spojené přesunuly tradiční formy komunikace na datovou síť. Přejeme si přes messengery a to jak textově, tak přes ně voláme.
O2 uvádí, že zákazníci v jeho síti odeslali na Štědrý den 8 216 977 SMS zpráv a 307 047 MMS zpráv a uskutečnili 13 314 965 hovorů. Meziročně je to o 3,4 procenta méně hovorů a o 17,3 procenta méně zpráv. Tento trend je pak setrvalý a v případě SMS dramatický. Pro porovnání, před deseti lety v roce 2013 poslali zákazníci na Štědrý den 27 961 240 SMS. Tenkrát to odpovídalo dvojnásobku běžného denního provozu. V případě hovorů jich zákazníci na Štědrý den v roce 2013 uskutečnili 15 763 134.
Naopak datový provoz roste, meziročně o téměř o 25 procent. Přenesených 3 763 900 GB dat je absolutní rekord. Pro porovnání, před pěti lety v roce 2018 byl datový provoz na Štědrý den osmkrát menší.
Školní rekordy
U volání a SMS operátor uvádí, že provoz na Štědrý den odpovídá průměrnému víkendovému provozu a počet volání je zhruba poloviční než v běžný všední den. Rekordními byly letos jiné dva dny, konkrétně 4. září a 30. června. Tedy dny, kdy končila a začínala škola. Nejvyšší provoz byl mezi desátou a jedenáctou dopoledne.
Datový provoz o Štědrém dnu v síti T-Mobile meziročně vzrostl téměř o 24 procent, řekla šéfka komunikace společnosti Patricie Šedivá. Hodina nejvyššího datového provozu zůstává stejně jako loni mezi 21:15 až 22:15. Volalo se o 5,5 procenta méně než v předchozím roce, celkem se uskutečnilo 7,8 milionu hovorů. Nejvytíženější byl čas mezi 10:00 až 11:00, kdy se uskutečnilo přes 1,7 milionů hovorů. Pro srovnání, nejvytíženějším dnem z pohledu volání v síti T-Mobile bylo 4. září 2023, tedy první školní den, kdy se uskutečnilo 17,4 milionu hovorů.
Síť Vodafonu během letošního Štědrého dne spojila podle mluvčí Charloty Dědkové 11,2 milionu hovorů a přenesla přes pět milionů textových zpráv. Využití datových služeb vzrostlo proti loňskému roku o 55 procent, což podle ní potvrzuje výrazný trend posledních let, kdy se komunikace přesouvá do internetových aplikací. Ačkoliv počet SMS každoročně klesá, stále je během Štědrého dne nejvyšší z celého roku. V případě hlasových hovorů a objemu přenesených dat už ale vánoční období lze srovnat i s běžným provozem, uvedl Vodafone.