ilustrační foto

ilustrační foto | foto: Mobil.iDNES.cz

Srovnání se zahraničím je zavádějící, čílí se operátoři. Ekonomové nesouhlasí

  • 152
"Zavádějící srovnání," či "BigMac taky nestojí všude stejně." Tak vysvětlují naši operátoři své vysoké ceny, které ukázalo nedávné srovnání evropských tarifů vzniklé ve spolupráci s MF DNES. Proč jsme tedy dražší než v zahraničí?

Obecně operátoři se srovnáním se svými zahraničními kolegy nesouhlasí a považují ho za zavádějící. Z našeho průzkumu přitom vyšlo, že Česká republika patří z pohledu cen za telekomunikační služby mezi nejméně výhodné země. - čtěte Čeští operátoři jsou drazí 

Zatímco u nás si za tisícovku pořídíme 200 až 300 minut volání, v Rakousku volají neomezeně do všech sítí a mají SMS zadarmo. Pouhé cenové srovnání ale není dle Vodafonu na místě: "Relevantní je spíše než jednotlivé ceny srovnávat celkovou hodnotu, kterou zákazník získá," uvedl Filip Hrubý, tiskový mluvčí operátora.


!TIP:
Celá vyjádření českých operátorů zde

Většinou zástupci operátorů poukazují na odlišnou koupěschopnost obyvatel dané země, odlišné smluvní podmínky a velmi oblíbená je obhajoba obsahující frázi o investicích minulých a budoucích. "Big Mac také nestojí všude stejně," obhajuje českou pobočku Telefónicy O2 její tiskový mluvčí Martin Žabka.

Ekonomové s operátory nesouhlasí

Dle oslovených ekonomů však mají operátoři dostatek prostoru k výraznému snížení cen za poskytované služby. "Např. Telefónica O2 ukončila fiskální rok s výnosem kolem 33 miliard korun, a to pouze z mobilní divize. Investice vložené zpět do sítě jsou přitom dle našich informací pouze zlomkové," uvedl jeden z nich.

Takovými zisky se přitom může pochlubit jen málokterý evropský operátor.

Všichni čeští operátoři navíc hospodaří již v černých číslech a ve srovnání např. s Rakouskem nemají o mnoho menší příjmy na zákazníka.

Např. rakouský T-Mobile má roční zisk na zákazníka jen o málo vyšší, než ten český. Přesto dokáže vykázat vyšší roční zisky. A to má o poznání méně zákazníků (Rakousko cca 2 mil., Česko cca 5 mil.).

ČTÚ: konkurence je na českém trhu dostatečná

Za výhodností nabídek zahraničních poskytovatelů telekomunikačních služeb vidí odborníci zejména působení tzv. virtuálních operátorů, kteří ceny tlačí dolů. Mateřské firmy přitom o své zisky nepřícházejí, jelikož jim virtuálové platí za pronájem jejich sítí.

U nás se ale takového vývoje v nejbližší době nedočkáme. Naši operátoři si totiž do svých sítí žádné další poskytovatele pustit nechtějí a regulační orgán v podobě Českého telekomunikačního úřadu současné situaci pouze přihlíží. Ostatně dle samotného předsedy úřadu je prý konkurence na českém trhu dostatečná.

ČTÚ svůj postoj opírá o analýzy relevantních trhů, které jsou dle slov mluvčí úřadu Dany Makrlíkové definovány v opatření obecné povahy č. OOP/1/07.2005-2, které bylo nahrazeno OOP/1/02.2008-2. Jenže ani zde nejsou konkrétní a tzv. "relevantní" trhy uvedeny.

V nejbližší době ale ČTÚ chystá vydat nové opatření určující maximální velkoobchodní ceny terminačních poplatků. Ani to však nebude znamenat výrazné snížení cen za telekomunikační služby.

Kompletní vyjádření českých operátorů:

 Vyjádření operátora T-Mobile:
 „Cenové srovnávání s dalšími zeměmi je vždy zavádějící. Málokdy se podaří najít totožný produkt, stejné rozložení spotřebního koše, obyvatelstvo se stejnou koupěschopností. Jednotlivé ceny daného operátora je nutno posuzovat v celém komplexu - některé služby jsou "dotovány", protože je to nutné pro rozvoj dané služby, jiné jsou natolik exkluzivní, že cena zahrnuje i faktor malé cílové skupiny... V koncových cenách se navíc odrážejí investice minulé i budoucí, stejně tak jako velkoobchodní ceny. Je nutné přihlížet i další okolnosti, jako je stádium vývoje trhu v daných oblastech, šíře nabídky srovnávaných operátorů, výše penetrace trhu, konkurence na daných trzích atd.“
 
 Vyjádření operátora Telefónica O2:
 "Naše cenová politika není centrálně řízená a ceny reflektují situaci na daném trhu, zejména konkurenční prostředí. Big Mac také nestojí všude stejně. Každý trh je jinak vyvinutý, má rozdílné potřeby a zákazníci jsou citliví na jiné faktory. Svoji roli, hraje i objem provolaných minut a poslaných SMS, tedy provoz v sítích, společně s průměrnou útratou na jednoho zákazníka. Všechny tyto faktory jsou v Německu i Velké Británii vyšší než u nás, a také proto jsou i ceny za volání rozdílné. V mnoha faktorech jsou ceny za mobilní služby v České republice nižší než v Německu nebo Velké Británii a nabízí lepší poměr ceny vs. nabízené služby."
 
 Vyjádření operátora Vodafone:

 "Ceny výrobků jedné značky, (například automobilů nebo módy) se na různých evropských trzích liší. To je obecný fakt, způsobený tržními podmínkami a kupní silou obyvatel. V případě mobilních operátorů je navíc nutné srovnávat ceny za služby a produkty ve vzájemném kontextu, žádný zákazník nepoužívá pouze SMS nebo pouze datové služby, ale využívá více služeb a produktů za různých podmínek. Relevantní je tedy spíše než jednotlivé ceny srovnávat celkovou hodnotu, kterou zákazník získá. Tzn. kolik provolá nebo utratí za mobilní internet, s jakým telefonem a kolik za to zaplatí.

Britský či německý trh je pětkrát větší, takže naši zahraniční kolegové dosahují ve srovnání s námi poměrně velkých úspor z rozsahu a němeční nebo britští zákazníci Vodafonu platí za telekomunikační služby v průměru nekolikanásobně více než zákazníci českého Vodafonu. Britský Vodafone si tak například může dovolit maximálně dotovat telefony a nabízet větší počet volných minut, protože zákazníci cenu za dotované telefony a volné minuty zaplatí nepřímo na jiných službách (např. měsíčních paušálech nebo volání do jiných sítí).

Vyšší náklady na volání u Vodafonu UK ve srovnání s Vodafonem ČR jsou dobře vidět na:

1. cenách:

  • minutová sazba za volání do jiných sítí je v průměru 4-5x vyšší než za volání do vlastní sítě (Vodafone ČR má u Nabitých tarifů stejnou sazbu za volání do všech sítí)
  • minutová sazba za volání do jiných sítí je v průměru 4-5x vyšší ve Vodafone UK oproti našim Nabitým tarifům
  • Vodafone UK neumožňuje převod neprovolaných volných minut do dalšího měsíce (což cenu minutové sazby v případě neprovolání kreditu dále zvyšuje)
  • nejnižší paušál u Vodafonu UK výrazně převyšuje průměrný měsíční příjem na zákazníka Vodafonu ČR (nejnižší paušál u nabitých tarifů je pouze 119 Kč)

2. Smluvních vztazích:

  • zákazník Vodafonu UK musí podepsat 12 - 18 měsíční smlouvu, po dobu jejíhož trvání garantuje operátorovi pravidelné měsíční paušály (Vodafone ČR smlouvy nepožaduje vůbec)
  • pro získání dotovaného telefonu musí zákazník Vodafonu UK podepsat 18 měsíční smlouvu, zatímco u Vodafonu ČR se zákazník při koupi dotovaného telefonu pouze ústně zaváže k 6 měsícům s námi a odejde-li dříve, pouze doplatí plnou cenu telefonu"

Odpovědi nejsou redakčně kráceny ani upravovány