Operátoři semafor ignorují, ale úřad nechce ustoupit

  0:09aktualizováno  0:09
Spotřebitelský semafor, který v prosinci zveřejnil Český telekomunikační úřad, vyvolal velkou nevoli ze strany mobilních operátorů. Ti se takovým způsobem hodnocení většinou nehodlají jakkoli zabývat. Úřad přesto nepoleví a do hodnocení chce zapojit i spotřebitele.

Je k vám operátor férový? Prozradí to spotřebitelský semafor ČTÚ | foto: ČTÚ

ČTÚ vnímá novou formu hodnocení, kdy výsledky analýzy aktuálně platných smluvních podmínek mobilních operátorů prezentuje grafickým znázorněním, jako přínosné. Podle jeho dřívějšího vyjádření je spotřebitelský semafor přehlednější interpretací než textová forma hodnocení. Každé z dvanácti analyzovaných oblastí je totiž pro snazší orientaci udělena jedna ze tří barev (červená, oranžová, zelená).

Takový způsob se však operátorům nelíbí. „Hodnocení ČTÚ je na první pohled subjektivní a vychází z nejasné metodiky,“ uvedla pro redakci Mobil.iDNES.cz Kateřina Mikšovská z tiskového oddělení O2 s tím, že závěry tohoto hodnocení jsou často nedostatečně odůvodněné. O2 proto spotřebitelský semafor nepovažuje za nástroj, který by měl vést k jakékoli změně. „Nepřikládáme mu tedy velký význam,“ doplnila Mikšovská.

Podotýká, že regulátor by měl nastavit jasná pravidla a dohlížet na jejich dodržování u všech subjektů na trhu. Nepřímo tak naráží na fakt, že se první netradiční hodnocení úřadu zaměřuje pouze na tři největší mobilní operátory (O2, T-Mobile, Vodafone) a poskytovatele internetového připojení UPC. Překvapivé je, že do hodnocení nebyla zahrnut Air Telecom.

Ten je totiž podle ČTÚ a vyjádření samotné společnosti plnohodnotným českým mobilním operátorem. Od úřadu má přiděleny frekvence, číselné rozsahy a vlastní licenci pro provozování služeb na vlastní mobilní síti. Na vlastní síti poskytuje služby bezdrátové pevné linky, mobilní internet a volání a celoplošné vysílačky push to talk. Pro poskytování služeb ve standardu GSM využívá infrastrukturu T-Mobilu.

Nesouhlas s nerovným hodnocením vyjádřila již v prosinci Asociace provozovatelů mobilních sítí (více zde), s jejím vyjádřením se ztotožňují operátoři T-Mobile a Vodafone. Asociaci vadí fakt, že spotřebitelský semafor opomíjí desítky virtuálních operátorů působících na českém mobilním trhu. Podle dřívějšího vyjádření však úřad analýzu jejich smluvních dokumentů chystá, uskutečnit se má letos. Operátoři si však stále nejsou jistí jakýmkoli přínosem a shodují se, že úřad tím porušuje své zákonné povinnosti.

„V případě, že úřad zjistí jakékoli pochybení, má povinnost zahájit řízení, případně subjektům nařídit změnu, což je také cesta, jak přinést změnu spotřebitelům,“ upřesnila Mikšovská. Podle jejího vyjádření je pouze v takovém případě společnost O2 vždy připravena nabídnout součinnost a vést s úřadem otevřenou diskuzi.

Spotřebitelský semafor vnímá jako subjektivní hodnocení zveřejněné v rámci marketingu ČTÚ, přičemž hodnocené subjekty neměly prostor pro vyjádření. Upozorňuje, že toto spotřebitelům nic nepřinese. „Jsme přesvědčeni, že i pro zákazníky bude přínosnější, pokud úřad jasně nastaví pravidla a bude striktně vymáhat jejich dodržování dle zákonných možností, které má,“ uvedla Mikšovská z O2.

Jako nešťastný vnímá prosincový krok úřadu i Air Telecom. „Semafor je shrnutí stavu, bohužel v rovině pohledu fér/nefér, namísto zákonné/nezákonné,“ uvedla pro redakci Mobil.iDNES.cz tisková mluvčí společnosti Air Telecom Marie Heřmánková. I přesto bere semafor, který je sdělením spotřebitelům, vážně.

V tomto pojetí je však bezúčelný, podle Heřmánkové by měl úřad označit konkrétní výtky, zda jsou nezákonné. „ČTÚ má dostatek nástrojů k docílení případné nápravy,“ uvedla.

I přes odmítavé postoje operátorů nehodlá úřad v netradičním způsobu hodnocení jejich smluvní dokumentace polevit. Nejen, že do letošní druhé fáze zahrne již výše zmíněné virtuální operátory, ale do hodnocení operátorů chce ve větší míře zapojit i spotřebitele. Plánuje totiž uskutečnit průzkum.

O jeho konkrétní formě nebylo ještě rozhodnuto. „Od této formy se pak odvine i provedení (zda vlastními silami, nebo prostřednictvím agentury; zda dotazník, nebo jiný způsob),“ uvedl mluvčí ČTÚ Martin Drtina s tím, že inspirací úřadu je aktivita britského regulačního orgánu OFCOM. Ten se loni zaměřil na zkušenosti Britů, co se ukončení smluvních vztahů týče. K tomuto účelu použil on-line dotazník, který mu byl při analýze nápomocný.

Marie Heřmánková ze společnosti Air Telecom je však přesvědčená, že své hodnocení spotřebitel sděluje samotnou volbou operátora.

Autor:

Nejčtenější

Co letos předvádíte, je neuvěřitelná drzost, spílají zákazníci Vodafonu

Ilustrační snímek

Když v květnu rozeslal Vodafone textovku informující o změně tarifikace u předplacenek, zvedlo to vlnu nevole....

Neuvěřitelný příběh ztroskotaných Čechů v Polsku má mobilní ponaučení

Porucha, nouzové volání

Jakkoliv zní celý příběh neuvěřitelně, můžeme si z nepříjemného konce dovolené české rodiny v Polsku vzít jedno...

Internet šílí z aplikace, která vás ukáže jako starce. Může to mít háček

Aplikace FaceApp vám ukáže, jak budete vypadat ve stáří.

Populární ruská aplikace FaceApp se stala hitem internetu, má ovšem jednu velmi stinnou stránku. Potřebuje totiž...

Když si nevypnu mobil, spadne letadlo, myslí si každý pátý pasažér

Mobil v letadle

Průzkum amerického operátora AT&T ukázal, jak lidé vnímají zákaz používání telefonu v letadle. Někteří pasažéři mají o...

Levné androidy decimují iPhony. Apple proto lacinější modely vyřadí

iPhone SE

Čína není jediným klíčovým regionem, v němž se Applu přestalo dařit. Mnohem levnější, a přitom podobně vybavené...

Další z rubriky

Ředitel O2: Chystáme nové tarify a 5G může zcela změnit mobilní trh

Novým generálním ředitelem O2 je Jindřich Fremuth

Generální ředitel operátora O2 Jindřich Fremuth v rozhovoru pro Mobil.iDNES.cz potvrzuje přípravu nových tarifů a...

Jak se vyhnout kolonám. Přivstaňte si, nebo počkejte, radí operátor

Kvůli zprovoznění části dálnice D1 a zakreslení vodorovného značení na 45....

Pracovní doba skončila, dovolená začala. Rychle domu, naložit věci a rodinu do auta a hurá třeba k moři. Podobně smýšlí...

Virtuál pumpuje data. V létě jich dá za stejnou cenu dvojnásobek

Ilustrační snímek

Na letní datové vlně se svezl i virtuální operátor MOBIL.CZ. V červenci a srpnu u vybraných datových balíčků...

Vaše děti ho budou milovat! Vyrobte jim vlastní bublifuk
Vaše děti ho budou milovat! Vyrobte jim vlastní bublifuk

Trávíte s dětmi prázdniny a sháníte tipy na aktivity? My si doma občas hrajeme s bublinami, což moje kluky moc baví. Rádi je vyfukují, koukají, jak je tvořím já a praskají je.

Najdete na iDNES.cz