volani

volani | foto: Jan Frater

Ochrání vás nová pravidla před zákeřnými dialery?

  • 24
Od prvního července začala platit nová pravidla boje proti dialerům a podvodným voláním. Jaká jsou a mohou něco vyřešit? Telecom je může hned vyzkoušet na aktuálním problému s podvodným voláním.

Zástupci firem v loňském září ustanovili dialerovou komisi, která hledala řešení vyhovující všem operátorům na tuzemském trhu. "Výsledkem by mohl být určitý kodex, který budou všichni dodržovat. Konkrétní technické řešení však určí komise," řekl tehdy předseda APVTS Svatoslav Novák.

Dnes jsou pravidla už na světě, a po necelém roce vstupují v platnost. Jaká jsou a opravdu mohou situaci zlepšit?

Podle zástupců spotřebitelů a odborné veřejnosti je nasnadě mnohem jednodušší řešení. "Nejjednodušší by bylo standardně zakázat volání na linky se zvláštním tarifem 976. A jejich používání by si aktivoval jen ten, který by je chtěl využívat," řekl publicista Jiří Nápravník na tématickém kulatém stole, který uspořádal Český Telecom. 

To však podle zástupců operátorů naráží na technické a legislativní problémy. "Podle telekomunikačního zákona musí operátoři poskytovat služby neustále a nepřetržitě," řekl předseda APVTS Svatoslav Novák.

Jaká jsou nová pravidla pro boj s podvodnými dialery?

Prvním krokem k zabezpečení před podvodným volání a přesměrováním je smlouva, kterou uzavře operátor s poskytovatelem služeb. Ta musí obsahovat následující podmínky:

  • omezení dálky volání tak, že cena nebo délka jednoho volání dosáhne maximálně 4200 korun a nebo 60 minut
  • volání nesmí být uskutečněno na základě nepřesných nebo klamavých informací
  • volající musí být předem informován o tom, že se jedná o službu se zvýšeným tarifem
  • zobrazení ceny včetně DPH za minutu písmem ve velikosti minimálně 16 bodů v kontrastní barvě k podkladu
  • jednotková cena musí zůstat na obrazovce po celou dobu spojení
  • zobrazení podmínek pro použití služby v českém jazyce, a to včetně jména, sídla a kontaktu na firmu poskytující obsah
  • nastavení dialogového tlačítka "Souhlasím s cenou xx Kč/min", kdy zákazník sám aktivně zaklikne souhlas

    Kromě toho ještě nesmí dialer zůstávat v počítači jako rezidentní program a nastavení volání na linku 976 je možné jen pro jedno konkrétní připojení. Zajímavé je i řešení běžného internetu. Volně dostupné webové stránky fungující na číslech 971 nebudou přístupné při volání na linku s předčíslím 976.

    Operátoři se dohodli i na řešení problémů s reklamacemi. Odpovědnost za dohled na zneužívání mají jak dominantní, tak alternativní operátoři.  V případě podezření poskytovatele ze zneužití služby bude následovat zrychlený proces dokazování.

    První možnost k vyzkoušení nových pravidel?

    Hned minulý týden se objevil další případ podvodného volání a hned můžeme zjistit, jak nová pravidla fungují.  U zákazníků Českého Telecomu se totiž začaly objevovat podvodné telefonáty, které je lákají na hodnotné výhry a nutí je volat na linku se zvýšeným tarifem. Tam pak mohou provolat i více než 700 korun. Celkem telefon zazvonil u zhruba 90.000 zákazníků, z toho 12.000 zvedlo sluchátko a 500 lidí na číslo s tarifem 70 Kč za minutu zavolalo.

    Zákazníky náhodně obvolávají automatické hlásky ze zahraničí. Lákají je například na výhru digitálního fotoaparátu nebo Škody Octavia. Volání může pocházet z čísla 0018668493243, ale v některých případech není možné volajícího na displeji telefonního přístroje identifikovat.

    Volanému je slíbena výhra, o kterou se ale musí přihlásit na čísle 976702427. Jde o linku se zvýšenou tarifikací, která byla přidělena jednomu z alternativních telekomunikačních operátorů. Celkem rozhovor trvá zhruba deset minut.

    Jak se vyřeší případ této podvodné soutěže vás budeme samozřejmě informovat. Doufejme, že s novými pravidly budou stát letošní prázdniny modemisty méně než ty loňské.

    Myslíte si, že tato pravidla pomohou vyřešit problém s dialery?