Společnosti O2 Czech Republic vadí značné prodlení úřadu při rozhodování tisíců účastnických sporů. Podotýká, že navíc nejde o spory v klasickém slova smyslu. „Většinou se jedná o jednoduché, nesporné nároky, jejichž důvodem je platební neschopnost nebo nevůle platit ze strany dlužníka,“ upřesnil Michal Krejčík z právního oddělení O2 Czech Republic. Dlužná částka za telekomunikační služby prý ve většině případů nepřevyšuje desetitisícovou hranici.
Krejčík se domnívá, že podobný počet řízení, u nichž nebylo stejně jako v případě O2 dosud vydáno rozhodnutí, leží na ČTÚ také v případě ostatních telekomunikačních operátorů. Podle informací České tiskové kanceláře (ČTK) se v případě Vodafonu počet vlekoucích se řízení pohybuje nad desetitisícovou hranicí. T-Mobile pak registruje větší množství nerozhodnutých případů ve druhé instanci, tedy takových, kdy se účastník sporu odvolá proti rozhodnutí.
Na konci loňského prosince proto společnost O2 Czech Republic vyzvala předsedu úřadu Jaromíra Nováka k nápravě, požádala jej o neprodlené vydání rozhodnutí v dotčených řízeních. V opačném případě je společnost rozhodnuta náhradu škody vymáhat soudní cestou.
Předběžné analýzy totiž údajně prokázaly, že dlouhodobým prodlením s vysokým počtem případů způsobilo v minulých letech škodu v řádu stovek milionů korun. Nečinnost úřadu a prodlení při rozhodování správních řízení, které O2 tolik popudily, podle firmy přetrvávají několik let a měly se dotknout stovek tisíc případů.
„Nárok se opírá o zákon upravující odpovědnost státu za nesprávný úřední postup,“ doplnil Krejčík, který v dopise předsedu ČTÚ upozornil, že na konci ledna 2016 uplyne zákonná lhůta pro vydání rozhodnutí u dalších zhruba 8 900 sporů.
ČTÚ se brání: vyřídíme více návrhů, než od operátorů přijmeme
Nařčení úřadu z nečinnosti nezůstalo bez reakce. ČTÚ výrok operátora O2 důrazně odmítá s tím, že ročně vyřídí přibližně trojnásobně více návrhů, než eviduje nově přijatých od operátorů.
Své tvrzení podložil úterní tiskovou zprávou, v níž informuje, že v loňském roce snížil počet nerozhodnutých sporů ohledně vyúčtování telekomunikačních služeb z 277 tisíc na 115 tisíc řízení. V roce 2015 tak úřad rozhodl celkem 162 tisíc sporů, přičemž operátoři ve stejném období uplatnili 56 tisíc nových návrhů.
„Daří se nám tak postupně snižovat zátěž historicky pramenící z dřívějšího zastaveného převodu této agendy na obecné soudy,“ uvedl mluvčí ČTÚ Martin Drtina.
Soudcovská unie totiž s přesunem agendy rozhodování účastnických sporů z ČTÚ na soudy zásadně nesouhlasila. Kvůli zahlcení soudů by prý došlo k prodloužení jejich řízení, soudy by také neměly čas na důležitější věci. Soudci takový krok označili za systémově špatný (více zde).
ČTÚ nenechal bez povšimnutí ani Krejčíkovo přesvědčení, že většina úřadem dosud nerozhodnutých sporů je nespornými nároky. „Operátoři stále častěji protiprávně uplatňují smluvní pokuty a obdobné příslušenství pohledávek, u kterých ČTÚ musí zkoumat, zda a případně v jaké výši na ně má podnikatel nárok,“ uvedl Drtina. Podle něj úřad v takových případech chrání spotřebitele před situací, kdy po něm operátor bezdůvodně vymáhá plnění, na které nemá právo.
Aktualizováno o údaje ČTÚ o počtu rozhodnutých a přijatých sporů v roce 2015