Operátor nechtěl zřídit internet, protože je to nevýhodné. Jenže musí

  15:30aktualizováno  15:30
Český telekomunikační úřad rozhodl ve věci stížnosti zákazníka O2, který se v námitkovém řízení proti vyřízení reklamace domáhal smluvního plnění ze strany operátora. O2 musí klientovi objednané služby zřídit a začít poskytovat, podle úřadu totiž nemůže smlouvu jednostranně zrušit, přestože je pro něj nevýhodná.

Operátor neplnil uzavřenou smlouvu, zákazník proto podal stížnost u ČTÚ. | foto: Profimedia.cz

Předmětem sporu je smlouva o zřízení služby internetového připojení včetně digitální televize O2, kterou zákazník a společnost O2 Czech Republic uzavřeli již 4. září 2014. Ani po více než měsíci však nedošlo k jejímu plnění. Zákazník tak podle informací ČTÚ vyzval 20. října 2014 operátora ke splnění smluvní povinnosti a neprodlenému zřízení objednané služby. Po této výzvě obdržel od O2 dopis, v němž byl informován o stornování objednávky na zřízení služby. Důvodem bylo evidování pohledávky na klienta z roku 2009.

V rámci podaného rozkladu pak operátor přišel s novým tvrzením, proč nedošlo k plnění smlouvy. V nemovitosti zákazníka prý není zřízen koncový bod pevné sítě. Kvůli zřízení předmětné služby by tak musel operátor investovat zhruba 79 tisíc korun.

Výňatek z článku 2.9 Všeobecných smluvních podmínek O2

Kdy Smlouvu neuzavřeme a Službu nezřídíme: O2 odmítne Návrh, pokud Zájemce:

...

c) neplnil nebo neplní své závazky vůči O2 nebo jiným subjektům nebo lze důvodně předpokládat, že takové závazky nebude plnit,

...

O2 sdělí Zájemci důvody odmítnutí Návrhu do 20 kalendářních dnů ode dne doručení Návrhu a vrátí mu případně složené jistoty nebo zálohy nejpozději do 60 kalendářních dnů ode dne odmítnutí Návrhu.

Nespokojený zákazník se proto obrátil na Český telekomunikační úřad, u kterého se v námitkovém řízení proti vyřízení reklamace domáhal, aby O2 byla stanovena povinnost zřídit služby sjednané smlouvu uzavřenou 4. září 2014, kdy se stala platnou a účinnou.

Úřad v prvním případě, tedy co se informace o pohledávce na klienta týče, dospěl k závěru, že operátor nedodržel všeobecné obchodní podmínky (viz box). Podle nich měl totiž důvody odmítnutí plnění smlouvy sdělit klientovi nejpozději do 20 kalendářních dnů od podpisu smlouvy, tedy do 24. září 2014. „Ani ke druhé námitce týkající se dalších investičních nákladů nebylo možné vzhledem ke koncentraci řízení přihlédnout,“ informoval ČTÚ v měsíční monitorovací zprávě.

Operátor podle stanoviska úřadu porušil svou povinnost, k níž se v předmětné smlouvě zavázal. V rozhodnutí tak společnosti O2 Czech Republic uložil povinnost klientovi objednané služby zřídit a začít poskytovat v souladu s uzavřenou smlouvou. Podle úřadu totiž nelze v tomto případě jednostranným právním úkonem (stornováním) ze strany operátora zrušit platně uzavřený smluvní vztah mezi operátorem a jeho zákazníkem.

Operátor se navíc v průběhu reklamace zcela jistě dostal do prodlení se splněním svého závazku, podle smlouvy má být totiž služba zřízena do 21 dnů ode dne jejího uzavření. „Je věcí navrhovatele, jak dále bude řešit prodlení operátora se splněním závazku i zda v případě, že by operátor pravomocné rozhodnutí případně dále nerespektoval, využije práva na exekuci nepeněžitého plnění podle vykonatelného rozhodnutí,“ informoval redakci Mobil.iDNES.cz tiskový mluvčí ČTÚ Martin Drtina. Dodal však, že to jsou eventuality, kterými se úřad v řízení o námitce nezabýval a ani zabývat nemohl.

Autor:

Nejčtenější

Co letos předvádíte, je neuvěřitelná drzost, spílají zákazníci Vodafonu

Ilustrační snímek

Když v květnu rozeslal Vodafone textovku informující o změně tarifikace u předplacenek, zvedlo to vlnu nevole....

Mohla to být šílenost léta. Alza si však z lidí i médií jen vystřelila

Za iPhone zdarma si chtěl nechat na záda vytetovat maskota internetového...

Byla by to další soutěž, na kterou by si za pár dní nikdo nevzpomněl. Jeden ze statusů pod facebookovým příspěvkem Alzy...

Když si nevypnu mobil, spadne letadlo, myslí si každý pátý pasažér

Mobil v letadle

Průzkum amerického operátora AT&T ukázal, jak lidé vnímají zákaz používání telefonu v letadle. Někteří pasažéři mají o...

Apple chystá levný iPhone se snímačem otisků. Nebude pro každého

iPhone XR je z aktuální kolekce nejprodávanějším modelem. V Číně kupující...

Applu v poslední době slábne odbyt iPhonů a velký propad prodejů firma utrpěla v Číně. Zvrátit to má nový cenově...

Za to může Trump. Honor výrazně snížil cenu novinky, je velmi výhodná

Honor 20

Honor 20 je nejnovější špičkový model značky. Představený byl už před měsícem a půl, jenže se zatím neprodává. Může za...

Další z rubriky

Neomezená data T-Mobilu mají nakonec jeden háček. Je v roamingu

T-Mobile omezuje přes léto rychlost dat v roamingu

Na sociálních sítích se někteří uživatelé T-Mobilu podivovali nad tím, že jim v roamingu neomezená data běží pomaleji...

Jak se vyhnout kolonám. Přivstaňte si, nebo počkejte, radí operátor

Kvůli zprovoznění části dálnice D1 a zakreslení vodorovného značení na 45....

Pracovní doba skončila, dovolená začala. Rychle domu, naložit věci a rodinu do auta a hurá třeba k moři. Podobně smýšlí...

Operátora změníte od dubna mnohem levněji. Vznikne i státní kalkulačka cen

Ilustrační snímek

Nižší pokutu za přechod k jinému operátorovi a kratší lhůtu pro převod telefonního čísla zavede novela zákona podle...

Najdete na iDNES.cz