Diskuze
Před 30 lety zmizely tramvaje z centra Liberce. Mohly za to i sovětské tanky
Děkujeme za pochopení.
O23l74d27ř42i32c25h 16J97a37n96e16č17e22k
Kdyby ty fotky nebyly z centra německého města, ale z nějakého sídliště, tak by člověk málem ani nepoznal, jestli jsou ze střední Evropy nebo z KLDR
.
Mimochodem, traťové vedení v centru se po roce 1984 ještě měnilo - pokud se dobře pamatuju, jezdily na konci 80. let tramvaje ze Soukenného náměstí do Rumunské Revoluční ulicí, zřejmě tedy po původní trati směr Moskevská - každopádně tam byl jednokolejný úsek. A objížďka přes Fügnerovu vznikla až v 90. letech.
(Pokud se pletu, tak mě nekamenujte, jsem přeci jen mladší ročník a jednokolejný úsek v centru Liberce u mě patří do kategorie "prazážitků" )
M25a34r15t24i60n 70M54u83s66i91l
Je to tak. Revoluční se jezdilo obousměrně (řídil semafor) a pak na novou přeložku. Na fotce 23 je myslím vidět příprava výhybky, která svedení obou směrů umožnila. Odhaduji, že obrázek vznik nedlouho před ukončením provozu v Pra/Mos. Přeložení kolejí až na Fuginu je dílo let 90.tých a tehdejší rekonstrukce.
M55a95r89t66i92n 19M40u23s40i88l
Snad ještě dovětek k vystupování cestujících a jejich pěšímu procházení domovním traktem z Moskevské na Benešák a opačně (když se kolem Plzeňky ofiko nesmělo). Tramvaj jezdila prázdná tímhle úsekem jen do chvíle, než byly koleje položeny výrazně dál od podloubí (s nadsázkou do třetiny náměstí). Pak už lidé normálně úsekem jezdili viz obrázek 22. Odhaduji to tak na rok, ale můžu se plést.
J68i10ř54í 54E86r11b44e21n
Máte pravdu. To vystupovací provizorium fungovalo od 16. března do 1. listopadu 1981, mezitím byla připravena nová stopa, koncem října ji přepojili - tramvaje se pár dní otáčely na smyčce před radnicí a do Lidových sadů jezdila NAD.
P37a57v11e22l 86O26d51r54a33z34i37l
Snaha idnes hodit na rusáky i totální neschopnost českých komunistů za 14 let opravit poškozenej barák je vyloženě dojemná. A samozřejmě to nesmí chybět v nadpise.
P24e68t93r 56V82i71n46a41ř
..pravdu máš, soudruhu, on ten historický dům rovnou naběhl tanku sovětského zachránce do cesty a bránil Liberec před imperialisty!
J58o23s88e96f 83D74r27o52b25n78í60k
Nevíte někdo, kdy byly vytrhány ty koleje? A zároveň kdy byly vytrhány v Jablonci v Lidické? Na těch pamětních štítcích je myslím uvedeno poze do kdy byly tratě využívány.
J37i59ř35í 43E55r19b90e43n
V dolní části Pražské ulice byly ještě v roce 1991, i když přeasfaltované.
J19a73n 24K48o84h16l
V článku vidím řadu názorů od kolejových fetišistů. Druhá strana prostor k vyjádření nedostane? Já tam tu tramvaj už nezažil - a ani mi tam nechybí. Lidi, dokážete si to vůbec představit? Že by se do úzké Pražské a Moskevské i na Staroměstské nám., mezi nakupující, turisty, performery i náhodné kolemjdoucí cpala ještě tramvaj (byť pouze historická)? Já ne, a rozhodně bych se takové ulici vyhýbal dvojnásob. Navíc tramvaje v centru zůstaly. Jen jsou holt přes ulici, ale to snad není žádná tragédie, jak to z článku vyznívá..
K84a26r30e74l 52N71o81v49á68k
Ty tramvaje tam bez problémů jezdily v dobách, kdy Pražská a Moskevská byly rušnými obchodními tepnami Liberce a neustále byly plné lidí, ne jako dnes, kdy jsou to spíš ulice duchů. Nakonec jeden z řidičů vzpomíná, jak se davy před tramvají zavlnily, rozestoupily a za ní ihned prostor zase zaplnily.
M84a97r47t59i26n 46M68u72s35i74l
Nemohu s článkem ani s Ivanem R. souhlasit. A mluvím z pozice pamětníka. Vylidňování Pražské a Moskevské tramvaje nezačaly ani náhodou. Spíš naopak. Po jejich "odjezdu", který na svém počátku znamenal brutální demolici fronty domů v dnešních ulicích Palachova a Rumunské, lidí v ulicích naopak přibylo. To lze zjistit z prokazatelného nárůstu tržeb tehdejších obchodů. A také z fotografií třeba z let 85-94. Teprve někdy pak se to začalo lámat! Jenže to už byla Téčka deset let pryč. A možná si pamatujete reko Pražské, kdy byla ulice do hloubky vybagrovaná, ale po náhradních chodnících podél zdí se nedalo skoro projít, jaké se tam tlačily davy.Úbytek lidí je nutné zařadit až do kontextu nárůstů individuální automobilové dopravy a vzniku prvních nákupních center (Hypernova).
S72t95a77n87d35a 48Č47e90r37n37ý
Naprosto souhlasím, bydlel jsem v Pražské ulici deset let od roku 1991 a dobře si pamatuju ty davy valící se dolů a nahoru. Když jsem vyšel z domu, tak bylo umění zařadit se tak, aby vás proud nestrhl. Po stavbě prvních nákupních center odešli ti obchodníci kvůli kterým stálo za to do Pražské jít a zůstaly pouze herny a větnamci. Dneska je to mrtvá ulice, když vás tam zapíchnou, tak vás najdou až za několik dní :-)
P67e43t74r 14M90u97n58z96a77r
No, nechci se hádat, ale jestli si to dobře pamatuji, tak zásadní ránu těm barákum dal až rozsáhlý požár. Ten jeden sloup by až takový problém nebyl.
J72i16ř77í 86E89r50b44e17n
Také si myslím. Při požáru dojde k podstatnému narušení statiky, zvlášť poté, co popadají vnitřní vazné trámy s obvodové stěny se začnou "vyboulovat". Škoda že u těch fotek nejsou uvedené datumy pořízení snímku.
R58o73m95a49n 10P88o72l21á19č17e37k
Vozy byly v podobném stavu prakticky po celé ČR... Stačí projít pár fandovských webů o tramvají a najdete tam spostu fotek na toto téma.
V Liberci jsem byl nedávno a upřímně to náměstí umírá... Tramvaj by to moc nevytrhla... Jde vůbec o to co tam je a tam prostě není nic... I ten McDonald tam zrušili...
O15d80s54t22r10a50n33ě43n68ý 28U87ž71i94v62a67t94e19l
K86a47r89e40l 87D26v41o86ř67á54k
Takže ty tanky byla nakonec užitečné..
P11a91v80e90l 30H12o50r66á35k
Tramvaj v roce 1981 ani 1984 okolo divadla nejezdila. To jezdila mnohem dříve do Růžodolu Sokolskou ze Šaldova náměstí.
K36a14r26e10l 29N88o14v94á26k
Ze Šalďáku jezdila tramvaj Sokolskou jen k divadlu(a nikdy dál), okolo něj a radnice na Staroměstské nám., později Benešovo, později Hitlerplatz, později zase Benešovo, později Bojovníků za mír a nyní zase Benešovo.
Do Růžodolu I. jezdila ze jmenovaného náměstí ulicemi Železnou, Valdštejnskou, Chrastavskou a Londýnskou. Ona totiž v té době spojka z křižovatky Sokolská-Zhořelecká k mostu přes Nisu v Londýnské neexistovala.
Přednes Havlova textu utnuli diváci pískotem. Primitivní buranství, říká náměstek
Nečekanou zápletku přineslo středeční představení libereckého Divadla F. X. Šaldy Hubička, které...
Lanovkou na Ještěd za 500 korun? Liberečtí se svezou levněji, slibuje město
K vysílači a hotelu Ještěd bude jezdit nová lanovka typu jedné kabiny zavěšené na dvou lanech. Její...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Kozel potvrdil spekulace: Ano, končím, nedělalo se mi v tom příjemně
Dotazy už se vyčerpaly, ale trenér libereckých fotbalistů Luboš Kozel si vzal na tiskové konferenci...
Zemřel sklář Novotný, legendu foukaného skla znali od Nového Boru po New York
Ve věku 72 let zemřel přední český sklář Petr Novotný, který před třiceti lety spoluzakládal...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky
Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...
Teplice - Liberec 2:0, dvěma krásnými góly rozhodli Fila s Havelkou
Po úvodním semifinále skupiny o Evropu mají k postupu blíže tepličtí fotbalisté, kteří doma...
Děsivý náraz Chorvata do tyče, strach o Řekovo oko. Liberec se bál o cizince
Náraz jako do zdi při crashtestu. Horor, z kterého mrazilo. Liberecký fotbalista Luka Kulenovič v...
Kozel potvrdil spekulace: Ano, končím, nedělalo se mi v tom příjemně
Dotazy už se vyčerpaly, ale trenér libereckých fotbalistů Luboš Kozel si vzal na tiskové konferenci...
Nejsem hlavičkář, míč mě trefil, smál se jablonecký Náprstek po vítězném gólu
Premiérový prvoligový gól oslavil v nejlepší možné chvíli. Talentovaný útočník Matěj Náprstek...