„To auto sem patří, tady vzniklo. Je to velmi vzácný a zajímavý doklad naší motoristické historie,“ říká Arnošt Nezmeškal z Národního technického muzea v Praze, které exponát do Liberce výjimečně zapůjčilo.
„Půjčujeme, co máme ve sbírkách, ale není běžné, abychom půjčili ze stálé expozice jeden z ústředních předmětů. Největší klenoty si držíme u nás. Bylo trochu složitější nás přesvědčit, abychom si ochudili stálou expozici, ale RAF do Liberce nepochybně patří,“ upozorňuje Nezmeškal.
Přesný rok vzniku vystaveného automobilu není známý. S největší pravděpodobností ale půjde o rok 1909, tedy krátce potom, co Reichenberger Automobil Fabrik, tedy RAF, s výrobou vozů začala.
„Vozů RAF bylo vyrobeno málo, do dnešních dní zůstalo snad jen pět kusů. Z toho dva máme ve sbírkách našeho muzea,“ přibližuje Nezmeškal.
Vystavený kus vznikl jako lehké dodávkové auto a mohl s ním jezdit pekař, řezník nebo třeba květinář. „Automobil byl začátkem století mimořádně drahá věc, takže to musela být firma, který si mohla dovolit takovou přepychovou věc,“ pokračuje Nezmeškal, který aktuální cenu vozu odhaduje kolem sedmi milionů korun.
Auto vyžaduje speciální podmínky
Vůz pohání čtyřválcový motor o výkonu zhruba 25 koní. Návštěvníci mohou jeho krásy obdivovat jen krátce, do října či listopadu. Pak se vůz zase vrátí do muzea.
„A to proto, že Národní technické muzeum dbá na správné podmínky. Musí tu být stálá teploty, vlhkost... To v našich podmínkách v zimních měsících nesplňujeme,“ vysvětluje ředitel libereckého muzea Jiří Němeček a poodhaluje, jak dlouhá a složitá cesta vedla k vysněnému automobilu.
„Před zhruba osmi lety jsme poprvé přišli s myšlenkou, že bychom tady to auto, které se tu narodilo, rádi vystavili. Ale podmínky, které jsme tu tenkrát měli, zdaleka neodpovídaly podmínkám, které má Národní technické muzeum pro své exponáty. V té době jsme jim ale nesahali ani po paty. Pár let uběhlo a najednou jsme si jeli do Prahy pro auto,“ neskrývá dojetí Němeček.
V unikátním autobusu Praga RND kdysi vrtali zuby, nadšenci mu vrátili lesk |
Kromě aktuálního modelu RAF nabízí liberecké muzeum návštěvníkům i historické automobily, motocykly, jízdní kola i bohatou expozici městské hromadné dopravy spravovanou spolkem Boveraclub.
Milovníci motorismu tu najdou i mimořádnou soukromou sbírku luxusních vozů Království automobilů nebo expozici věnovanou historii a současnosti průmyslu v regionu. Muzeum se může pochlubit i třemi lokomotivami a zapůjčenou sněžnou rolbou.