Vizualizace průtahu vedoucího kolem řeky Ploučnice.

Vizualizace průtahu vedoucího kolem řeky Ploučnice. | foto: Město Mimoň

Průtah městem nechceme, rozhodli obyvatelé Mimoně v referendu

  • 5
Osmisetmetrová silnice, která by odváděla dopravu z přetíženého náměstí 1. Máje a přilehlých ulic se v Mimoni stavět nebude. Lidé ji odmítli v referendu konaném souběžně s parlamentními volbami.

K referendu o průtahu městem hlasovalo 35,7 procent oprávněných osob, je tedy platné a závazné pro obec. Stavbu silnice v něm odmítlo 1677 lidí, pro stavbu se vyslovilo 242.

Výsledek potěšil Petra Krále, někdejšího radního města, který kvůli záměru výstavby silnice rezignoval a z koaličního zastupitele se stal jejím kritikem. Dnes je členem přípravného výboru, který referendum pomáhal prosadit.

Při hlasování bylo 62 neplatných lístků

„O zamítnutí stavby rozhodl zdravý rozum občanů ve městě. Takový výsledek jsem očekával, ale nevěděl jsem jestli lidi přijdou k volbám, protože vedení města začalo občanům sdělovat, že tato stavba je mrtvá a nyní chtějí velký obchvat. Také nijak nepomáhali a před konáním referenda ani nepopsali v Mimoňském zpravodaji jak mají lidé volit a jak vypadají lístky. Proto se stávaly zmatky při hlasování a 62 lístků bylo neplatných,“ řekl MF DNES Král. Starosta Mimoně František Kaiser na otázky redakce nereagoval.

Připomeňme, že průtah, o němž se hlasovalo, měl začínat v Husově ulici, pokračoval podél řeky a vyústit u kruhového objezdu v Barvířské ulici. Silnice měla mít dva pruhy a tvořit samostatné nábřeží. Podle výpočtů by průtah odvedl minimálně polovinu aut z centra. Padesát procent dopravy v Mimoni totiž tvoří projíždějící kamiony. Kritici ale zdůrazňovali, že nová silnice vlastně nic neřeší a pouze zavleče dopravu do doposud klidných čtvrtí města.

„Dojde k vyvlastnění pozemků, zlikviduje se dosud budovaná zelená zóna města, zcela se změní ráz krajiny,“ varoval Karel Křivohlavý, jeden z místopředsedů občanského sdružení Za živé centrum Mimoně, které je proti průtahu.

Problém by mohl řešit zákaz vjezdu kamionů

Problém, jak dostat kamiony z města, by podle Petra Krále řešily značky zakazující jim průjezd městem.

„Kamiónová doprava má dvě náhradní cesty, po dálnici na Liberec či po silnici I/9 na Českou Lípu, toto řešení ale radnice města bojkotuje i když to takto funguje směrem od Děčína na Českou Lípu a je to jednoduché, rychlé a levné,“ zdůrazňuje Král.

Druhým řešením by podle něj byl obchvat města. „Tato stavba je v řádech stamiliónů a nevím, kde by na to Liberecký kraj vzal. Naše radnice vehementně prosazuje změnu silnice z II třídy na I třídu, aby obchvat zaplatil stát. Ale pokud si vezmete, jak dlouho v některých obcích čekali na obchvat, tak je toto řešení nereálné,“ dodal Král.