ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nad propastí jsou i jazykové školy, lektoři jim uvázli v zahraničí

  • 31
Jazykové školy v Libereckém kraji se bojí krachu. Většina z nich je finančně závislá na vyučování ve firmách, které ale v současné době šetří, kde mohou. Školy tak přišly o významnou část příjmů a v nelehké situaci se ocitli i jazykoví lektoři.

„Nejprve měli strach o své zaměstnance, takže zakázali vstup cizím osobám. S tím jsme si poradili a zavedli jsme výuku online,“ líčí ředitel jazykové školy Ceet Liberec Marek Kadlec.

Situace se ale rapidně zhoršila poté, co podniky začaly omezovat výrobu a s tím i výdaje. „Osekaly náklady a jako první šlo na řadu vzdělávání zaměstnanců,“ pokračuje ředitel a vzpomíná, že už se jednou v podobné situaci ocitli.

„Když přišla v roce 2008 ekonomická krize, klesla poptávka o třicet procent a k původnímu stavu se už nevrátila,“ vysvětluje Kadlec.

Výhled do následujících let tak podle něj není moc růžový. „Myslím, že doba, kdy v každém regionu fungovalo několik velkých jazykových škol, už je u konce,“ podotýká s tím, že oni sami se věnují zároveň vývoji výukových materiálů pro nejmenší děti a po těch je naštěstí stále větší poptávka.

Krize může být likvidační

S jeho slovy souhlasí i ředitel liberecké Jazykové školy Stamina Miroslav Schiffert, podle kterého může být koronovirová krize pro některé školy skutečně likvidační.

„I kdyby nouzový stav skončil třeba v květnu, toto pololetí je víceméně passé. Příjmy od února do června budou víceméně ve zlomcích běžných procent,“ upozorňuje Schiffert. Podle něj přežijí školy, které měly nějakou rezervu nebo neplatí vysoké nájmy. 

Krize dopadla i na samotné lektory, kteří často nejsou v zaměstnaneckém poměru, ale fungují jako osoby samostatně výdělečně činné. To je případ i učitele angličtiny Lukáše Noska z Liberce, kterého zachraňuje, že zároveň vyučuje na střední škole. 

„Někteří lektoři skončili úplně. Já zatím jedu tak napůl. Ale od května budu vyučovat místo ve čtyřech firmách jen v jedné,“ říká lektor, který zatím přišel o třetinu výdělku.

Některé podniky sice vzdělávání zaměstnanců zcela nepřerušily, ale musely najít levnější způsob. Například ve frýdlantské pobočce ZF Automotive Czech nahradila podle jejího ředitele Otto Pavlíka dosavadní klasickou výuku s lektory levnější online varianta vzdělávání.

Lektoři uvízli ve svých zemích

Pandemie nemoci covid-19 způsobila jazykovým školám i další komplikace. Liberecká Swallow School postrádá čtvrtinu lektorů, kteří uvázli ve svých domovských zemích. 

„Rodilí mluvčí odjeli na jarní prázdniny domů a už se nemohli vrátit. Jako obyvatelé Evropské unie nemuseli mít v pase žádné potvrzení o pobytu a letecké společnosti je nepustily zpět do České republiky,“ vysvětluje ředitel školy Richard Hunter. Celkově se to podle něj týká pěti lektorů z Velké Británie nebo Irska.

„Někteří tady bydlí už řadu let. Mají tady byty, všechny věci, domácí zvířata. Musí dál platit nájmy, nemůžou se ani odstěhovat,“ popisuje Hunter prekérní situaci, ve které se jeho učitelé ocitli.

Podle něj první fázi koronavirové krize jejich škola zvládla dobře, protože se jí daří vyučovat alespoň částečně online. Obává se ale, že budoucnost bude horší.

„Bude to těžké. Přijdou prázdniny, které jsou pro nás vždy mrtvé. A počítáme, že vlivem koronaviru přijdeme ještě o čtvrtinu příjmů,“ dodává.