Policie měla za to, že se dopravce v roce 2017 dohodl s další firmou ČSAD Liberec na společném postupu vůči kraji poté, co vláda premiéra Bohuslava Sobotky rozhodla o navýšení platů řidičům autobusů o takřka čtyřicet procent.
Obvinění Feřt zrušil i kvůli tomu, že údajná škoda byla vyčíslena porovnáním nových cen dopravních výkonů s hypotetickou ideální situací. Jakub Vyskočil, majitel skupiny BusLine, říká, že od počátku věřil, že dopravce bude očištěn.
„Jsme proto velmi rádi, že k tomu opravdu dochází. Nyní se již můžeme naplno soustředit na přípravu poskytování dopravních služeb v oblastech, kde jsme získali dlouhodobé smlouvy, tedy jižní Čechy a Pardubický kraj, případně vstupovat do soutěží v dalších oblastech,“ sdělil Vyskočil.
S krokem vlády nepočítali
Obvinění se týkalo zejména roku 2017, kdy se na základě dohody vlády s odbory musely zvýšit mzdy řidičů v autobusové dopravě o již zmíněných skoro čtyřicet procent. Dopravci ale měli smlouvy s krajem na delší dobu a s tímto razantním krokem vlády nepočítali.
Všichni hlavní dopravci v regionu - ČSAD Liberec, BusLine a ČSAD Česká Lípa - tehdy vypověděli smlouvy s tím, že jim peníze, které dostali od Libereckého kraje navíc, nestačí.
Zatímco s českolipským dopravcem se kraj dohodl, v případě dalších dvou byla podle rok starého vyjádření hejtmana Martina Půty jednání výrazně tvrdší a řízení se tam opakovalo. „Jak teď ukazuje trestní spis, postupovaly BusLine a ČSAD Liberec po vzájemné dohodě,“ tvrdil v srpnu roku 2020 hejtman.
Vedení ČSAD Liberec podalo tehdy proti zahájení trestního stíhání stížnost s tím, že trestní jednání se týká doby před odkoupením majoritního balíku akcií ČSAD Liberec krajem od firmy LIAD.
„Co je klíčové, netýká se žádné z osob, které jsou aktuálně v řídicích či kontrolních orgánech společnosti,“ sdělil loni předseda představenstva dopravce Martin Bobek.