Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sudek představuje reklamu v časech nevinnosti

  17:21
Vyšel svazek reklamních snímků Josefa Sudka. Jak je možné, že zakázky u něho tvoří přirozenou součást uměleckého odkazu?

Sudkova reklamní fotografie fotbalového dresu pochází ze třicátých let. | foto: Josef Sudek – © Anna Fárová

Z knihy reklamních fotografií Josefa SudkaJednotlivé tematické svazky z díla ve světě asi vůbec nejznámějšího českého fotografa Josefa Sudka (1896–1976) začaly vycházet předloni. Takových titulů by edice Sudkových "spisů" měla přinést minimálně deset a ten zatím nejnovější z nich, celkově čtvrtý, je věnován fotografovým reklamním pracím.

Roku 1927 si jednoruký válečný invalida Sudek založil fotografickou živnost, zanedlouho z něho talent a píle učinily vyhledávaného (a ne zrovna levného) reklamního fotografa.

Ale počátkem 40. let Sudek své umělecké kapacity napřel k volné tvorbě, která rozvinula a stvrdila to, co se dosud v jeho fotografování projevovalo víceméně v náznacích, ve fragmentech, nikoliv v naprostém a svého druhu asketickém soustředění. Svazek reklamních děl tedy obsahuje jedenadevadesát prací datovaných od konce dvacátých do počátku čtyřicátých let, přičemž těžiště leží v letech třicátých.

Účel a svěcení prostředků

Sudkovy reklamní fotografie nyní už samozřejmě a organicky náležejí do jeho odkazu. Bývají zastoupeny v umělcových průřezových výstavách i v monografiích.

"Spisy" Josefa Sudka

Dosud vyšlo: Okno mého ateliéru; Portréty; Zátiší; Reklama
Připravované svazky: Prales Mionší; Svatý Vít

V nedávných letech bylo možné se s nimi setkat i třeba v rámci profilové expozice designéra Ladislava Sutnara, neboť Sudek fotografoval jím navržené jídelní a nápojové servisy a další užitkové předměty. Zakázky od Sutnara pochopitelně ve svazku reklamních fotografií nemohou chybět.

Ale stejně jako předešlé části Sudkových "spisů" obsahuje kniha reklam i snímky, jež nepatří k běžně publikovaným. A také tento tematický svazek otevírá dveře úvahám jak o Sudkových tvůrčích schopnostech, tak o kontextu jeho díla. V případě reklamních prací mohou domýšlení souvislostí dokonce směřovat daleko od fotografického řemesla – k charakteru výrobků a reklam, potažmo až k charakteru dané doby.

Josef Sudek byl ve dvacátých a třicátých letech avantgardistou. I v reklamní tvorbě využíval charakteristické znaky hledačského zobrazování: diagonální komponování čili "naklánění" obrazu, novátorská světelná aranžmá, sugestivní akcentování detailu.

Z knihy reklamních fotografií Josefa Sudka

Útok na spotřebitelovy smysly vedl subtilními prostředky. Není divu – televize neexistovala, barevná fotografie a film byly v plenkách. A přestože je první třetina minulého století věkem fordovského zavedení masové výroby, byla to masovost – ve srovnání se spotřebitelskou produkcí dnešní – ještě "nevinná". Podíl ruční práce na výrobcích byl daleko vyšší než teď a tato rukodělnost se odráží i v Sudkově zakázkové tvorbě.

Kromě toho je nutné brát v potaz, že Sudek nejednou pracoval pro firmy, které bychom dnes označili za designové, takže výtvarnost propagovaných předmětů umožňovala jejich výtvarné uchopení fotografem. Ovšem výsledek se pak někdy vysmekl z bezprostřední oslovovací účelovosti. Některé z oněch reklam bychom dnešním slovníkem mohli označit za takzvané imageové, zdůrazňující existenci a ducha firmy a jejích produktů, nikoliv propagující konkrétní výrobek.

Subtilně

Josef Sudek vedl v reklamní tvorbě útok na spotřebitelovy smysly subtilními prostředky.

Ve stručném úvodu knihy to ostatně historik umění Vojtěch Lahoda formuluje na konkrétním příkladu: "Sudek aranžoval Sutnarovy soubory do modernistických diagonálních konstruktivistických kompozic. Konstruktivní řád ovšem často narušoval podvratnými neuspořádanými shluky, v některých případech dokonce jako by fotografoval sám chaos prezentovaného zboží, sklenic, talířů či podnosů. Místy tak vytvářel antireklamní snímky předmětů, jejichž konkrétní a pro zákazníka důležité tvary, které by měly být jasně čitelné, se vytrácejí. V těchto fotografiích Sudek přecházel k vlastní volné tvorbě."

Umění si nechte od cesty

I dnes se řada tuzemských fotografů, kteří jsou zavedení jako umělci, živí reklamou a dalšími zakázkami. Avšak prakticky anonymně: je vyloučené, aby se jejich zakázky organicky včlenily do volné tvorby tak, jako je tomu u Sudkových reklamních snímků.

Z knihy reklamních fotografií Josefa Sudka

Jistě, Josef Sudek byl jedinečný zjev, ale tato skutečnost není a nemůže být jedinou příčinou tehdejší prostupnosti mezi uměním a reklamou. Současní čeští fotografové se v tom nacházejí v podstatě nevinně – prostě plní požadavek doby, který tak malému trhu, jako ten tuzemský, velí volit maximální účelovost.

Josef Sudek - Reklama
Úvodní studii napsal Vojtěch Lahoda, stručný životopis autora Anna Fárová. Torst, Praha 2008, 84 stran, zaváděcí cena 599 korun, od 1. března 749 korun.
Hodnocení MF DNES: 90 %

Autor:
  • Nejčtenější

Zemřel zpěvák a herec Josef Laufer, po čtyřech letech v umělém spánku

21. dubna 2024

Ve věku 84 let zemřel herec, režisér, zpěvák a scenárista Josef Laufer. Informaci potvrdil ředitel...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

24. dubna 2024

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřela herečka Hana Brejchová. Proslavil ji film Lásky jedné plavovlásky

22. dubna 2024  7:52,  aktualizováno  9:48

Zemřela herečka Hana Brejchová, bylo jí 77 let. Zazářila ve filmu Miloše Formana Lásky jedné...

Larry je mrtvý. Tvůrci Simpsonových nechali po 35 letech zemřít štamgasta od Vočka

24. dubna 2024  8:35

Zarytí fanoušci seriálu Simpsonovi smutní. Tvůrci totiž nechali zemřít jednu z postav, která byla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

I did it my way. Troška, Nový i Vyskočil se rozloučili s Josefem Lauferem

25. dubna 2024  11:32,  aktualizováno  11:43

Se zpěvákem a hercem Josefem Lauferem, který zemřel po dlouhé nemoci v sobotu večer ve věku 84 let,...

Ta nevíra v sebe sama je překvapivě pořád silná, přiznává Ivan Trojan

28. dubna 2024

Premium Bude mi šedesát, síly ubývají, kariéra byla dlouhá, náročná a vyčerpávající. Takže přemýšlím, co...

Bobby z Dallasu vstal z mrtvých jako ve Star Treku, říká herec Patrick Duffy

28. dubna 2024

Premium Můžeme si klást otázku, co má vlastně americký herec Patrick Duffy, kterého známe jako Bobbyho...

SÓLO PRO MORÁVKA: O jednom velkém závodě a jak se tatínek mocně spletl

27. dubna 2024

Premium Názory, vzpomínky, glosy, momenty ze zákulisí. Každou sobotu píšou přední osobnosti české umělecké...

TELEVIZIONÁŘ: Veterán stihl jednapadesát bitev a cestu kolem světa

27. dubna 2024

Jednomístný stíhací letoun, symbol britských ozbrojených sil za druhé světové války, se s odstupem...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...