Jiří Mrázek, newyorský obchodník s uměním původem ze severních Čech, ho koupil před několika lety na rakouském trhu s uměním. Jak říká, bylo to za cenu "přiměřenou nejistému malíři z rudolfínské doby".
Během posledních týdnů se jeho hodnota několikanásobně zvedla. Do New Yorku se Mrázkovi místo obrazu od "nejistého malíře" vrátí dílo za několik milionů od Hanse von Aachena, významného umělce a dvorního malíře Rudolfa II.
Pomohla k tomu právě Eliška Fučíková, spoluautorka výstavy Aachenových obrazů na Hradě, kterou Mrázek požádal, aby mu pomohla zjistit, kdo portrét namaloval. "Ani jsem si netroufal doufat, že by to mohl být Aachen," přiznává Mrázek.
Skeptická byla i Fučíková. Obraz, který sběratel v jejím bytě pověsil přímo na zeď, pozorovala několik měsíců. Měla podezření, ale... Málokterému historikovi umění se stane, že by muněkdo přinesl v igelitce obraz a ukázalo se, že je to cenný originál. Mrázek navíc Ferdinandův portrét přinesl v době, kdy se v Cáchách, v Praze a ve Vídni chystala monografická výstava věnovaná Aachenovi.
Příliš náhod najednou
HANS VON AACHENSlavný malíř se narodil roku 1552 v Kolíně nad Rýnem. Proslavil se především jako autor portrétů šlechticů, na sklonku 16. století se stal dvorním malířem císaře Rudolfa II. Právě Rudolfův portrét je jedním z nejslavnějších Aachenových obrazů. Malíř zemřel v roce 1615 v Praze. Výstavu Hanse von Aachena právě teď hostí Pražský hrad. Osmdesát obrazů slavného umělce tam bude k vidění až do 1. října, pak se putovní expozice přesune do Vídně. |
"Věděla jsem, kdo na portrétu je a za jakých okolností mohl obraz vzniknout. Ale také jsem si opakovala, že už Aachena vidím kvůli chystané výstavě úplně všude. Proto ta nedůvěra," říká Fučíková.
Počkala proto na konzultaci s dalšími zahraničními odborníky. Porovnali obraz s dalšími díly na výstavě a obraz obstál.
Aachenův portrét Ferdinanda II. jako arciknížete štýrského nebyl dosud znám. Přesto si je Fučíková jistá, kdy vznikl - v roce 1603. Rok předtím namaloval oficiální sérii portrétů Ferdinandovy rodiny další Rudolfův dvorní malíř, Joseph Heintz. Aachen se ve Štýrském Hradci objevil v roce 1603 na přání Rudolfa II., aby namaloval portrét jedné z arcivévodových sester.
Císař nechal svého malíře na urozených dvorech malovat podobizny mladých princezen, aby si mezi nimi mohl vybral budoucí nevěstu. "Při této příležitosti mohl tedy Aachen vytvořit také nově nalezený portrét," vysvětluje Fučíková.
Dosud neznámý Aachenův obraz se uchoval v poměrně dobrém stavu. Sběratel Mrázek od začátku oceňoval jeho kvalitu. Chtěl však zjistit, kdo ho vytvořil. Kdyžmu Fučíková napsala o svém zjištění, byl nadšený. Okamžitě reagoval, že zaplatí zrestaurování a portrét půjčí na výstavu na Hradě. Zájem projevila i Vídeň.
Co s ním Mrázek udělá později, zatím neví. Ale zřejmě ho neprodá, přestože by vydělal. Fučíková cenu odhaduje na několik set tisíc eur -podobný portrét se prý nedávno prodal za 350 tisíc eur. Za kolik obraz koupil, Mrázek neřekl, zřejmě to bude částka o jednu nulu nižší. "S obrazem jsem se spřátelil, Ferdinand II. byl silná postava v českých dějinách, takže o prodeji neuvažuji," napsal sběratel z New Yorku.
Zloději pomohli k pokladu
Historikům se často nestává, aby podobným způsobem objevili tak zajímavý nález. Když jim někdo přinese obraz - třeba s tím, že ho našel na půdě - nálezce většinou odchází zklamaný. "Kontaktuje nás hodně lidí, ale že by nám někdo přinesl v tašce Rembrandta, to se opravdu nestává," říká mluvčí Národní galerie Petra Jungwirthová.
Podle Elišky Fučíkové se přesto čas od času podaří nějakou cennost objevit. Před rokem se setkala se sběratelem, který přinesl rovněž vzácný obraz - namaloval ho Matthias Gundelach v roce 1609, kdy konečně získal titul dvorního malíře, ačkoliv už několik let maloval pro císaře své obrazy. "Změnilo se to, až když zemřel Joseph Heinzt a Gundelach nastoupil na jeho místo - právě tehdy vznikl tento obraz," říká Fučíková.
A někdy se klenot objeví v situaci, kdy by to nikdo nečekal, jako třeba před rokem v Mikulově. Zloději ve zdejším kostele sv. Šebestiána na Svatém Kopečku poničili zdánlivě bezcenné plátno. Při opravě se však ukázalo, že pod malbou se skrývá další vrstva barvy. Restaurátoři v ní odhalili skvost nepředstavitelné hodnoty - obraz starý nejméně pět století.
ZDÁNLIVĚ BEZCENNÉ OBJEVY ZA MILIONYNegativy "za pár dolarů" Známka od babičky Miliony v odpadkovém pytli |