Z výstavy Přelom 68 - Ti, kteří zvolili svobodu (Ivan Blatný) | foto: Wilfried Bauer

Kundera, Blatný a další se sešli na výtečných fotografiích

Výstava Přelom 68 – Ti, kteří zvolili svobodu by vydala na dlouhé vyprávění a uvažování. Tím spíše, že v pražské Galerii Montanelli je k prodeji německo-česká publikace Ti, kteří zvolili svobodu (268 stran, 400 korun), jež téma expozice rozvádí, přináší k němu další texty a fotografie.

Oním tématem jsou fotografie evropských spisovatelů, kteří utekli před nacistickou či komunistickou diktaturou do svobodnějších zemí.

Spisovatele navštěvoval u nás již poměrně známý publicista a spisovatel Jürgen Serke (1938), jehož kniha Böhmische Dörfer – Putování opuštěnou literární krajinou získala titul Kniha roku 2002 v prvním ročníku soutěže Magnesia Litera. Serke býval reportérem německého týdeníku Stern a fotografové, kteří pracovali pro tento časopis, cestovali s ním.

Vznikaly tak cykly materiálů, které nejprve našly uplatnění ve Sternu, posléze v knižní podobě. Nejtěsněji Serke spolupracoval s Wilfriedem Bauerem (1944–2005), uznávaným fotoreportérem, jehož snímky tvoří základ pražské výstavy. Doplněny jsou o barevný soubor záběrů Václava Havla, exponovaný na konci prosince 1989 v Praze; jejich autorem je Robert Lebeck (1929).

Z výstavy Přelom 68 - Ti, kteří zvolili svobodu (Milan Kundera)

Tyhle práce jsou popisně reportážní, nedosahují obrazových kvalit Bauerových snímků. Do publikace byly ještě zařazeny fotografie od Stefana Mosese a Christiana G. Irrganga, ty se však do galerie nevešly a nadto se nevztahují tak těsně k našemu "východně-komunistickému" osudu jako fotky Bauera a Lebecka; ve výstavní síni je naopak doplňuje videoart Ulrike Rosenbachové s tematikou knih.

Serke s Bauerem navštívili v exilu Milana Kunderu, Josefa Škvoreckého, Jiřího Grušu, Pavla Kohouta, Arnošta Lustiga, Ivana Blatného, Poláky Czesława Miłosze a Jerzyho Kosinského, Rusy Josifa Brodského, Viktora Někrasova, Andreje Siňavského či Vladimíra Vojnoviče a další spisovatele.

Bauer vytvořil dokumentačně jedinečný soubor, v němž navíc je nejeden záběr sám o sobě výtečným reportážním portrétem. V prvé řadě to platí pro portréty Ivana Blatného. Jako kdyby si plachý a melancholiím propadající fotograf Bauer, jenž nakonec ukončil svůj život skokem z okna, okamžitě a hluboce porozuměl s básníkem, který desítky let žil uzavřen před světem v britském psychiatrickém ústavu.

I Kundera "pustil" k sobě Bauera nevídaně blízko, nikde jako na téhle výstavě (a v připojené knize) nespatříte Kunderu fotograficky takto uceleně. Ryze obrazově je výstava poctou tomu fotografování, které je na ústupu, zejména v tisku: černo-bílému, věcně, přitom jemně pozorujícímu, esejisticky vyprávějícímu.

Odpovídají tomu i zvětšeniny rozvěšené na zdech Galerie Montanelli – nemají tu vypulírovanou kvalitu ve skenerech a photoshopech vyrovnaných tisků, je na nich patrná rukodělnost. Jejich malé technické nedostatky jsou velkým plusem. To vše konvenuje obsahu snímků, době i okolnostem, v nichž vznikly.

Přelom 68 – Ti, kteří zvolili svobodu
Fotografie Wilfrieda Bauera a Roberta Lebecka. Videoart Ulrike Rosenbachová. Galerie Montanelli, Nerudova 13, Praha 1, kurátoři D. Altenburgová-Kohlová a J. Kaumköter. Výstava trvá do 5. prosince.
Hodnocení MF DNES. 80 %