Osmička nekonečna na fasádě na Národní symbolizuje českou válečnou a totalitní

Osmička nekonečna na fasádě na Národní symbolizuje českou válečnou a totalitní historii, která je spojená s číslem 8. | foto: Archiv Names

Když se z graffiti stane umění

První český festival street artu a graffiti Names ukazuje, že graffiti může být legitimním uměním. Podívejte se na díla, která v minulých dvou týdnech zkrášlila pražské fasády či oživila město.

z festivalu pouličního umění NamesFestival pouličního výtvarného umění (26. srpna–6. září) se nesl ve velmi profesionální rovině, hlavně díky nasazení organizátorů a velké podpoře soukromých sponzorů. Uznávaní umělci z New Yorku, Amsterdamu, Berlína či třeba z Brasílie koncentrovaně zdobili fasády v centru Prahy a zejména pak v průmyslové zóně pražských Vysočan. V Galerii Trafačka a v nedaleké Hale C vznikly dvě ucelené výstavy českých i mezinárodních tvůrců.

. Odborník na graffiti: Město má mít patinu

Tobias Lindblad je teoretikem graffiti a street artu. Do Česka přijel ze Švédska, aby zde zahájil festival Names. "Lidé vnímají graffiti jako vandalismus často proto, že mu nerozumí, nikoliv proto, že je ilegální," říká v rozhovoru MF DNES.

Vítěz z Amsterdamu
Netradiční přístup ke graffiti nebyl na festivalu ničím neobvyklým, graffiti se tu vytvářelo nejen pomocí sprejů a barev, ale také třeba reflektorů či videa. Třeba piece (jak jsou nazývána tato díla) Newyorčana KR na fasádě Trafačky působilo na první pohled nedokončeně – ostatní tvůrci se podivovali nad jeho technikou i smícháním barev. Po fasádě nechal KR své barvy – svítivě žlutou a blankytně fialovou – jen stékat. Opodál na lavičce všemu přihlížela postava z odpadků vyrůstající z odpadkového koše.

z festivalu pouličního umění Names

V nedaleké hale C se představil i průkopník českého graffiti Pasta, který do galerie velké haly nechal přivézt tramvajovou zastávku. Místo reklamy umístil do citylightů plakáty s vyprávěním personifikované pasty v tubě.

Zajímavé je i video od českého tvůrce, který si říká Epos. Ten pomocí fukarů u metra vytvořil na Dejvické gigantické nafukovací objekty ve tvaru ruky s rozevřenou dlaní.

z festivalu pouličního umění NamesDvě zajímavá díla vznikla na Národní třídě: na fasádě domu na rohu Mikulandské nechal Ital Blu v obrovské ležaté osmičce projíždět tanky, na piazzetě Národního divadla přibyl modrobílý objekt, jejž vytvořil amsterdamský umělec Zedz. Podle jeho slov má sloužit jako místo pro odpočinek, hraní nebo ideální prostředí ke schůzce v centru Prahy.

Právě jeho dílo v soutěži o "Best Piece" zvítězilo, hlasovala pro ně většina z padesáti zúčastněných umělců a organizátoři festivalu. Jako odměnu si amsterdamský tvůrce odnesl šek na 100 tisíc korun a skleněnou cenu s nápisem Names.

z festivalu pouličního umění Names

V rámci festivalu se také hodně diskutovalo o historii a významu graffiti, o jeho přesunu do galerií, promítaly se kultovní filmy Stylewars, INside/OUTside, připomněl se význam Vladimíra Boudníka, vystoupili Beatboxers Burger Band, Vladimir 518 a další.

z festivalu pouličního umění NamesPrvní festival graffiti a street artu bezpochyby přispěl k otevřenějšímu pohledu na tento druh výtvarné tvorby. Ukazuje se, že tento v podstatě ilegální žánr může začít být vnímán jako umění, které využívá veřejných prostor.