Spisovatel Michael Connelly (2019)

Spisovatel Michael Connelly (2019) | foto: Profimedia.cz

GLOSÁŘ: Policie nemá vždy pravdu, varují autoři detektivek

• 0
Jak je v poslední době v detektivním žánru obvyklé, oběťmi v románech dvou žijících klasiků literatury jsou převážně ženy. Řeč je o knihách Temná zákoutí Arnaldura Indridasona a Výstraha Michaela Connellyho.

Temná zákoutí – 80 %

Nicméně prvním mrtvým, jenž se objevuje na stránkách knihy Islanďana Arnaldura Indridasona, je starý muž. Jak se postupně dozvídáme, za světové války, kdy byl ostrov plný britských a amerických vojáků, pracoval jako vyšetřovatel pro Američany. V roce 1944, kdy byl Island vyhlášen republikou, se podílel na zjišťování okolností smrti uškrcené dívky Rósmund, jejíž tělo se našlo u reykjavického Národního divadla. Případ byl tehdy vyřešen.

Skutečně? Druhá linie románu, odehrávající se v současnosti, to zpochybní. A ukáže se, že oprávněně. Navíc noví vyšetřovatelé objeví souvislost se záhadným zmizením další mladé dívky, k němuž došlo tři roky před Rósmundinou smrtí. Proslýchalo se tehdy, že to mají na svědomí elfové nebo „skrytí lidé“, v jejichž existenci v té době řada Islanďanů věřila. Pravda je samozřejmě prozaičtější.

Temná zákoutí zaujmou nejen propleteným dějem s postupně odhalovanými stopami, ale i Indridasonovými vhledy do novodobé historie ostrova a perfektním vylíčením toho, čeho jsou lidé schopni, aby si udrželi postavení a dobrou pověst. V překladu Kristiny Himmerové knihu vydalo nakladatelství MOBA.

Výstraha – 80 %

Novinář Jack McEnvoy, hrdina napínavého románu Američana Michaela Connellyho, strávil svého času třiašedesát dní ve vězení, jelikož odmítl prozradit svůj zdroj. Teď mu hrozí kriminál opět. Policie ho podezřívá, že má něco společného se smrtí jisté Tiny, se kterou se zhruba před rokem po náhodném seznámení v baru na jedinou noc zapletl. Od té doby se neviděli, jenže vysvětlujte to zarputilým strážcům zákona.

Aby se očistil, pouští se Jack do pátrání a objeví, že žen zavražděných stejným způsobem jako Tina bylo víc. A dostává se na stopu nejen sériovému vrahovi, ale především obrovskému kšeftu s analýzami DNA, onoho oprávněného zaklínadla soudobé policejní práce. Avšak stejně jako DNA pomáhá při řešení zločinů, může ohrozit všechny, kteří ze zvědavosti nebo třeba v touze po nalezení příbuzných poskytují svůj vzorek různým firmám. V tom je Connellyho výstraha: střežte si své soukromí. Knihu přeložil Jiří Kobělka a vyšla v nakladatelství Slovart.