Americká autorka Gillian Flynnová pracovala dřív jako novinářka, než musela kvůli masivnímu propouštění, způsobenému ekonomickou krizí, v novinách skončit. Vyřešila to po svém: pustila se do psaní thrillerů. A sbírá jeden úspěch za druhým.
Oceňuje ji i Stephen King. Jejího posledního románu Zmizelá (v originále Gone Girl) se prodalo přes dva miliony výtisků, filmová práva na něj koupila Twentieth Century Fox a produkční společnost herečky Reese Witherspoonové za milion a půl dolarů. Režií bude pověřen David Fincher.
Čeští čtenáři to však budou muset vzít popořadě. Ve středu u nás totiž vychází její první kniha z roku 2009 s názvem Ostré předměty.
Její hrdinkou je novinářka Camilla, která přijíždí do svého rodného městečka v Missouri. Zavraždili v něm malou dívku, následně zmizela další a Camilla se ve svém rodišti dokáže zorientovat rychleji než kdo jiný. I Flynnová pochází z Missouri a umisťuje sem děj svých knih pravidelně, podobně se opakuje i novinářské prostředí.
V případě Zmizelé jde o zmizení hlavní hrdinky, novinářky, která ztratila práci v redakci časopisu, stejně jako její manžel, v den pátého výročí svatby. Pátrá se paralelně ze dvou úhlů pohledu, podle hrdinčina deníku a podle vzpomínek jejího manžela. Oba pohledy se zásadně rozcházejí, není však jasné, na čí straně je pravda a co se skutečně stalo.
Porazí Padesát odstínů šedi?
V Americe vyšla Zmizelá už loni a podle recenzentů jde o největší knižní fenomén, pokud nepočítáme Padesát odstínů šedi, ovšem s literárními kvalitami. Mezi americkými bestsellery skončila loni druhá, ale počítá se s tím, že v žebříčcích vydrží mnohem déle, a Padesát odstínů tak nakonec porazí. V Británii se kniha rozšířila až s novým paperbackovým vydáním a i tam láme rekordy.
"O Orange Prize se letos utká Hillary Mantelová s Gillian Flynnovou," tipoval list Independent v polovině března, když byly oznámeny širší nominace na prestižní cenu pro anglicky píšící autorky. Hillary Mantelová přitom získala už dvě Man Bookerovy ceny a je považována za nejlepší současnou britskou spisovatelku.
Flynnová nepíše pro slabé povahy a číst se má jen na vlastní nebezpečí. Přitom je prý stejně silná i mimo kriminální rámec. "Zmizelá přesvědčuje čtenáře, že je víc než jednou knihou, může být čtena jako dva paralelní příběhy," vysvětluje redaktor Alex Clark v deníku The Guardian, který pátrá po tom, proč se knihy Gillian Flynnové staly takovým kultem. "Mnoho thrillerů se odehrává v rodinách nebo alespoň v manželství, ale málokterý autor umí oba žánry, jak thriller, tak psychologický román," myslí si.
Několik kritiků se dokonce pustilo do porotců velkých literárních soutěží, protože román Zmizelá se neobjevil v nominacích na americkou Národní cenu nebo na Bookerovu cenu. "Vynalézavá, chytrá a nemilosrdně všímavá kniha má sofistikovaný styl. Ale je koncipovaná jako kriminální případ," píše kritička Laura Millerová. A protože kriminální romány i knihy psané ženami mají své vlastní žánrové ceny, do těch podstatných soutěží mají menší šanci se probojovat. Podobně jsou na tom ostatně i hraniční žánry jako sci-fi nebo fantasy. I Zmizelá vyjde v češtině, Knižní klub ji vydá v srpnu.