Slavný britský zpěvák Peter Gabriel asi nebyl zdaleka jediný, koho v roce 2001 vystoupení tří starých Afroameričanů na festivalu world music WOMAD dostalo do kolen. Protože je ale vlastníkem vlivného labelu Real World, mohl své nadšení proměnit v čin a okamžitě gospelovým metuzalémům nabídnout nahrávací kontrakt.
Světovému uznání a cenám Grammy, které Blind Boys Of Alabama od tohoto přelomového roku dostali za čtyři po sobě následující alba, ale předcházela desetiletí práce, ve kterých se střídaly úspěchy (byť většinou na lokální a hlavně "rasové" úrovni) s propady, kdy "Boys" držela u hudby jen stoprocentní víra ve službu Bohu.
Původně čistě gospelový sbor Blind Boys Of Alabama byl ustaven ve slepeckém ústavu v alabamském městě Talladega a tři jeho nejslavnější členové, ti, kteří tak nadchli Gabriela, jmenovitě Clarence Fountain, Jimmy Carter a George Scott, byli tenkrát u toho.
Zpívali nejprve na "posvěcené půdě" kostelů, při pohřbech, svatbách nebo mezi Afroameričany na Jihem oblíbených duchovních shromážděních - byli jedněmi z těch, kteří dokázali uvést sebe i své publikum doslova do extáze. Teprve postupem doby svou hudbu "vynesli" z duchovního prostředí směrem do kabaretů, divadel i barů.
Blind Boys Of Alabama: Amazing Grace
Vydávali spousta nahrávek, zprvu určených výhradně černému publiku. Padesátá léta, symbolizovaná nástupem rock´n´rollu, ovšem autentické černé hudbě začala podrážet nohy a i o Blind Boys Of Alabama najednou přestal být zájem. "Když poctivě sloužíte Bohu, on se vám jednou odmění, protože má všechno pod kontrolou," utěšovali se - a víra se, aspoň protentokrát, vyplatila.
Blind Boys Of Alabama: Too Close (60. léta)
Předstupněm světové slávy byl už rok 1982, kdy Blind Boys Of Alabama doslova pobláznili publikum na World´s Fair v Knoxville, a také rok nato, kdy si to namířili na Broadway, kde společně s Morganem Freemanem účinkovali v legendárním muzikálu The Gospel at Colonus.
Vrcholné období jejich kariéry ale přišlo až v souvislosti s vydáváním u Real World: alba Spirit Of The Century, Higher Ground, Go Tell It On The Mountain, There Will Be A Light (natočené ve spolupráci s mladým písničkářem Benem Harperem) a Atom Bomb patří bezesporu k tomu nejsilnějšímu, co v oblasti tradiční hudby v novém století zatím vzniklo.
Blind Boys Of Alabama: Run On
Blind Boys Of Alabama, se kterými si kladou za čest aspoň nárazově spolupracovat muzikanti všemožných žánrů - od rockera Lou Reeda přes funkera George Clintona až po popové hvězdy Phila Collinse nebo Tinu Turner - ve svém repertoáru mixují klasické gospelové songy s "výlety jinam", klidně i k Rolling Stones nebo Tomu Waitsovi. Vždy ale do coververzí dávají zemitost a punc originality.
Blind Boys Of Alabama: Way Down In The Hole (Tom Waits)
Zatím poslední album Down In New Orleans natočili na podporu hurikánem Katrina smetené "kolébky jazzu" s tamními muzikantskými hvězdami. "Už nemůžeme stát na žebříku a kladivem zatloukat hřebíky. Katrinou zničenému New Orleans ale můžeme pomoci našimi písněmi, zatímco lidé s dobrým srdcem za nás ty hřebíky do nových střech zatlučou a Bůh nás za to požehná," řekl Jimmy Carter.
Blind Boys Of Alabama: Free At Last
Ten je posledním z v současnosti aktivních zakládajících členů kapely. Clarence Fountain se koncertů nemůže zúčastňovat ze zdravotních důvodů. George Scott zemřel v roce 2005, krátce po nahrání společného alba s Harperem. V současné době Tvoří Blind Boys kromě Cartera zpěváci Ben Moore a Bishop Billy Bowers, jejich hlasy doprovází čtyřčlenná instrumentální skupina. V této sestavě zavítají i do Prahy.