RECENZE: Sólo pro skřeta a lstivého šprýmaře, aneb Zlato Rýna v Karlíně
Thomas Gazheli jako Alberich, Štefan Margita jako Loge, dirigent Andreas Sebastian Weiser a Egils Silins v koncertním provedení Wagnerova Zlata Rýna ve Foru Karlín | foto: Národní divadlo
Koncert, na němž vystoupili domácí i zahraniční pěvci, uspořádalo Národní divadlo ve Foru Karlín, aby aspoň takto mohlo publikum zažít Štefana Margitu v úloze Loga, kterou zpíval na významných světových scénách včetně Metropolitní opery. Akci navíc vztáhlo i k 150. výročí prvního uvedení Zlata Rýna, k němuž došlo v Mnichově.
Richard Wagner: Zlato RýnaDirigent Andreas Sebastian Weiser Koncertní provedení, Forum Karlín, 23. května 2019 Hodnocení: 70 % |
Tato první část tetralogie Prsten Nibelungův uvádí diváky do spletitého děje ságy, v níž není nouze o vášně, zločiny, touhu po moci, ale i kouzla. Koncertní provedení je sice vždycky ochuzeno o scénický dojem, ale skoro se chce říct, že v dnešních aktualizovaných inscenacích stejně všichni vystupují v současných oblecích, takže je to vlastně jedno... Zvlášť když německý basbarytonista Thomas Gazheli, představitel Albericha, dokázal, že velkému umělci opravdu stačí jedna vášeň - v tomto případě nenávistná - a jeden metr čtvereční, aby rozehrál drama.
Alberich se na samém začátku chce zmocnit dcer Rýna, ale nakonec jim ukradne zlatý poklad, ukrytý v hlubinách řeky, a tím vlastně spustí celý sled dalších událostí vedoucích až k zániku vládnoucího božstva. V Gazheliho podání Alberich ožil zpěvem i gesty v celé své zlobě a zarputilosti. Pěvec ho ztvárňoval s obrovskou energií a bezmezným hereckým nasazením, hlasem vyjadřoval vztek, zlobu, výsměch i chtíč, ale i obyčejné a uvěřitelné lidské zoufalství. Současně mu však hlas i krásně zněl - však i Wagner je opera, jakkoli deklamovaná...
Fotogalerie |
Jeho hlavními protihráči jsou vládce bohů Wotan s rádcem Logem, který je chytřejší než všichni ostatní a vymyslí způsob, jak Albericha napálit a zmocnit se zlata. Štefan Margita byl „lstivým šprýmařem“ - jak je Loge ostatními postavami někdy nazýván - bavícím se vlastními intrikami. Svým světlým průrazným tenorem vystihoval Logovu úlisnost i výsměšnost, jeho zkušenost s rolí i s němčinou byla očividná. Lotyšský barytonista Egils Silins dal Wotanovi důstojnost a autoritu, nicméně vedle vedoucí „dvojky“ jeho projev přece jen neměl to charisma a tu intenzitu.
Další role už mají v opeře menší prostor, nicméně sopranistka Ursula Hesse von Steinen byla kultivovaně zpívající Wotanovou manželkou Frickou, Karl-Henz Lehner (jenž zaskočil na poslední chvíli za původně ohlášeného kolegu) zřetelně deklamujícím obrem Fasoltem a ani tenorista Arnold Bezuyen se neztratil v krátkém partu Alberichova bratra Mima. Méně se dařilo Renée Morlocové v efektním výstupu Erdy, varující Wotana před hrozící zkázou. Hlas působil unaveně a nejistě. Z dalších sólistů si dobře vedli hlavně Jiří Rajniš jako bůh Donner, Jan Petryka jako bůh Froh a Kateřina Kněžíková jako Woglinde, jedna z dcer Rýna.
Dirigent Andreas Sebastian Weiser dílo nastudoval s orchestrem Státní opery. Nebylo to prvotřídní provedení, problémy v souhře a chyby se daly slyšet, hra působila odtažitě, málo emocionálně, nicméně s ohledem na to, že orchestr Zlato Rýna běžně nehraje a akustika Fora Karlín (jednoho z provizorních sálů využívaných během rekonstrukce Státní opery) má své záludnosti, byl výsledek nejspíš maximem možného. Světové parametry však projektu dodali pěvci v čele s Gazhelim a Margitou.
Tipy z televizního programu
Recenze: Temný rytíř povstal 60 %, Příliš osobní známost 20 %, Terminátor: Temný osud 60 %, Kursk 60 %, Dokonalá lež 55 %, Shrek: Zvonec a konec 70 %, Letopisy Narnie: Plavba Jitřního poutníka 50 %, Thelma 65 %, Bourák 45 %, Jak se zbavit nevěsty 50 %, Bezva ženská na krku 35 %, Ostrov 50 %, Twilight sága: Nový měsíc 30 %
Klíčová slova: Poldové a nemluvně, Všechnopárty, Like House, Pražské jaro, Léto s kovbojem, Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
Spisovatelku vyhodili z konference kvůli jednomu špatně zvolenému slovu
Americká fantasy spisovatelka Mercedes Lackeyová se dostala do problémů, když při online setkání Nebula Conference...
Zemřel Andy Fletcher, zakladatel a klávesista Depeche Mode. Bylo mu 60 let
Ve věku šedesáti let zemřel Andy „Fletch“ Fletcher, zakladatel a klávesista britských Depeche Mode. Skupina to ve...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Ecce homo Homolka. Slavnou rodinku prý dnes trápí chudoba a nezájem státu
Homolkovi 21. století přežívají ve stísněném bytě bez naděje na změnu, příroda okolo nich je nenávratně poškozena,...
RECENZE: Lepší než první díl. Tom Cruise má Top Gun zkrátka v krvi
Premium Zřídka se stane, že pokračování kultovního hitu je lepší než první film. Premiérový snímek českých kin Top Gun:...
ABBA se po 40 letech vrátila na pódium. Avataři vzbudili nadšení
Celkem dvacet písní slyšeli návštěvníci zahajovacího koncertu turné ABBA Voyage. Poprvé po více než 40 letech měli...
RECENZE: Florence and The Machine vedou v pyžamu válku s Bohem
I na páté desce nabízí skupina Florence And The Machine silné, emotivní písničky s mnohovrstevnatými texty, které se...
Zemřel Andy Fletcher, zakladatel a klávesista Depeche Mode. Bylo mu 60 let
Ve věku šedesáti let zemřel Andy „Fletch“ Fletcher, zakladatel a klávesista britských Depeche Mode. Skupina to ve...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
ABBA se po 40 letech vrátila na pódium. Avataři vzbudili nadšení
Celkem dvacet písní slyšeli návštěvníci zahajovacího koncertu turné ABBA Voyage. Poprvé po více než 40 letech měli...
RECENZE: Scorpions zahráli solidně, opravdu strhnout ale nedokázali
Padesát let po debutu Lonesome Crow vydala německá hard rocková kapela Scorpions nové album Rock Believer a vyrazila s...

Prodej rodinného domu 200 m2, Horní Bělá
Horní Bělá, okres Plzeň-sever
3 500 000 Kč