z festivalu Brutal Assault 2010 | foto: Jan Strouhal, MAFRA

RECENZE: Povedený Brutal Assault obklíčil hudbou vojenskou pevnost

• 8
Jeden z největších středoevropských metalových festivalů Brutal Assault vyvrcholil v sobotu v bývalé vojenské pevnosti Josefov u Jaroměře. Na letošní, patnáctý ročník dorazilo osmnáct tisíc lidí a jeho úspěšnost ukazuje, že metal už dávno nejsou jen vlasaté figury v sepraných džínech, poslouchající Iron Maiden nebo Judast Priest, ale ani pomalované zombie křepčící na módní kapely typu Cradle of Filth nebo Slipknot.

Naopak rekordní návštěvnost svědčí o vývoji žánru a jeho schopnosti překračovat hranice a bořit ustálené bariéry. Účast byla pestrá: brazilská Sepultura, finští Children of Bodom, norští Gorgoroth, američtí Cannibal Corpse nebo Fear Factory a desítky dalších. Pro vyznavače současné tvrdé hudby představuje Brutal Assault splněný sen. A město Jaroměř i pevnost Josefov díky metalu získávají turistický věhlas.

Koncerty těsně vedle hradeb

Měla to být chlouba habsburské monarchie, jedna z nejlépe vybavených vojenských pevností z 18. století. Nikdy však svůj potenciál nepoužila. A nyní se zde neválčí pomocí zbraní, ale s použitím agresivních hudebních stylů a moderní hudební aparatury. Tisíce "černooděnců" si Josefovskou pevnost od roku 2005 vyhlídly za poutní cíl svého životního stylu. Realizují se zde v rámci adrenalinových zážitků při poslechu nejhlasitějších hudebních produkcí extrémních metalových kapel.

z festivalu Brutal Assault 2010

Tam, kde v minulosti dřeli vojáci vycvičení v tvrdém drilu, nyní tisíce mladých lidí tráví svůj volný čas. Akce je mezinárodní, přijíždí organizované skupiny Poláků, Slováků, Němců; těch asi nejvíce. Podle poznávacích značek aut je osazenstvo Brutal Assault ještě pestřejší, vypadá to totiž, že sem zamířili lidé snad z celé Evropské unie. Spojuje je jediná věc – tvrdá metalová hudba, tedy poslech produkce, která se na první poslech skládá především z řevu, chrapotu a jednotvárného dunění na bicí, podpořeného hutnou basou a kvílením kytary.

Bývalá pevnost je skutečně jako v obklíčení. Koncerty se konají přímo v bezprostřední blízkosti hradeb. Návštěvníci tak vedle metalového chrapotu mohou obdivovat i dovednosti architektů. Hradby z pálených červených cihel jsou stejně mohutné jako salva hudebních vln valících se z reproduktorů. Celé je to trochu bizarní. Tihle lidé sice vyhledávají hudbu mimo střední proud, nicméně tady jsou schopní poslouchat své miláčky jako v nějakém obřím metalovém hypermarketu.

Čtyři dny, přes sedmdesát kapel

Vytoužený rachot nabízejí dvě pódia blízko u sebe, takže se kapely mohou rychle střídat. Zatímco končí jedno vystoupení, už se chystá další kapela a pauzy trvají jen pár minut. A takto nasazené tempo musí ortodoxní metalista vydržet hned několik dnů od rána do pozdních nočních hodin. Takže od středy do soboty, kdy se Brutal Assault konal, mohl absolvovat masáž třeba i šesti desítek koncertů.

z festivalu Brutal Assault 2010

Letošní půlkulatý ročník byl výjimečný – celkem tu vystupovalo sedmdesát pět kapel. Slyšet je všechny, to by už hraničilo s lidskými schopnostmi. Fanouškům na Brutal Assault však nešlo jen o muziku. Přijeli se také zapojit do zábavy, která vyplývá z jejich životního
stylu. A ten je trochu jiný než u vyznavačů ostatních žánrů. Hlavním cílem je pobavit se, vybít energii, setkat se s komunitou stejně smýšlejících nadšenců. A to tento festival splňuje vrchovatě včetně překvapivých hudebních objevů.

Hodnocení MF DNES: 80 %