Reading se houpal do rytmu

Festival WOMAD je křižovatkou lidové hudební kultury z celého světa a jeho síť po světě pozvolna houstne. O minulém víkendu navštívilo v anglickém Readingu ostrovní, tedy asi vůbec nejdůležitější odnož tohoto festivalu, jenž byl založen právě v Británii, více než dvacet tisíc lidí. Po Věře Bílé nebo Idě Kelarové, které byly na festivaly typu WOMAD pozvány loni, přispěl do téhle etnické mozaiky i moravský Hradišťan, jemuž patřilo v sobotu jedno z pódií.
Moravský cimbál dodal další díl do obrovské škály lidových nástrojů, které na festivalu zazněly; rýžovými chřestítky počínaje a elektronikou konče. Muzika Hradišťanu se také objevila na bilančním albu, jež vyšlo na počest festivalu. Ten letošní ročník počastovalo horké letní počasí.

Veškerý technický servis, který mají obvykle k dispozici popové či rockové hvězdy, slouží na festivalu WOMAD skupinám z Mali, Indie nebo Arménie. Alžířan Hamid Baroudi, který hraje arabský pop, nebo flamenkový zpěvák José Merce přitáhli k hlavnímu pódiu deset tisíc lidí ochotných tančit až do půlnoci, kdy obvykle končil hlavní program. Nadšené reakce vyvolal také orchestr The Scatalities, který kombinoval jazz s houpavými jamajskými rytmy a kubánskou ležérností.

Praha letos WOMAD neuvidí
I když v seznamu letošních festivalů WOMAD byla ještě zahrnuta i Praha, kde se měla přehlídka konat od 14. do 16. září, pořadatelé ji nakonec zrušili.

Majiteli pražské licence Michaelu Havasovi se totiž nepodařilo zajistit potřebné finance, zvláště poté, co nedávno odstoupil jeden z hlavních sponzorů. "Nechceme snižovat úroveň, na kterou jsme se dostali loni v září, a vytvářet nějakou levnější improvizovanou variantu festivalu. Uspořádáme jej za rok, až seženeme potřebné prostředky," říká Havas.

Rozpočet na českou variantu WOMAD dosahuje asi šestnácti milionů korun, jen převoz a postavení siamského stanu stojí více než milion. WOMAD je údajně drahý proto, že jej Britové přivezou a postaví takřka na klíč. Loňský WOMAD proběhl na pražské Letenské pláni v polovině září. Michael Havas má licenci na tři ročníky festivalu.
Druhou nejvýznamnější scénu, dlouhý siamský stan, jsme viděli i loni v Praze při prvním ročníku festivalu WOMAD na tuzemské půdě. V Readingu letos tento stan přetékal lidmi, například při vystoupení britské kapely Dreadzone, která roubuje elektroniku na jamajskou hudbu. Vlny hypnotických pulsů se šířily až ke stánkům s tretkami či občerstvením. Tančili i lidé čekající na jídlo. Masa publika ve stanu sledovala též náročnější instrumentální variace kubánského basisty Cachaita Lopeze, který ve spojení s bubny a svým orchestrem šířil vlny karibské improvizace i radosti.

Na druhou stranu i WOMAD má své populistické umělce. Jihoafrický Soweto Spring quartet obehrával známé melodie z desky Graceland Paula Simona takřka kavárensky, bez fantazie.

Hodně se tu prosazovali Italové, zvláště prošedivělý hudebník a skladatel Eugeno Bennato, šéfující kapele Musicanova. Bennato se soustředil na krevnatý jihoitalský styl tarantella, který kombinoval s flamenkem nebo spontánní africkou muzikou. Vášeň, eleganci i živočišnost Bennato vtěsnal do jedné písně. S podobnými lidmi, jako je on, si také Angličané připomněli své lidové kořeny - mladou keltskou kapelu Tarras, která vydupávala z pódia dávné ostrovní tance i melodie, vítali Britové s jásotem. Trochu stranou od velkého festivalového ruchu vystupovala písničkářka Kathryn Williamsová, podle různých odhadů budoucí hvězda na úrovni takové Suzanne Vega.

S hudbou tu byly spojeny taneční dílny, výuka afrických tanců nebo seminář Jiřího Pavlici o naší folklorní hudbě. "Je to systém, který lidi více vtahuje do muziky. A jejich děti, které přišly s nimi, se odmalička naučí rozeznávat africkou nebo indickou muziku. Budou pak asi tolerantnější k cizím kulturám," míní pořadatelé, kteří si tak zároveň vychovávají příští publikum. Oblíbený je zvláště dětský průvod masek, který se včera vlnil festivalovým areálem jako dlouhý had.

Ani policisté, kteří procházeli přilehlými kempy, nezkazili atmosféru hravosti. Jeden typický "bobík" s přilbou na hlavě se bavil, když jej "napadli" kluci se stříkacími pistolemi, a hrál si s nimi na honěnou.

Rozsáhlý festivalový areál ozdobily také pouťové kolotoče a ruské kolo, to vše stylizováno do doby z počátku minulého století. Vážnější program nabízely organizace jako Amnesty International, které dávaly k podpisu petice nebo pořádaly přednášky o dodržování lidských práv ve světě.

Ještě letos se putovní festival WOMAD přesune do italského Palerma, Singapuru či na Kanárské ostrovy.

Návštěvníci WOMAD.

Návštěvníci WOMAD.

Návštěvníci WOMAD.

Návštěvníci WOMAD.