Osmdesátá léta nebyla pro Paula McCartneyho žádný med, jeho sólovým deskám po rozpadu kapely Wings se příliš nedařilo. Album Flowers in the Dirt z roku 1989 proto představovalo velký návrat do hitparád. Nyní vychází v reedici s řadou bonusů.
Jedním z důvodů, proč se deska povedla, byla bezpochyby i autorská spolupráce s písničkářem Elvisem Costellem, s nímž napsal čtyři skladby včetně hitu My Brave Face. McCartney se netajil tím, že skládání s talentovaným partnerem mu připomnělo chybějící tandem, který tvořil v šedesátých letech s Lennonem. „Bylo to skvělé. Elvis je z Liverpoolu, takže máme hodně společného. Zvolili jsme stejný proces, jaký jsme používali kdysi s Johnem, prostě dva chlapíci s kytarami proti sobě. Udělali jsme skvělou práci a bylo kolem toho i dost legrace,“ vzpomíná McCartney.
Horké zboží
Součástí nového vydání jsou proto i společné demoverze, které veřejnost dosud neslyšela. „Na nich je skvělé, že jsou to právě napsané písničky, fakt horké zboží. Když jsem si je po letech poslechl, věděl jsem, že s nimi musíme jít ven,“ tvrdí.
Costello byl mimochodem tím, kdo McCartneyho přiměl k tomu, aby oprášil starou „hofnerku“, legendární baskytaru ve tvaru houslí z dob Beatles. „Je pravda, že jsem ji na nějakou dobu odložil. Zdálo se mi, jako bych z ní trochu vyrostl, a tak jsem používal současnější nástroje. Elvis ovšem trval na tom, že ji v některých nahrávkách musíme použít. Takže jsem dal trochu do pořádku ladění a zase funguje,“ připouští McCartney, pro kterého se ikonická basa stala v posledních letech opět poznávacím znamením.
Už byla řeč o tom, že deska dovedla McCartneyho znovu na vrchol hitparád. Zároveň jej ovšem podnítila k tomu, aby po desetileté pauze vyplněné pouze několika charitativními koncerty vyrazil na plnohodnotné turné. „Vždycky si u některých písniček říkáte, že by mohly skvěle fungovat naživo. My Brave Face na začátku turné nikdo neznal, na konci to byl jeden z nejžádanějších kousků,“ líčí McCartney. Režisér Richard Lester, který natočil filmy Perný den a Help!, ze šňůry, jež na přelomu let 1989 a 1990 obsáhla stovku koncertů na třech kontinentech, pořídil filmový záznam. „Moc jsme si to užili. Paul si to popravdě užil tak moc, že pak vyrazil na další a další turné... i když to původně mělo být jeho poslední,“ vzpomínal filmař před lety.
Přispěl i George Martin
K dalším památným písním z alba patří například skladby Figure of Eight, This One či Put It There, které už psal McCartney sám. K poslední jmenované přizval i George Martina, legendárního producenta Beatles. „Postaral se o orchestrální aranžmá. Hudebním pojetím se ta písnička trochu podobá klasice Blackbird, tak dávalo smysl oslovit George. Navíc bylo vždy super mít ho poblíž, protože to byl skvělý, chytrý a zábavný chlapík,“ líčí McCartney.
Flowers in the Dirt je nově k dostání v několika podobách. „Super deluce“ edice obsahuje kromě původních remasterovaných nahrávek zmíněné demoverze a taky DVD s dobovými videoklipy nebo dokumenty jak z nahrávání desky, tak z příprav na následné obří turné. Obdobná, byť o něco ořezanější kolekce vychází také na vinylu.