Laurie Andersonová oblaží Prahu tragédií

  12:58aktualizováno  12:58
Po dvanácti letech přijede 14. června do Prahy americká multimediální umělkyně Laurie Anderson, tentokrát s koncertním programem nazvaným Homeland.

Laurie Anderson | foto: 10:15 Promotion

Po turné, vypuknuvším 8. června v italském Udine, by mělo příští rok následovat stejnojmenné koncepční album, věnované co do tématu měnící se Americe 21. století.

Pohled Laurie Andersonové není veselý - zajímá ji obsese bezpečností, vzrůstající vzdálenost mezi lidmi navzdory informačním dálnicím, vztah mezi strachem a svobodou, obecné přijímání násilí či jazyk války.

Jinými slovy sex, sláva, násilí anebo přímo smrt v kontextu technologií, politiky a showbyznysu, reálie post-warholovského světa současných Spojených států.

"V jistém směru vnímám Homeland jako tragédii. Ne proto, že pracuje s tragickými hrdiny, ale proto, že vykazuje rysy řecké tragédie: každý dělá jen to, o čem je přesvědčen, že je dobré, ale stejně se všechno strašlivě zvrtne," nechala se slyšet umělkyně, ne nadarmo bakalářka dějin umění na Columbijské univerzitě. Ostatně představení Homeland začíná obrazem z komedie Aiostofanových Ptáků.

Pamětníci zřejmě tuší, že Andersonová v mnohém navazuje na svůj takřka osmihodinový divadelně umělecký projekt United States, který měl premiéru v průběhu dvou večerů v Brooklyn Academy of Music v roce 1983 a postupně vyšel na celkem pěti deskách.

Zvolenému tématu odpovídá i forma koncertního představení. Homeland je kombinací básně, hry a hudby, zpěvu, recitace, multimediální prezentace a mnoha dalších prvků. Mluví syntetickým jazykem technologie a elektroniky a senzuálním jazykem písničkářství a poezie.

Anglicky nehovořící fanoušci o pointu představení nepřijdou - vzhledem k tomu, že Laurie Anderson má své show postavené na textech, všechny země, kde vystoupí spolu s dvojicí muzikantů, nabídnou veškerou komunikaci Laurie v tamní mateřštině.

Ani Česká republika nebude výjimkou. Všechny texty Laurie Anderson budou v rámci koncertu, který vypukne v pražském Kongresovém centru v osm večer, kontinuálně překládány a veškerý text poběží nad podiem.

Laurie Anderson prorazila v roce 1981 hitem O'Superman, debut Big Science následoval o rok později. Ačkoli se následující deskou Mister Heartbreak (1984), na které spolupracovala například s Peterem Gabrielem, nikoliv neúspěšně přiblížila popovým břehům, zůstala věrná progresivní avantagardě - ostatně mix orchestrálních aranží a elektroniky nalezneme už v projektu Born, Never Asked (1980).

Další deska Home Of The Brave (1986), de facto koncertní film, obsahovala skladby Williama Borroughse, Billa Laswella a Nilea Rodgerse. Po albu Strange Angels (1989) se Andersonová věnovala především performancím a koncepčním vystoupením - jmenujme například Empty Places (1990), Voices from the Beyond (1991) či Stories from the Nerve Bible (1993).

Na desce Bright Red (1994), kterou produkoval Brian Eno, spolupracoval i její přítel Lou Reed, následujícím albem The Ugly One With Jewels As Well As Puppet Motel (1995) Laurie potvrdila svůj zájem o nejnovější technologie. Zatím poslední řadovou deskou zůstává opus Life On A String z roku 2001.

Autoři:

Nejčtenější

Poprvé v bondovce bude agentem 007 žena, černošská herečka Lashana Lynchová

Britská herečka Lashana Lynchová ve filmu Captain Marvel

Novým tajným agentem s označením 007 bude po Danielu Craigovi poprvé v dějinách bondovek žena a černoška, britská...

Oldřich Kaiser prodělal infarkt. Skončil na jednotce intenzivní péče

Oldřich Kaiser (1. března 2017)

Herec Oldřich Kaiser (64) skončil po prodělaném infarktu myokardu na jednotce intenzivní péče v jedné z pražských...

Hudební kalendář 2019: Největší letní festivaly v Česku

Rock for People 2018

Festivalová sezona začala letos brzy. Po celé republice od května do září probíhají desítky hudebních přehlídek, které...

KOMENTÁŘ: Mizerných dvě stě tisíc korun je dělí od nesmrtelnosti

Moderátor Marek Eben uvedl 29. června 2019 zrestaurovaný film Spalovač mrtvol...

Seznam je to úctyhodný a zároveň smutný. Úctyhodný, protože obsahuje jména našich velkých filmařských mistrů; smutný,...

RECENZE: Rammstein zapálili i kočárek. Jen kdyby to mohl každý vidět

Rammstein 16. července 2019 v pražské Eden Areně

Skalní fanoušci Rammstein budou nejspíš přísahat, že jejich úterní koncert v pražském Edenu byl skvělý a ze svého...

Další z rubriky

Národní hostí Domingovu soutěž ve zpěvu, Česko má jedinou naději

Plácido Domingo dirigoval Mozartova Dona Giovanniho ve Stavovském divadle.

Vzešly z ní takové hvězdy jako tenoristé Rolando Villazón, Joseph Calleja a José Cura, mezzosopranistka Joyce diDonato...

Na Colours už byl každý žánr. Možná kromě metalu, říká Zlata Holušová

Ředitelka festivalu Colours of Ostrava Zlata Holušová

Od 17. do 20. července přivítají Colours of Ostrava velké kapely jako The Cure, Florence + The Machine či tuzemský...

RECENZE: Rammstein zapálili i kočárek. Jen kdyby to mohl každý vidět

Rammstein 16. července 2019 v pražské Eden Areně

Skalní fanoušci Rammstein budou nejspíš přísahat, že jejich úterní koncert v pražském Edenu byl skvělý a ze svého...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz