Městská radnice vynaložila na oslavy téměř tři miliony marek. "Lipsko se nyní ukazuje ze své hudební stránky," prohlásil starosta Wolfgang Tiefensee v místním tisku. Představitelé města však především doufají, že během desetidenních oslav se jim s Bachovou pomocí podaří zvýšit povědomí o Lipsku ve světě a obohatit městskou pokladnu. Aby přilákali co nejvíce návštěvníků, srazili mimo jiné ceny vstupenek na jednotlivé koncerty na nejnižší možnou míru: mezi dvaceti a osmdesáti markami. Z dvaapadesáti tisíc vydaných lístků je už prý většina prodaná.
BACH TELEVIZNÍ
Lipsko hraje hlavní roli i v bezesporu nejatraktivnější akci, jíž bude celodenní a celosvětový televizní projekt nazvaný 24 hodin s Bachem. Iniciovala ho německá distribuční a producentská firma Euroarts ve spolupráci s Bachovým archivem v Lipsku, přenosy se uskuteční prostřednictvím sítě EBU.
Maraton začíná dnes v sedm hodin ráno přímým přenosem z lipského kostela sv. Tomáše. Postupně bude pokračovat přenosy z různých částí světa - od amerického Aspenu přes Tokio a Krakov až do Lipska. Samozřejmě nebudou chybět zastávky ve Výmaru, Köthenu, Eisenachu a dalších místech spojených s Bachovým životem. V jednotlivých - ať už živých, nebo předtočených - pořadech vystoupí i promluví renomovaní umělci jako John Eliot Gardiner, Nikolaus Harnoncourt, Ton Koopman, Viktoria Mullova a další. Bude se však též swingovat, a to v pořadu Swinging Bach s Bobbym McFerrinem.
V plné délce odvysílá celý projekt francouzská společnost Mezzo a televizní stanice v Dánsku a ve Švýcarsku. Německá ZDF a kulturně zaměřený kabelový kanál 3sat odvysílají vybrané vstupy. Česká televize nabídne na programu ČT2 dva pořady: dokument o skladatelově životě, a především přímý přenos z Lipska, kde od 20 hodin zazní v kostele sv. Tomáše Bachova Mše h moll. V Lipsku a v Londýně bude navíc další atrakce: projekční plátna pod širým nebem, na která bude celý Bachův den promítán.
BACH EXKLUZIVNÍ
Bachovské výročí zavdalo rovněž podnět k některým mimořádným edičním počinům. Význačný anglický dirigent John Eliot Gardiner spolu se svým ansámblem dobových nástrojů English Baroque Soloists natočil pro Deutsche Grammophon pozoruhodný soubor Bachových kantát. Rozsáhlou bachovskou edici, zaštítěnou dirigentem Helmuthem Rillingem, jenž pro změnu používá moderní nástroje, nabízí zase firma Hänssler.
Patrně vůbec nejambicióznějším projektem z poslední doby, nazvaným Bach 2000, se může pochlubit firma Teldec. Koncepčně, umělecky, výtvarně a koneckonců i cenově je to velmi exkluzivní záležitost. Sto třiapadesát kompaktních disků, které jsou prodávány jak pohromadě v zajímavě řešeném obalu sestávajícím z dvanácti boxů, tak jednotlivě, zachycuje nejpozoruhodnější interpretace Bachových děl, které byly natočeny v uplynulých desetiletích. Stěžejní místo mezi nimi zaujímají nahrávky Bachových církevních kantát, o něž se mezi lety 1972 až 1989 podělili dirigenti Nikolaus Harnoncourt a Gustav Leonhardt. Světské kantáty natočil Ton Koopman se svým Amsterdam Baroque Orchestra. Tento dirigent je také varhaník a od roku 1994 speciálně pro projekt Bach 2000 natáčel postupně všechny Bachovy varhanní skladby. Mezi soubory a jednotlivci, jejichž snímky byly do kompletu dále zařazeny, figurují například Il Giardino Armonico - jenž nedávno hostoval v Praze - anebo pěvci jako Thomas Hampson a Barbara Bonneyová. Také česká bachovská interpretace má v kompletu zastoupení - cembalistka Zuzana Růžičková ve svém oboru dosáhla světového renomé.
Přístup k interpretaci Bachova díla se s postupem času měnil - od romantizujících, zvukově opulentních způsobů až po střízlivě autentickou hru na dobové nástroje. Průvodcem po historii těchto proměn je kompaktní disk, jenž na výňatku z druhé části Matoušových pašijí porovnává různé možnosti interpretace této partitury. Nejstarší ukázka zachycuje kreaci dirigenta Willema Mengelberga z roku 1939, pak následují provedení Wilhelma Furtwänglera z roku 1954, Karla Richtera z roku 1958, sira Georga Soltiho z roku 1987 a konečně Tona Koopmana z roku 1992. A ještě jednu zajímavou historickou ukázku tento disk obsahuje: Rekonstrukci provedení Matoušových pašijí z roku 1829, kdy je v jakési novodobé premiéře uvedl skladatel Felix Mendelssohn-Bartholdy. Sice v silně zkrácené a upravené podobě, nicméně čin to byl vpravdě epochální, neboť podnítil novou vlnu širšího zájmu o do té doby spíše opomíjeného skladatele.
Kromě vydávání nahrávek a nejrůznějších publikací vyvolalo v odborných kruzích velký ohlas úspěšné restaurování některých Bachových rukopisů, které provedli odborníci z lipských restaurátorských dílen. Nedávno bylo veřejnosti představeno prvních několik obnovených rukopisů z fondu berlínské Státní knihovny, které se s pomocí nejmodernějších technologických postupů podařilo zachránit. Další mají následovat a do roku 2002 by měly být restaurovány všechny poškozené rukopisy. Pokud ovšem budou peníze. Výdaje na renovaci jsou totiž odhadovány na 2,5 milionu marek. "Teď nejsou časy pro restaurování jedinečných rukopisů," povzdechl si v německém tisku Klaus Dieter Lehmann, prezident nadace, která pro tento účel shromažďuje finance. Shánět sponzory pomáhá kromě jiných osobností i bývalý spolkový kancléř Helmuth Schmidt.
BACH VIRTUÁLNÍ
Zatímco vědci v laboratořích obnovují stařičké papíry, Bacha do sebe pohltila virtuální realita. Zanedlouho by jeho díla měla být k dispozici - a to jak v restaurované, tak v původní podobě - na internetu. Všechny existující rukopisy i tištěné notové materiály budou totiž postupně shromážděny v digitální knihovně. "Tak se uchovají navždy pro příští generace," zdůraznil v rozhovoru pro agenturu DPA Herbert Herz, vedoucí "bachovského" programu při IBM.
Za spolupráce Státní knihovny v Berlíně - která uchovává osmdesát procent Bachových rukopisů - a dalších německých knihoven bude celkově digitalizováno 1200 Bachových děl, což čítá přes 2500 rukopisných nebo tiskopisných stran. Posluchač si tak bude moci například při rozhlasovém nebo televizním přenosu vyhledat partituru na internetu a souběžně ji sledovat. Anebo si hudbu pustí jednoduše rovnou z počítače. K dispozici má být řada užitečných odkazů, takže každý, kdo nalistuje příslušné stránky na internetu, bude prý doslova vtažen do hudebního dění osmnáctého století.
Internet se nadmíru pohotově zhostil skladatelského velikána i jinak. Existuje několik webových stránek, které poskytují nejen mnoho užitečných informací o Bachově životě a díle, ale i zábavu. O Johannu Sebastianovi si lze přečíst vtipy, luštit kvízy, ale také zúčastnit se on-line tvůrčí dílny, v níž mladí hudebníci z oblasti rocku, swingu a jazzu po svém objevují jeho hudbu. Anebo si zřídit vlastní webovou stránku a e-mailovou adresu s koncovkou bach. Má to ovšem jeden háček: zájemce se musí rovněž jmenovat Bach.
Portrét Johanna Sebastiana Bacha z roku 1720, kdy mu bylo 35 let. |