Neděle 20. června 2021, svátek má Květa
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 20. června 2021 Květa

RECENZE: Odcházení ve filharmonii aneb chtělo to moučník a digestiv

  17:55
Byl to koncert, při němž se odcházelo. Z pódia i z hlediště. Jenže zatímco v jednom případě organizaci opuštění sálu předepsal skladatel, v druhém ho jiný autor způsobil. Co se stalo?

Dirigent Thomas Adès a mezzosopranistka Christianne Stotijnová na koncertě v Rudolfinu | foto: Petr Kadlec

Filharmonie pozvala uznávaného britského dirigenta a skladatele Thomase Adèse, jehož dvě opery odvysílala kina v rámci projekcí z Metropolitní opery. Adès s orchestrem nastudoval vlastní skladbu Totentanz (Tanec mrtvých), která trvá něco přes půlhodinu, je tedy nutno ji něčím doplnit.

Dramaturgové orchestrů při zařazení soudobé či prostě méně stravitelné kompozice nezřídka volí „sendvičovou“ metodu, spočívající v „obložení“ dotyčného kusu nějakými pamlsky, hlavně po pauze (jako pojistka proti předčasnému vyprázdnění sálu). Česká filharmonie ale tentokrát kurážně zařadila osvědčené kompozice do první poloviny a ježatou modernu do druhé.

Bylo potěšitelné zjistit, že Adès není jen dirigující skladatel, jenž hudebníky nechá hrát a k tomu jim formálně mává nad hlavami. Symfonii č. 45 Josepha Haydna, známou podle přívlastku „Na odchodnou“, nastudoval pečlivě, tvořil ji jasnými gesty, prokázal smysl pro vytříbenost, uměřenost i esprit této skladby, která končí tím, že hudebníci postupně opustí svá místa.

Skotská fantazie Maxe Brucha pro housle a orchestr nezastírá, že chce být hlavně virtuózním a melodicky podmanivým kouskem, ostatně byla věnována slavnému houslistovi 19. století Pablu de Sarasatemu a čerpá ze skotských lidových písní. Orchestr doprovodil svého koncertního mistra Josefa Špačka, který v efektním sólovém partu potvrdil svoji virtuozitu. Důležitou roli v této skladbě má i harfa, a tak Špaček s kolegyní harfenistkou divákům jako přídavek nabídli část Fantazie pro housle a harfu od Camilla Saint-Saënse.

Smrtící stroj

Po pauze se ovšem vlídná, klidná nálada razantně změnila. Adèsova skladba Tanec mrtvých je inspirovaná středověkými texty z kostela v německém Lübecku. Smrt se obrací k lidem z nejrůznějších vrstev, od papeže přes krále, lékaře, lichváře, rolníka až po nemluvně a zve je k poslednímu tanci, v němž jsou si všichni rovni a jakýkoli odpor je marný.

Smrt hovoří ústy barytonisty, ostatní postavy zpívá mezzosopranistka. Adès předepisuje velký orchestrální aparát, který ovšem pro menší prostory Dvořákovy síně o něco zeštíhlil. Bohatá je bicí sekce, která mimo jiné napodobuje svištivé zvuky nebo chrastění kostí.

Hudebně dílo připomíná mohutný smrtící stroj, valící se nemilosrdně vpřed a neponechávající čas na oddych. Což byl nejspíš i záměr. Člověku vyvstávají před očima středověké apokalyptické výjevy, důraz na zvukový efekt je jednoznačný, možná až příliš na úkor většího odlišení jednotlivých dialogů - aspoň na první poslech. Lyričtějších pasáží je tu méně, jedna emocionálně velmi působivá ovšem přijde v samém závěru, kdy se smrt obrátí k malému dítěti. Hluboké tóny dechů a tympánů doznívají v jakémsi pomalém a vzdalujícím se pekelném kroužení, až ustanou.

Pokud skladba předtím nezasáhla emoce, pak na konci ano. Také zásluhou orchestru, který podal skvělý výkon. Norský barytonista Bjorn Waag, jenž nahradil onemocnělého Simona Keenlysida, part smrti přednášel s patřičnou rázností a výmluvností. Nizozemská mezzosopranistka Christianne Stotijnová byla horší, její příliš vibrující hlas postrádal nosný zvuk, hloubky jí skoro nezněly.

Tanec mrtvých není líbivý, ale ani vyloženě experimentální či provokující. Vývoj hudby nekončí romantismem a Adès prostě říká svůj názor. Přesto někteří diváci začali během středečního provedení v Dvořákově síni Rudolfina odcházet. Nešlo sice o žádný masový exodus, ale i tak to rušilo. Možná by bývalo přece jen lepší jinak uspořádat menu, po poněkud překořeněném hlavním chodu nabídnout moučník a digestiv.

  • Nejčtenější

Dojemné parte Šafránkové. Nikde mě nehledejte, jsem všude, také tedy ve vás

Pozůstalí po herečce Libuši Šafránkové ve čtvrtek zveřejnili netradiční smuteční oznámení. Dominuje mu černobílá...

Lidé se mohou rozloučit se Šafránkovou 25. června, pohřeb jen pro rodinu

Veřejné rozloučení s herečkou Libuší Šafránkovou, která zemřela minulý týden ve věku 68 let, bude 25. června dopoledne...

Pohřeb Šafránkové komplikují poničené schody, radnice je provizorně opravila

Přípravy na poslední rozloučení s herečkou Libuší Šafránkovou, které je plánováno na pátek 25. června v kostele sv....

RECENZE: Nejlepší český film roku je konečně v kinech, i když s oblohou

Jednoznačně nejlepší český film loňského roku je konečně k vidění v kinech coby součást projektu Vítejte v Česku....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na tátu za roli v mém filmu přišlo udání do školy, prozrazuje raper Řezník

Premium V roce 2013 mu coby raperovi Řezníkovi sebrali vítězství v kategorii Hvězda internetu v Českém slavíku kvůli tomu, že...

Feri odešel s kryptoměnou za 3 miliony. Za peníze z mandátu, tvrdí

Premium Bývalý poslanec Dominik Feri stihl od začátku letošního roku do konce květnu nakoupit kryptoměnu v hodnotě přes 3...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Z dětství jsem si nesla zranění, rodinu chceme, říká Gregor Brzobohatá

Premium Vítězka Miss World, topmodelka, zakladatelka nadace a influencerka Taťána Gregor Brzobohatá přijala další výzvu: právě...

  • Další z rubriky

RECENZE: Kapela Garbage na novém albu vzdává hold superhrdinkám

Nezajímají nás žádní bozi ani vládci, deklaruje názvem nového alba skupina Garbage. Frontwoman Shirley Manson zpívá o...

Do Tasova na Besedu u Bigbítu přijedou britští Black Country, New Road

Multižánrový festival Beseda u Bigbítu, v jehož dramaturgii figuruje hard core, math-rock, ale také jazz nebo klezmer,...

Kniha českej rap zmapuje a přiblíží dějiny tuzemské rapové scény

„Kouzlo rapu částečně tkví v jeho neproniknutelnosti,“ míní publicista Ladislav Zeman. Přesto se v chystané knize...

Do Prahy míří Metallica, v závěsu za ní Five Finger Death Punch a další

Třetí ročník jednodenního festivalu Prague Rocks, který proběhne 22. června 2022 na letišti v Letňanech, nabídne...

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Dojemné parte Šafránkové. Nikde mě nehledejte, jsem všude, také tedy ve vás

Pozůstalí po herečce Libuši Šafránkové ve čtvrtek zveřejnili netradiční smuteční oznámení. Dominuje mu černobílá...

Nevěřím, že někdo dokáže být roky věrný, přiznává polyamorii Frühlingová

Iva Frühlingová (39) vydala novou píseň Moralisté, ve které se nepřímo přiznává k paralelním mileneckým vztahům....

Žena dala za dárce spermatu své úspory, teď vychovává postiženého syna

Nyní třiačtyřicetiletá Michele Elizaga z Arizony dlouhá léta čekala na pravého muže, se kterým by založila rodinu....

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...