RECENZE: Odcházení ve filharmonii aneb chtělo to moučník a digestiv

  17:55aktualizováno  17:55
Byl to koncert, při němž se odcházelo. Z pódia i z hlediště. Jenže zatímco v jednom případě organizaci opuštění sálu předepsal skladatel, v druhém ho jiný autor způsobil. Co se stalo?

Dirigent Thomas Adès a mezzosopranistka Christianne Stotijnová na koncertě v Rudolfinu | foto: Petr Kadlec

Filharmonie pozvala uznávaného britského dirigenta a skladatele Thomase Adèse, jehož dvě opery odvysílala kina v rámci projekcí z Metropolitní opery. Adès s orchestrem nastudoval vlastní skladbu Totentanz (Tanec mrtvých), která trvá něco přes půlhodinu, je tedy nutno ji něčím doplnit.

Dramaturgové orchestrů při zařazení soudobé či prostě méně stravitelné kompozice nezřídka volí „sendvičovou“ metodu, spočívající v „obložení“ dotyčného kusu nějakými pamlsky, hlavně po pauze (jako pojistka proti předčasnému vyprázdnění sálu). Česká filharmonie ale tentokrát kurážně zařadila osvědčené kompozice do první poloviny a ježatou modernu do druhé.

Bylo potěšitelné zjistit, že Adès není jen dirigující skladatel, jenž hudebníky nechá hrát a k tomu jim formálně mává nad hlavami. Symfonii č. 45 Josepha Haydna, známou podle přívlastku „Na odchodnou“, nastudoval pečlivě, tvořil ji jasnými gesty, prokázal smysl pro vytříbenost, uměřenost i esprit této skladby, která končí tím, že hudebníci postupně opustí svá místa.

Skotská fantazie Maxe Brucha pro housle a orchestr nezastírá, že chce být hlavně virtuózním a melodicky podmanivým kouskem, ostatně byla věnována slavnému houslistovi 19. století Pablu de Sarasatemu a čerpá ze skotských lidových písní. Orchestr doprovodil svého koncertního mistra Josefa Špačka, který v efektním sólovém partu potvrdil svoji virtuozitu. Důležitou roli v této skladbě má i harfa, a tak Špaček s kolegyní harfenistkou divákům jako přídavek nabídli část Fantazie pro housle a harfu od Camilla Saint-Saënse.

Smrtící stroj

Po pauze se ovšem vlídná, klidná nálada razantně změnila. Adèsova skladba Tanec mrtvých je inspirovaná středověkými texty z kostela v německém Lübecku. Smrt se obrací k lidem z nejrůznějších vrstev, od papeže přes krále, lékaře, lichváře, rolníka až po nemluvně a zve je k poslednímu tanci, v němž jsou si všichni rovni a jakýkoli odpor je marný.

Smrt hovoří ústy barytonisty, ostatní postavy zpívá mezzosopranistka. Adès předepisuje velký orchestrální aparát, který ovšem pro menší prostory Dvořákovy síně o něco zeštíhlil. Bohatá je bicí sekce, která mimo jiné napodobuje svištivé zvuky nebo chrastění kostí.

Hudebně dílo připomíná mohutný smrtící stroj, valící se nemilosrdně vpřed a neponechávající čas na oddych. Což byl nejspíš i záměr. Člověku vyvstávají před očima středověké apokalyptické výjevy, důraz na zvukový efekt je jednoznačný, možná až příliš na úkor většího odlišení jednotlivých dialogů - aspoň na první poslech. Lyričtějších pasáží je tu méně, jedna emocionálně velmi působivá ovšem přijde v samém závěru, kdy se smrt obrátí k malému dítěti. Hluboké tóny dechů a tympánů doznívají v jakémsi pomalém a vzdalujícím se pekelném kroužení, až ustanou.

Pokud skladba předtím nezasáhla emoce, pak na konci ano. Také zásluhou orchestru, který podal skvělý výkon. Norský barytonista Bjorn Waag, jenž nahradil onemocnělého Simona Keenlysida, part smrti přednášel s patřičnou rázností a výmluvností. Nizozemská mezzosopranistka Christianne Stotijnová byla horší, její příliš vibrující hlas postrádal nosný zvuk, hloubky jí skoro nezněly.

Tanec mrtvých není líbivý, ale ani vyloženě experimentální či provokující. Vývoj hudby nekončí romantismem a Adès prostě říká svůj názor. Přesto někteří diváci začali během středečního provedení v Dvořákově síni Rudolfina odcházet. Nešlo sice o žádný masový exodus, ale i tak to rušilo. Možná by bývalo přece jen lepší jinak uspořádat menu, po poněkud překořeněném hlavním chodu nabídnout moučník a digestiv.

Tipy z televizního programu

Recenze: Pojedeme k moři 70 %, Oko dravce 60 %, Plán útěku 60 %, Kryštůfek Robin 60 %, Trans 60 %, Brak 55 %

Klíčová slova: Policie Modrava, Linka, Comeback, Show Jana Krause

Nepřehlédněte: 28. 6. - 6. 7.

Nejčtenější

Češi jsou nejvtipnějším národem světa, tvrdí Palin z Monty Python

Michael Palin s rytířským řádem sv. Michala a sv. George (12. června 2019)

Michael Palin z legendární britské komediální skupiny Monty Python považuje Čechy za nejvtipnější národ na světě. V...

Hudební kalendář 2019: Koncerty světových hvězd, které nesmíte prošvihnout

Ed Sheeran na svém prvním pražském koncertě 12. 2. 2015 v pražské Tipsport Areně

Rok 2019 zpříjemní hudebním fanouškům vystoupení řady hvězd. Přijedou Ed Sheera, Metallica nebo Billie Eilish, na...

Hudební kalendář 2019: Největší letní festivaly v Česku

Rock for People 2018

Festivalová sezona začala letos brzy. Po celé republice od května do září probíhají desítky hudebních přehlídek, které...

Hudební kalendář 2019: Největší koncerty českých a slovenských interpretů

Skupina Kabát na festivalu České Hrady CZ ve Švihově

Rok 2019 je jubilejní pro řadu českých a slovenských interpretů a nejčastější volbou pro velkolepou oslavu je O2 arena....

RECENZE: Jazyky Kiss a plnovousy ZZ Top. V Edenu hráli skvělí veteráni

Kiss na akci Prague Rocks na stadionu v Edenu (19. června 2019)

Druhý ročník akce nazvané Prague Rocks představil na stadionu v Edenu dvě hudební legendy – americké kapely ZZ Top a...

Další z rubriky

Hudební kalendář 2019: Největší letní festivaly v Česku

Rock for People 2018

Festivalová sezona začala letos brzy. Po celé republice od května do září probíhají desítky hudebních přehlídek, které...

RECENZE: Backstreet Boys oprášili především slávu z devadesátých let

Backstreet Boys v pražské O2 areně 22. června 2019

Zaplněná O2 arena přivítala v Praze Backstreet Boys. Potleskem vestoje i podprsenkami. Americká popová skupina se do...

Na turné chodili lidi jako za starých časů, těší obnovenou kapelu Khoiba

Kapelu Khoiba tvoří Ema Brabcová a Filip Míšek

Festival Metronome v záplavě zahraniční i domácí muziky přivítá v pátek večer také kapelu Khoiba, která se letos po...

Partner nechce být u porodu, mám ho přemlouvat?
Partner nechce být u porodu, mám ho přemlouvat?

Ahoj, prosím poraďte mi, jak se s tím srovnat.

Najdete na iDNES.cz