Čechomor nahrál svou nejlepší desku

  • 4
Kapela Čechomor má v ruce klíče k pokladům lidové hudby od svého vzniku, kdy se ještě jmenovala První českomoravská nezávislá hudební společnost. Dokázala to na albech Dověcnosti, Mezi horami i Proměny. Nikdy se však nerozkročila tak doširoka a vstřícně k world music jako na desce Co sa stalo nové.

Čechomor přitom udržel rovnováhu mezi prchavou křehkostí písně, jež se může neopatrným zacházením rozplynout, jejími lidovými kořeny a experimenty.

Mystické bubny Japonce Joji Hiroty, vroucný baladický hlas Ira Iarly O’Lionáirda nebo kytara producenta Bena Maldelsona s písněmi souzní, aniž by je vytrhávaly z východoevropské hroudy. 

Africké rytmy odpíchnou píseň Do kostela zvonili tak, že se rozjede jako hudební vlak, který cestou přibere hutnou elektrickou kytaru i rozjitřené malování houslí.

Spojení mezi slovanským cimbálem Jana Mikuška a japonskými bubny taiko graduje v písni Co sa stalo nové, ve které se proplétá smrt s radostnou oslavou života.

Hudba má také podobu šťavnatého valčíku Až pudou cikáni nebo etnorocku Katuša. Teskná balada Z večera je jasno vhání slzy do očí díky táhlé trubce Radka Pobořila a O’Lionáirdovu zpěvu beze slov. Dlouhé skladby Hezký Janek nebo Malovaný kostel jsou protaženy až za hranici pěti minut, aniž muzika vychladne.

Výtečné mezihry, do kterých se zapojují hosté i celý Čechomor, stupňují náladu písní ke skočné tanečnosti (Hej, bystrá voda) nebo zasněné náladovosti (Zločin).

A Malovaný kostel, jedna z nejmagičtějších písní na desce, spojuje smutek z nenaplněného života i hlavní melodický motiv, který se v toku hudby opakuje jako smyčka.

Výsledkem je mimořádně silný zážitek. Podobně píseň Na Vsetíně páni, která se zmiňuje o korupci a velkopanské spravedlnosti pro vyvolené, se stává i prudce aktuální.

Rocková energie, která poháněla Čechomor v dobách, kdy se prodíral ke slávě, se na tomto albu zjemnila mimo jiné zásluhou nového bubeníka Romana Lomtadzeho, který hraje často na perkuse.

Nahrávky jsou barevnější, kapela umí vykřesat sílu a opojení i bez zemitého spodku, třeba jen z Holasových houslí, cella či dud Michala Pavlíka nebo akordeonu Radka Pobořila. Když připočteme spolehlivý, civilní zpěv Františka Černého a tence břitký vokál Lenky Dusilové, hostující ve třech písních, dostává se k posluchačům nejlepší deska Čechomoru, ke které se lze spolehlivě a radostně vracet.