Aktuální výsledky divácké soutěže čtenářů MF DNES naleznete ZDE. |
Polský film Ahoj, Terezko se přiřadil k horkým kandidátům na některou z cen, třebaže drtí bezvýchodností osudů učnic-švadlenek ze sídliště, které představují chovanky nápravného ústavu – jedna z nich je právě na útěku. „Můj film je černobílý jako obludný panelákový svět, kde se odehrává a v němž žije skoro polovina Poláků. Vše, co se tu děje, je černé, bílé, šedé, kdybych použil barvu, nebyla by to pravda,“ vysvětlil režisér Robert Gliński. Nedal hrdinkám ani stopu naděje: „V prostředí, kde děti nemají žádné cíle, zájmy, budoucnost, hodnoty ani autority, šťastné konce neexistují.“
Také korejský film Bongja představil dvojici hrdinek, ženu oddanou rýžové pálence a dívčinu odnikud, která život té první obrátí naruby. „Bude to nejkrásnější a nejprostší film, jaký jsem kdy udělal,“ slíbil si prý jeho režisér Park Chul Soo, a dodal, že ho ženy zajímají daleko víc než jeho vlastní zážitky veterána vietnamské války. Z Maďarska přišel Chico, „ideologicko-dobrodružný film s cestováním, revolucemi a válkami napříč světem,“ jak říká režisérka Ibolya Feketeová portrétu profesionálního radikála, kterého už dějiny nepotřebují.
Karen Šachnazarov přivezl ruský příspěvek Jed aneb Světová historie travičství. „Chtěl jsem mluvit o dnešních mezilidských vztazích v Rusku a aby to bylo stravitelnější, zvolil jsem žánr komedie a motivy ze slavných travičských případů dějin. Obecně vzato, jed je život bez morálky,“ pojmenoval režisér současný příběh milostného trojúhelníku s odkazy do dějepisu, jeden z mála v letošní soutěži, který si troufl na happyend. Což se naopak ani nedalo čekat od mexického Fialkového parfému, neboť režisérka Maryse Sistachová v něm líčí pravdivý osud školačky nucené vlastním bratrem k prostituci. „Ve skutečnosti to dopadlo ještě tragičtěji, námět jsem našla v černé kronice,“ říká.
Kolekci neradostných příběhů včera uzavřel český Anděl Exit, jehož režisér Vladimír Michálek ovšem chystá koncem září do kin nový film docela jiného ražení – Babí léto, prý hereckou poctu Vlastimilu Brodskému v roli „nezdolného staříka, který odmítá rezignaci kvůli věku.“ Těžko říci, jaké jsou šance Anděla Exit v očích poroty, ale zahraniční novináři chválí celou generaci našich děl. Ron Holloway z Moving Pictures píše: „Festival je svědkem zrození druhé české nové vlny: Svěrák, Zelenka, Gedeon, Hřebejk, Ondříček, Michálek, Vávra.“