Nejerotičtějším orgánem je oko, míní Španěl Luna

Encyklopedické heslo praví, že José Juan Bigas Luna jako první v postfrankistické éře španělského filmu prolomil tabuizované téma sexu. Kritika označuje jeho filmy - k nejslavnějším patří Šunka, šunka či Pokojská z Titaniku - za kontroverzní, "měkkou" erotiku. Ale nejzábavněji zřejmě charakterizuje své životní téma sám režisér: "Řeknu to precizně a konkrétně, protože se o to opravdu dlouho a důkladně zajímám," pravil příjemný pětapadesátník, kterému karlovarský festival uspořádal retrospektivu - a novinářům se kouřilo od tužek a bloků.
Jak to tedy vidí nositel řady cen, pro něhož je erotika intelektuální záležitostí? "Lidský tvor se liší od zvířat ve dvou ohledech: vkusem a erotikou. Tak jako nehltáme maso z podlahy, nýbrž z porcelánu při svíčkách, erotika neznamená primární pud, nýbrž rafinovaně propracovanou hru." Podle Luny je nejerotičtějším orgánem oko a erotiku prý vymyslela žena: "Kdysi dávno, jednou, když se on a ona milovali ještě jako psi, byla to žena, kdo se první obrátil, aby si viděli do očí. Tak se zrodil vynález erotiky a já bych chtěl být jeho vypravěčem. Pokud by diváci při mém filmu chtěli jíst nebo milovat se, mně by se to líbilo."

Pornografie jako věrný otisk reality prý přišla na svět teprve s objevem fotografie, zato smyšlenka nemůže být nikdy pornografická, nýbrž výlučně erotická. A dále: Luna rozlišuje erotiku romantickou, erotiku symbolizovanou ohněm, kde rudá značí vášeň a žlutá další aspekty sexuality, nebo erotiku vysokého napětí. "Ale erotická může být i žena, z níž je vidět jen kotník, a třeba Juliette Binocheová má nejerotičtější úsměv, co znám."

Na webové stránce věnované fenoménu Titanic srovnávají nadšenci Cameronův velkofilm s Lunovou Pokojskou z Titaniku. "Nechci poměřovat svůj malý film s tím mamutem, ve kterém jsou vynikající scény, jejichž realizace bych se děsil. Ale potěší, že někteří diskutéři na internetu dávají mému příběhu přednost," přiznává Španěl. Jeho hrdina totiž stráví s údajnou pokojskou z Titaniku den před vyplutím parníku bouřlivou noc, proti níž je ta z Cameronova díla slabým čajíčkem, a po katastrofě líčí veřejně v hospodě velmi barvitě onu osudovou poslední noc dívky Jenže milá pokojská se jednoho dne na jeho produkci objeví mezi posluchači. "Nevím, nevím, jestli by mi Cameron takový nápad záviděl, " směje se filmař, pro něhož erotická tabu neexistují.

Španělský režisér José Juan Bigas Luna.

,