Ethan Hawke a Julia Robertsová ve filmu Nech svět světem

Ethan Hawke a Julia Robertsová ve filmu Nech svět světem | foto: Profimedia.cz

RECENZE: Jak rozvrátit stát snadno a rychle poradí thriller s Julií Robertsovou

• 33
Filmaři dávno přenechali problematiku apokalypsy superhrdinům. Skuteční lidé v tento těžký čas řeší, jak spolu vyjít. Alespoň tak vyznívá zbrusu nový thriller Nech svět světem s Julií Robertsovou a Ethanem Hawkem, který je od pátku k vidění na Netflixu.

Klid a zasloužená pohoda na pláži. Vymodlená dovolená jedné bohatší americké rodiny se zdánlivě vyvíjí přesně podle představ. Jen malou dceru fascinuje obří loď na horizontu, která přídí míří přímo proti jejich slunečníku. O několik desítek minut později je všechno jinak. Obří ropný tanker totiž směr nezměnil a svým masivním kýlem ryje v přímořském písku, dokud nezastaví na pláži přímo mezi lehátky.

Působivá scéna, která akceleruje děj, je k vidění ve filmové novince Nech svět světem. Apokalyptický thriller je od pátku k vidění na Netflixu, v režii Sama Esmaila si v něm zahrály přední hollywoodské tváře Julia Robertsová, Ethan Hawke a Mahershala Ali.

Nech světem vznikl dle stejnojmenného knižního bestselleru současného amerického spisovatele Rumaana Alama. Ten v roce 2020 vyjevil svou vizi Spojených států na pokraji občanské války, kterou předznamenává totální výpadek proudu a všech komunikačních kanálů. Místo odkrývání důvodů takové katastrofy se však autor v díle soustředí na mezilidské vztahy úzké skupiny v právě takto hraniční situaci.

Netflix určitě přežije, míní režisér Pavlacký. Pracoval i s Johnem Carpenterem

V úvodu zmíněná newyorská rodina (rodiče hrají právě Julia Robertsová a Ethan Hawke) si totiž na dovolenou pronajala dům nedaleko velkoměsta, aby unikla každodennímu shonu. Po znepokojující události s tankerem se vrací do jeho zdí a diví se, proč nefungují mobily, internet ani televize. Odříznutí od světa pak večer navíc musí přijmout návštěvu muže (Mahershala Ali) s dcerou, kteří tvrdí, že jsou majiteli domu a nemají kam jít. Režisér Esmail tak nechává diváky sledovat různorodou šestici, která musí za nejisté situace koexistovat na relativně malém prostoru.

Okolní svět přitom vlídně rozhodně nepůsobí. Elektronika nadále nefunguje, začínají padat letadla a drony rozhazují letáky v arabštině. Do okolí domu se navíc ve velkém shlukují zvířata jako němí svědkové konce lidské civilizace.

Nech svět světem

45 %

USA, 2023, 139 min

Režie: Sam Esmail

Předloha: Rumaan Alam (kniha)

Scénář: Sam Esmail

Hrají: Julia Robertsová, Mahershala Ali, Ethan Hawke, Myha’la Herroldová, Farrah Mackenzie, Charlie Evans, Kevin Bacon, Alexis Rae Forlenza, Vanessa Aspillaga, Josh Drennen, Orli Gottesman, Erica Cho

Nech svět světem svým vyzněním připomíná loňský počin Netflixu nazvaný Bílý šum. I ten vznikl podle slavné knižní předlohy (kniha Dona DeLilla letos konečně vyšla česky) a taktéž nabízí působivou podívanou se známými hereckými tvářemi. Ovšem i když je Bílý šum ve výsledku ještě méně srozumitelný než aktuální Nech svět světem, svým zneklidňujícím dojmem působí lépe a zanechá v divákovi hlubší stopu.

V prosincové novince Netflixu (která se může opřít o skvělou kameru, vysoký rozpočet, působivou hudbu i dobrý výkon oscarového Mahershaly Aliho) je totiž od počátku jasné, že se zde atmosféra šponuje jen tak pro efekt. A když se ještě v poslední třetině filmu stále jen vrší další a další náznaky blížícího se zmaru, divákovi dochází, že snímek nemůže končit jinak než nevyřčeně a do ztracena.

RECENZE: Problábolit se ke katastrofě. Bílý šum s Adamem Driverem vypráví o nás

Spíše než samotný snímek zaujme fakt, že společně s Bílým šumem (či třeba komorním postapokalyptickým snímkem Caseyho Afflecka Světlo mého života) se v posledních letech zcela změnil trend v tomto žánru. Zatímco v 90. letech takové filmy převážně řešily kdo a proč chce zničit zemi (lidstvo, planetu, vesmír) a jak mu zamezit, nyní se takové vysokorozpočtové snímky obrací k obyčejnému člověku. Blížící se apokalypsa se bere jako jasný fakt, nikoli pointa příběhu. Hrdinské kousky se v dnešních velkofilmech v tomto ohledu dávno přenechaly superhrdinům.

Samotný Nech svět světem je však oproti nezvyklému Bílému šumu a dotaženému Světlu mého života průměrným zástupcem tohoto trendu. Nepřináší nic navíc. Snad kromě tří skutečně působivých scén a jednoho návodu, jak pomocí tří kroků efektivně rozvrátit jakýkoli stát.