Když nepočítáme Vedralova UrMefista v Divadle na Vinohradech v osmdesátých letech, bude to první uvedení příběhu provinčního herce Hendrika Höfgena, který se zaplete s nacisty, na českém jevišti. Pro Klicperovo divadlo dramatizaci nastudoval režisér Petr Štindl s Ondřejem Malým v hlavní roli.
Začalo to v Levných knihách Nadčasovost skvělé analýzy bezcharakterního oportunisty je zřejmá, když dnes mnohé české "komedianty" dohání vlastní minulost, ale neméně důležitá pro inscenování Mefista byla režisérova návštěva prodejny Levných knih. Tam si Štindl za 49 korun koupil román a za 99 korun DVD s oscarovým filmem Istvána Szabóa, v němž září Klaus-Maria Brandauer.
"Film je s knihou velmi shodný. My také Klause Manna ctíme, ale přidali jsme motivy, které příběh ještě rozšiřují, a jiné jsme naopak potlačili. Román popisuje deset let, což samozřejmě nemůžeme za dvě a půl hodiny postihnout," říká režisér Štindl, jemuž jde o "velké plátno" s komorní, citově vypjatou a soustředěnou atmosférou.
Vystavěl inscenaci v krátkých, až filmových střizích, dobový kolorit z let 1926-1936 doplňují "drobné úlety" s přesahem do současnosti. "Hlavní téma spojení umělce a moci přesahuje všechny doby a zdá se mi, že je stále aktuálnější. Hlavně jde o to, co je kdo ochoten udělat pro úspěch a kariéru, kde je hranice, kterou lze překročit a odkud už není návratu," uvádí režisér, který už v Hradci nastudoval úspěšnou komorní hru Floriana Zellera Ten třetí.
"Ona hranice je tak ‚vošajstlich‘, každý ji má asi někde jinde. Všichni jsme pokoušeni v jednom kuse, myslím, že já se tomu nikdy nezpronevěřil, že jsem nikdy onu hranici nepřekročil," dodává Ondřej Malý, pro nějž je role Höfgena patrně nejtěžším úkolem, který ho u divadla potkal.
"Největší a nejtěžší! Je to obrovská role, nejen na počet slov. Nádherná je v tom, že jde o divadlo na divadle, takže můžeme vlastně cokoliv, máme spoustu možností, nic nás neomezuje," říká herec, který svého tragického hrdinu nechce příliš obhajovat. "To já ho trochu hájit chci," přerušuje Ondřeje Malého režisér, "abychom ukázali, že to byl opravdu parchant. Jeho osud by měl diváky svým způsobem dojmout, ale ti by pak stejně měli odcházet s pocitem, že to byl fakt chorobně ctižádostivý a ješitný hajzl."
"Chtěli bychom divákovi říct: Podívejte se, koho zbožňujete, kam až vy jste ochotni zajít, kde jsou hranice pro vás," dodává Malý. Höfgen za svou kolaboraci platí věčným strachem ze ztráty oficiální přízně, ponižujícím soukromým životem a hlavně naprostým rozpadem osobnosti.
Jen komediant Klaus Mann (1906-1949) o svém hrdinovi napsal: "Není to člověk, je to jen komediant. Tento komediant se stane exponentem skrznaskrz komediantského, hluboce nepravdivého, neskutečného režimu. Herec triumfuje ve světě lhářů a mistrů přetvářky."
To chtějí ukázat i v královéhradecké dramatizaci, jejímiž autory jsou Jana Jablonczek a Ján Mariánský, hudbu napsal Karel Albrecht. Vedle Ondřeje Malého se objeví Vlastimil Čaněk jako divadelní ředitel Oskar Kroge, Jiří Zapletal coby komunista Otto Ulrichs či Jan Sklenář, který ztělesní nacistického fanatika Hanse Miklase.
V dalších rolích diváci uvidí Petru Cicákovou z Divadla Drak, novou členku Klicperova divadla Martu Zaoralovou, jíž připadla nihilistická básnířka Carla Pelzemann, dále Kristýnu Kociánovou, Martinu Novákovou, Helenu Plecháčkovou, Hynka Pecha či Filipa Richtermoce. V roli exotické tanečnice Julietty Martens debutuje na divadelních prknech hostující Lejla Abbasová.