RECENZE: Révai je hrdina, ale Slečně Julii by bez zpěvu bylo mnohem lépe

  10:56aktualizováno  10:56
Ani soustředěný výkon Jana Révaie nezachránil nejnovější inscenaci Strindbergovy klasiky Slečna Julie. Po elektrizující první polovině totiž přijde příliš doslovná druhá část; představení nepomáhají ani pěvecké vložky.

Záběr z představení Slečna Julie | foto: KVart production

Do svatojánské noci zasadil švédský klasik August Strindberg své patrně nejslavnější dramatické dílo, Slečnu Julii. Ač se děj odehrává na pozadí magického večera, hra spadá do autorova naturalistického období. Ústředním motivem jsou lidské vztahy a hlavně snaha vymanit se z pevně daných společenských struktur.

Fotogalerie

Sluha Jean je zde pokoušen koketní slečnou Julií, mladou dcerou hraběte, kterému slouží. A protože ji sám tajně miluje, překročí oba při náhlém vzplanutí konvence, aby pak nad ránem řešili, co dělat s tak bezvýchodnou situací.

Strindbergovu klasiku si vybralo nové pražské Divadlo Na Maninách, které chce divákům nabízet komorní hry v podání známých tváří. Sluhu Jeana ztvárňuje Jan Révai, herec a tanečník známý spíše z televize a muzikálů. V dramatické úloze překvapil – svého Jeana podává dokonale rozpolceně, v první polovině je jeho sluha ctižádostivým rovným mužem, který útoky mladé šlechtičny doslova trpí. V té druhé, kdy nad ní získává navrch, se náhle mění v uzurpátora, čímž naplno vyjevuje svou plebejskou malost. Jeho postava prodělává největší oblouk, Révai je tak jasným hrdinou večera.

Slečna Julie v podání Lucie Jagerčíkové zvládá lépe svou první koketní polohu, kdy je pravou femme fatale. V druhé části, kdy se její postava sesype, se příliš brzy mění v lítostivou trosku a nemá kam gradovat. To je zásadní problém celé inscenace: první polovina překvapí až elektrizujícím erotičnem, které mezi hlavními postavami vytváří. Po přestávce se však začíná doslovným ztvárněním jejich společné noci, což Strindberg v originále pouze naznačuje. Následný střet obou postav se odehrává nad ránem za neustálého padání nábytku, vzlykání a přepjatých gest.

Slečna Julie

Divadlo Na Maninách

premiéra 31. ledna 2019

režie: Libor Vaculík

hrají: Lucia Jagerčíková, Jan Révai, Františka Stropnická

Hodnocení­: 40 %

Nastudování příliš tlačí na pilu a divadlo postrádá nadhled, který více než sto třicet let staré drama potřebuje. Látce nepomáhá ani fakt, že třetí osobu, kuchařku Kristinu, hraje velmi mladá Františka Stropnická. Její postava měla být ve Strindbergových plánech zdaleka nejstarší, což vysvětluje její duševní vyzrálost nad oběma zmatenými hrdiny.

Největším problémem však zůstávají pěvecké vsuvky z pera Václava Kopty. Zcela zbytečná čísla strhávají severské drama až k nechtěné parodii a vyvolávají v publiku smích. Zkušený režisér Libor Vaculík je sice znám především z muzikálů, toto však jistě nechtěl.

Mohlo by vás zajímat

24. 2. se uskuteční 91. ročník předávání filmových cen v Los Angeles
23. 3. proběhne předávání filmových cen (Praha, Rudolfinum)
17. 3. bude mít premiéru pořad Za oponou na iDNES KINO


Nejčtenější

Boris Rösner mi radil, ať Ulici beru, vzpomíná Martin Hofmann z Mostu!

Martin Hofmann v seriálu Most! (2019)

Zatímco se všude mluví o seriálu Most!, sedáme si spolu v šatně pražského Divadla v Celetné. Před pěti minutami...

VIDEO: Poslední díl seriálu Most! posune vysílací čas. Kvůli vulgaritě

MOST!

Sedm dílů seriálu Most! se vysílalo hned po deváté večer, ale jeho osmá, závěrečná epizoda posune v pondělí 25. února...

RECENZE: Jaromír Hanzlík si napsal telenovelu Léto s gentlemanem

Trailer k filmu Léto s gentlemanem

Na svatého Valentýna utrpěla kina srážku s telenovelou. Kdyby v titulcích filmu stálo Rosamunde Pilcherová a běžel na...

RECENZE: Kéž by Černé vdovy měly víc rozumu. Anebo ztřeštěnosti

Propagační fotografie k seriálu Černé vdovy

Jitka Čvančarová, Jana Plodková a Lucia Siposová se v seriálu Černé vdovy zbaví manželů, ale nikoli policisty v podání...

VIDEO: Od Hitlera po Sheldona. Jak se Česko proslavilo nejen v seriálech

Sheldon Cooper v seriálu Teorie velkého třesku s českou a slovenskou vlajkou

Sheldon Cooper v seriálu Teorie velkého třesku opakovaně vytahuje reference k české historii. A zdaleka není sám. Stopy...

Další z rubriky

Jak si Martha Issová zkusila pštrosa a vyrazila na barevné králíky

Martha Issová před představením White Rabbit Red Rabbit

Martha Issová předstoupí před diváky a obdrží od Štěpána Kubišty, ředitele pražského prostoru Jatka78, zapečetěnou...

Činoherák, Švanďák, Provázek. Kam noví šéfové nasměrují tradiční scény

Herec, režisér a moderátor Ondřej Sokol v pořadu iDNES.cz Rozstřel

Tři výrazné divadelní scény, tři noví umělečtí šéfové. Brněnská Husa na provázku, pražské Švandovo divadlo i Činoherní...

Je libo specialitu Pralin? Malá inventura ochutná Berlín všemi smysly

Ukázka z představení Poledne, které Divadlo Continuo hraje ve Švestkovém dvoře...

Už sedmnáctý ročník zavedeného divadelního festivalu Malá inventura láká na hosty z Berlína. Vedle nové programové...

Najdete na iDNES.cz