Z inscenace Oldřich a Božena

Z inscenace Oldřich a Božena | foto: Jana Hallová

RECENZE: Brněnská verze Oldřicha a Boženy skrývá sokola i skvělé herce

• 1
Činohra brněnského Národního divadla představila novou premiéru, když v nastudování mladého slovenského režiséra Pavola Juráše uvedla drama Františka Hrubína (1910-1971) Oldřich a Božena ze samého a hodně temného počátku minulého tisíciletí. Výpravnou a nákladnou inscenací v Brně připomenuli sté výročí básníkova narození.

Z inscenace Oldřich a BoženaPředstavení však prý divadlo nestálo téměř nic, protože se našla řada mecenášů a opulentní kostýmy byly pořízeny za peníze utržené z veřejné sbírky.

Oldřichův lidský rozměr

Pavol Juráš dosud pracoval především na velkých netradičních scénách, jako je prostor bývalé továrny, ale Oldřich a Božena je jeho celovečerním režijním debutem v klasickém divadelním prostoru. Odtud patrně trochu nepřehledný až přebujelý komparz, ale také některé překvapivé nápady: sokolník s živým výrem nebo sokolem, vyzvánění opravdového zvonu. Scéna sugeruje románskou architekturu - fresky připomínající graffiti jsou pochopitelně umělé.

Podstatné však je, že všechny zdařilé invence nepřekrývají několik výrazných hereckých kreací. Z výpovědí jednotlivých postav je cítit, v jaké míře byl František Hrubín více lyrický básník než brilantní konstruktér dramatických dialogů. Oldřichovi, básníkově apoteóze slovanského "pozemšťanství", poskytuje Martin Sláma velice věrohodný lidský rozměr.

Z inscenace Oldřich a Božena

Protikladem má být pokrytecká přísnost přicházející ze Západu, již reprezentuje kněz Guntr (Petr Bláha), ale koneckonců i Oldřichova žena Juta. Monika Maláčová propůjčuje postavě přesvědčivou sílu především v místech, kde se zapuzená dcera císařova marně pokořuje před svým mužem.

Vůně skutečného kadidla

Slabošský Kaplan (Jakub Šafránek) je jako představitel církve oblíbenou hračkou v rukou vládce, a to doslova: po jeho smrti si s ním Oldřich pohazuje jako s plyšovou opičkou. Ale ve chvíli, kdy v nohách jeho úmrtního lože sedí živý sokol a chřestí svými kroužky, dotýká se diváků zcela bezprostředně mystérium smrti. Při Bořivojově křtu nás ovane vůně skutečného kadidla a v jeho oparu spatříme - poprvé a naposledy - celou ve stříbrném jeho matku Boženu.

František Hrubín: Oldřich a Božena
Národní divadlo Brno, Mahenova činohra, režie Pavol Juráš, úprava Pavol Juráš, Martin Dohnal, premiéra 17. prosince
Hodnocení: 70 %