O projektu, jehož duchovním otcem je zpěvák Kamil Střihavka neboli muzikálový král Artuš, se v divadelních kruzích ví již několik let. K realizaci však produkce přistoupila až poté, co vedle populárních interpretů, jako je Lucie Bílá, Daniel Hůlka nebo Michael Kocáb, shromáždila hvězdný a v muzikálové branži dosud nevídaný autorský tým: skladatele Michala Pavlíčka, libretistu dramatika Karla Steigerwalda, textaře Vlastimila Třešňáka a uznávaného režiséra Vladimíra Morávka.
Pro Morávka je režie Excaliburu po práci na několika operách další výpravou do hudebně dramatického žánru. "Všichni se mě pořád ptají, proč jsem se pustil do muzikálu. Muzikál často v Čechách bývá pitomoučká věc, ve které se lže. Nicméně je to žánr jako každý jiný, záleží jen na tom, jak ho naplníte. S jistou rozkoší, že se to jeví jako pro mě hodně nepravděpodobný úkol, jsem na něj přistoupil," říká režisér.
Muzikál Excalibur - výběr ARTUŠ |
"Nepodvádět ani vteřinu, vykašlat se na velká gesta, která je učili jiní a jistě významní muzikáloví režiséři. Držel jsem se totiž toho, že komorní prostor Ta Fantastiky vylučuje velkou gestickou stylizaci, a vyžaduje naopak až filmový způsob práce, kde je kamera od herce vzdálena sedmdesát centimetrů a odhaluje každou lež."
I jevištní řešení Morávek zvolil velmi úsporné. Legenda o rytířích kruhového stolu se obejde bez kulis, s prázdným nasvíceným pozadím, na němž v některých scénách běží filmová projekce, jindy jenom text.
"Jednoduché řešení vychází z principu komorní scény. Ve větším prostoru bych jistě nechal nanosit jabloně a rozprostřít trávu do šířky a hloubky jeviště. V maličkém divadle, přes které musí projít celá artušovská legenda, zajistí proměny scény nejlépe divácká imaginace," vysvětluje Vladimír Morávek.
Nejen střed jeviště zůstal holý, ale režisér odhalil i boční vstupy s přichystanými rekvizitami. Okolí jeviště produkce nechala vyčistit od veškerých úprav, kterými Ta Fantastika za dobu své existence prošla.
"Byly tu podopony, vykrývky. Dokonce jsme autogenem nechali rozřezat plošiny na ukládání rekvizit. Nakonec jsme vyvezli šest kontejnerů. Chtěl jsem vzbudit dojem jakoby vyhořelého divadla, prázdného elementárního prostoru, který může být jak rajskou zahradou, tak Artušovou ložnicí."
Podle Vladimíra Morávka to rozhodně není z nouze ctnost – peněz bylo prý na výpravu dost. Naopak v ýpravnější podívanou slibují kostýmy, které se inspirovaly gotikou i dlouhými plášti hrdinů filmové série Matrix.
Když bardi dělají muzikál
Ačkoli do premiéry zbývají jen desítky hodin, Excalibur se už stihl zapsat do dějin českého muzikálu. A to hlavně díky těm, kteří mu vdechli život: hudbu napsal Michal Pavlíček z legendární skupiny Pražský výběr, jejíž další dva členové Michael Kocáb a Vilém Čok v muzikálu hrají. Texty jsou dílem Vlasty Třešňáka a Jana Sahary Hedla, scénář napsal Karel Steigerwald, komentátor MF DNES. Tyto autory, stejně jako renomovaného divadelního režiséra Vladimíra Morávka, by v kolotoči muzikálových produkcí ještě přednedávnem málokdo očekával. EXCALIBUR JE INSPIRACÍ MNOHA DĚL
České muzikály nemusíme, ale...
Pradávný příběh magického meče, krásné paní, jejího rytíře, mocného krále a jeho čaroděje se stal vděčným námětem pro mnoho umělců. Chopili se ho tvůrci pohádek, literáti i hudební skladatelé. Největší rezonanci mají však filmová a televizní ztvárnění. Jednou z nejznámějších moderních adaptací dávné legendy se stal americký snímek Excalibur z roku 1981. Film, který značně ovlivnil představy diváků na celém světě o éře krále Artuše, se setkal s velmi příznivým ohlasem u kritiky, byl nominován na Oscara a také získal ceny na festivalu v Cannes. Nešlo však o zdaleka první ztvárnění legendárního tématu. V roce 1967 přinesl Hollywood na stříbrná plátna muzikál Král Artuš a jeho družina, o sedm let později hranou verzi Lancelot od jezera a za další čtyři roky Percivala galského. Jedním z posledních v řadě "excaliburovských" filmů je První rytíř z roku 1995. Ten dostal hvězdné obsazení: krále Artuše ztvárnil Sean Connery a jeho "nevěrného" rytíře Lancelota Richard Gere. Televize se Artuše a jeho souputníků zmocňuje skoro stejně často jako filmová studia. Francouzi, Němci, ale hlavně Britové a Američané mají tuto látku stále v oblibě. Koneckonců také diváci České televize mohli v uplynulých týdnech sledovat dvoudílný anglo-americký projekt s názvem Merlin.
Nápad převést legendu o králi Artušovi na muzikálové jeviště se zrodil v hlavě zpěváka Kamila Střihavky, který se ve velké formě na začátku devadesátých let uvedl coby Ježíš v představení Jesus Christ Superstar. Po rolích v Rusalce a Johance z Arku se na pondělní premiéře představí v hlavní roli krále Artuše. Svoji myšlenku Střihavka svěřil Michalu Pavlíčkovi, který pro zpěváka už dříve napsal třeba hit Země vzdálená.
"Dlouho jsem to zvažoval, ale pak jsem si říkal, že jde o velkou výzvu. Chtěl jsem se vyvarovat muzikálových klišé, trochu zaexperimentovat a zkusit lehce náročnější formu," říká o vzniku muzikálu Pavlíček. Myšlenka začala žít a Pavlíček s producentem Petrem Kratochvílem oslovili divadelního autora Karla Steigerwalda.
"Chvíli jsem nabídku zvažoval, ale když jsme se s Michalem Pavlíčkem a Kamilem Střihavkou sešli, věděl jsem, že by bylo prima s nimi pracovat," vzpomíná scenárista. Pak zvolil základní motiv, ve kterém se mezi dvěma muži objeví jedna krásná žena.
"Druhé téma jsem pak věnoval kouzelníkovi Merlinovi a jeho konkurentce Morganě," říká Steigerwald, který na schůzce kolegům doporučil jméno režiséra Vladimíra Morávka. Steigerwalda i Pavlíčka paradoxně spojovalo to, že nepatřili zrovna mezi muzikálové příznivce.
"Nemám k nim vřelý vztah, o těch českých jsem slyšel, že jsou pitomé, a tak jsem se jim vyhýbal. Pak jsem viděl Johanku z Arku a líbil se mi výkon Lucie Bílé. Říkal jsem si, že by stálo za to se s touto ženou pracovně potkat," uvádí Karel Steigerwald a Michal Pavlíček dodává: "Mám rád klasické muzikály jako Jesus Christ Superstar. Do nějakého nízkoúrovňového projektu jsem jít nechtěl."
Rock i vážná hudba
I proto je muzikál koláží hudebních stylů - od rocku a popu až k náznakům vážné hudby. Účast kolegy z Pražského výběru také nakonec přesvědčila dalšího rockového barda, Michaela Kocába.
"Muzikály, které u nás vznikají, jsou většinou popové. To mě nebaví. Na druhou stranu jsem chtěl někdy muzikál zkusit, ale žádná relevantní nabídka nepřišla. A když mi Michal nabídl Excalibur, uvědomil jsem si, že to je moje šance," říká Kocáb.
Roli kouzelníka Merlina vzal hlavně kvůli Pavlíčkovi, ale i dobrému obsazení. A také kvůli režii Vladimíra Morávka, kterou si krátce před premiérou pochvaluje.
"K Vladimírovi nemám žádné výhrady. Jsem nadšený z jeho schopnosti dát roli, ať je jakákoliv, hloubku a rozměr," říká Kocáb, v jehož studiu Morávek zpracovával film Nuda v Brně. Tímto černobílým snímkem režisér vykročil ze stínu klasického divadla.
Za jeden provaz
Velký muzikál je jeho další štací, na kterou se pečlivě připravoval. "Tři roky se pracovalo na textech, dokud jsme si nebyli jisti, že jsou naprosto vynikající," říká Morávek.
I Michal Pavlíček si inscenační výsledek pochvaluje: "V Excaliburu hrají megahvězdy, ale působivý je celek. Vše je skvěle propojené a výborně napsané, muzikál postrádá hluchá místa. Vladimír Morávek ho navíc krásně divadelně ztvárnil. Díky tomu je Excalibur muzikálem všech. Všichni jsou skoro pořád na pódiu a táhnou za jeden provaz."
Diváci uvidí, jak tahle soudržnost funguje v praxi. Netradiční "nemuzikálový" tým libuje něco, co by mohlo narušit stojaté popové vody původních českých produkcí.
Účast pěveckých hvězd, jako jsou Lucie Bílá, Kamil Střihavka, Michael Kocáb nebo Daniel Hůlka, jen zvyšuje očekávání, se kterým už stihl muzikál prodat přes sedmatřicet tisíc lístků.
Michael Kocáb na zkoušce muzikálu Excalibur. |
Kamil Střihavka a Michal Pavlíček na zkoušce muzikálu Excalibur. |
Michael Kocáb a Lucie Bílá na zkoušce muzikálu Excalibur. |
Lucie Bílá a její bývalý partner Petr Kratochvíl na zkoušce muzikálu Excalibur. |