Z inscenace Komplic

Z inscenace Komplic | foto: Divadlo Na zábradlí

Nový Dürrenmatt: trochu z Kubiceho i Kmotra Mrázka

V Dürrenmattově hře Komplic (1973), kterou uvádí pražské Divadlo Na zábradlí, jsou do zločinu zapleteny všechny postavy. Svět je tu zasažen morem vraždění tak, že už snad ani neexistuje.

Vše se odehrává pět pater pod zemí v pracovně a příbytku zkrachovalého chemika Doca, který zkonstruoval a obsluhuje přístroj na rozpouštění mrtvol. Sem mu mafián Boss posílá výtahem své zásilky. "Podnik" vzkvétá.

Autor přirovnal Doca k Faustovi, jenž se zaprodal ďáblu, ale jeho vědec vlastně jen plyne s proudem. Přesně tak ho ztělesňuje Igor Chmela, který se v Divadle Na zábradlí specializoval na typ "muže bez vlastností".

Z inscenace KomplicPrávě bezvýrazný, necharizmatický hrdina, prostý jakýchkoli vášní, je naší době přiměřenější než faustovský intelektuál toužící po nedovoleném poznání.
Ani v dürrenmattovském světě přece už hodnoty a hranice lidství neexistují, jak by se tedy mohly překračovat!

V milostných chvílích zní výkřiky
Všechno pohltil hnus a šeď (ve špinavém podzemí symbolizované třeba močením do umyvadla). Cit zastupuje v hercově tváři bezbarvý strnulý výraz, jen v expresivních milostných momentech se Chmela vyjadřuje pomocí jakýchsi rázných výkřiků.

Z inscenace KomplicI ty odpovídají celkové úspornosti a ironické stylizaci. Hra Komplic nezapře autorovu rafinovaně prostou dikci, řeč podobenství, která je v jeho pozdním tvůrčím období vyabstrahovaná až do pohádkově průzračné a přehledné podoby.

Doc i komisař Cop jsou jakýmisi kafkovskými viníky bez viny. Ostatní představují čiré zlo, které už se nešíří rafinovaně, ale jen a jen díky technologizaci vražd.

Bezpohlavní komisař
Tvůrci se inspirovali trpkými zkušenostmi bývalého šéfa Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu Jana Kubiceho a knihou Jaroslava Kmenty Kmotr Mrázek (hra obsahuje úryvky ze záznamu v jedinečně "bodrém" přednesu Petra Čtvrtníčka a Jiřího Lábuse).

Z inscenace KomplicZatímco se však v místním Kocourkově mafiánské prorůstání politiky, zločinu a ekonomiky v nejvyšších patrech obyčejného smrtelníka dole takřka nedotkne, Dürrenmattova realita je zasažena totálně. A přitom nechá moralizátor Dürrenmatt zvítězit aspoň spravedlnost naruby v podání "ironického hrdiny" Copa.

Režisér David Czesany obsadil do role komisaře herečku, patrně aby zdůraznil obecnou, abstraktní platnost principu, a současně podpořil rozpačitý dojem, jímž tento antihrdina působí (v zájmu uskutečnění vlastní spravedlnosti se zapojí do vražedného podniku).

Marie Spurná se nesnaží naturalisticky ztvárnit mužskost postavy, ale při určité tvrdosti (jedna noha strnulá, pánský kabát a oblek, ženský plavý účes) její "bezpohlavnost". Jenže bez ohledu na to Cop ani ve svém závěrečném monologu nedosahuje síly a přesvědčivosti nejlepších dürrenmattovských hrdinů.

Inscenace je přesto působivá a nejvýš potřebná už proto, že umělecký pohled na korupčnost naší společnosti téměř chybí. Náš a Dürrenmattův svět se však naštěstí zatím neprolnuly.

FRIEDRICH DÜRRENMATT - Komplic
Divadlo Na zábradlí, Praha. Režie David Czesany, délka představení 120 minut, premiéra 18. a 24. března 2008.
Hodnocení MF DNES: 70%