Divadelní hra Hypermarket slovenského dramatika Viliama Klimáčka je nicméně mnohem méně prvoplánová, než bývá u dramatizací tohoto druhu obvyklé.
Především díky tomu, že autor nestaví do popředí tezi, ale soustředí se spíše na kuriózní propletenec vztahů mezi pěticí protagonistů, kteří v karikované nadsázce reprezentují nejistý postkomunistický svět, potácející se mezi nepříjemnými vzpomínkami a špatně zažitou "moderní" přítomností.
Důležité je samozřejmě i to, že Klimáček umí napsat vtipné, ostře pointované dialogy a všechna klišé i krkolomné dějové zvraty splétá s nepřehlédnutelnou ironií.
Národní divadlo uvádí Hypermarket na své letní scéně - Boudě II, postavené na prostranství mezi historickou budovou a Novou scénou, a úspěšně tak navazuje na loňské hraní na Ovocném trhu.
Sama inscenace však velké nadšení nevzbuzuje: komediální lehkost předlohy nahradilo psychologizující rozehrávání, protikonzumní klišé, která jsou u Klimáčka díky nadsázce přijatelná, vyznívají v pojetí režiséra Michala Dočekala banálně až trapně, řada motivů naopak nezřetelně prošumí.
Na těžkopádnou režii zákonitě doplácejí herci: Jana Janěková zápolí s rolí rozervané mladé dívky s vypětím všech sil, drobnokresba Jana Novotného coby nesmělého exestébáka by mohla být v jiné inscenaci pozoruhodná, zde však působí nepatřičně; o srdceryvně umírající matce Jany Bouškové je snad lépe pomlčet.
Dále než k výkonům rutinně spolehlivým nejdou ani David Matásek v roli "tvrdého" moderního muže a Petra Špalková jako jeho manželka.
Dočekala, zdá se, zajímaly spíše scénické efekty a ornamenty. Těmi inscenace opravdu nešetří: počínaje videoprojekcí (která má alespoň vazbu k ději a prostředí) přes skutečný automobil na jevišti až po zhola nadbytečnou scénku parodující párty osmdesátých let.
Ve finále pak s plnou polopatickou parádou naservíruje další notně obehrané klišé - hyenismus masmédií, navzdory tomu, že autor něco takového zmiňuje jen zcela okrajově.
Sečteno a podtrženo: zájemcům o Hypermarket lze doporučit spíše četbu hry, nejlépe ve slovenském originálu. V ušetřeném čase mohou zajít třeba na nákup.
Dělníci připravují Boudu, novou provizorní scénu Národního divadla v Praze. (24. května 2004) |